Stank voor dank heet dat dan: jij 'liket' met plezier de producten waar je overtuigd dol op bent, en de producenten verhogen de prijzen als dank voor die gratis reclame.  Dat is precies waar 'behavioural pricing' op uit is.

Prijzen beïnvloed door jouw gedrag dus, waarbij producenten van je positieve houding gebruik maken om de prijs de hoogte in te drijven. De redenering is dan dat consumenten bereid zijn meer te betalen voor iets dat ze goed vinden. Vooral online winkels zouden deze praktijk gemakkelijk kunnen toepassen, door gegevens te plukken uit de surfgeschiedenis, je Facebook- en/of Twitterprofiel, je demografische gegevens (geslacht en leeftijd dan vooral) en je voorgaande aankopen.

Nu al wordt door middel van cookies je surfgedrag bijgehouden. Bepaalde sites maken daar gebruik van om advertentie beter op jouw maat af te stemmen. Een voorbeeldje: als je net informatie hebt opgezocht over Wenen, krijg je opvallend vaak reclame te zien voor afgeprijsde hotels in diezelfde stad.

Alles bij de bron; hln