Facebook heeft op zijn zachtst gezegd niet de beste reputatie als het aankomt op de privacy van zijn gebruikers. Toch heeft het bedrijf de afgelopen tijd veel verbeteringen doorgevoerd en hebben leden nu meer opties dan ooit tevoren. Hoe populairder Facebook werd, des te meer leek de privacy van zijn gebruikers in het geding te komen. Bij nieuwe leden werden mettertijd meer onderdelen van het sociale netwerk standaard op ‘openbaar’ gezet, zodat iedereen foto’s, likes en berichten op hun zogeheten wall kon zien.

Hoewel zij dit via de instellingen aan konden passen, was de boodschap duidelijk: Facebook zag het delen van zoveel mogelijk informatie als regel en privacy als uitzondering. Deze beweging bereikte halverwege 2010 zijn toppunt. Op dat moment werden alleen nog de contactgegevens automatisch geheim gehouden voor vreemden, alle andere informatie was voor iedere Facebook-gebruiker in te zien, tenzij anders aangegeven.

De steeds losser wordende standaardinstellingen kregen veel kritiek te verduren, wat er tot heeft geleid dat Facebook nieuwe gebruikers inmiddels weer meer in bescherming is gaan nemen. De druk vanuit verschillende instanties, waaronder de Europese Unie, heeft daar ongetwijfeld aan bijgedragen. Facebook breidde vooral ook het aantal privacyopties uit en is de middelen een prominentere plek gaan geven op zijn platform.

Alles bij de bron; NU