Heb jij je ook al afgevraagd hoe het komt dat sociaalnetwerksites zoveel weten over jou en je voorkeuren? Wij zetten de meest gebruikte methodes voor je op een rijtje. 

Sociale media zoals Facebook en LinkedIn verzamelen heel wat data over hun gebruikers. Jammer genoeg worden die data doorgeschoven naar adverteerders, om je reclameboodschappen te laten zien die meer toegespitst zijn op jouw interesses. Maar het is nog niet te laat, er zijn een aantal dingen die je kan doen om hen tegen te houden.

Zo maakt OAuth het makkelijker om in te loggen op een nieuwe site met de credentials die je verbonden hebt aan een sociaal netwerk. Daarvoor gebruikt het access tokens om derde partijen serverautorisatie te geven met de toestemming van de eindgebruiker. Klinkt erg praktisch, maar let op.

Als je een website zoals Pinterest de toestemming geeft om je Facebook-, Google-, of Twitter-account te gebruiken, kan Pinterest dataminingtechnieken gebruiken op alle informatie die je aan de andere site verleent hebt. Pinterest hoeft dan geen informatie over jou te verzamelen: die kan het gewoon van Facebook of Twitter plukken.

Pinterest scant sowieso je data: als je inlogt met Facebook, zal de toepassing je een aantal suggesties geven om mensen te volgen. Die uiteraard afgeleid zijn van je vriendenlijst op Facebook en de pagina's die je op dat medium volgt.

Alles bij de bron; ZDNet