Grote socialmedia- en streamingbedrijven, waaronder Facebook, YouTube en TikTok, houden zich bezig met grootschalige surveillance van gebruikers, zo stelt de Amerikaanse toezichthouder FTC op basis van een eigen onderzoek (pdf) naar negen bedrijven: Amazon, Meta, YouTube, X, Snap, ByteDance, Discord, Reddit en WhatsApp.
"Het rapport laat zien hoe socialmedia- en videostreamingbedrijven enorme hoeveelheden data van Amerikanen verzamelen om daar miljarden dollars per jaar aan te verdienen", zegt Lina Khan van de FTC. "Hoewel lucratief voor de bedrijven, brengen deze surveillancepraktijken de privacy van mensen in gevaar, bedreigen hun vrijheden en stellen ze bloot aan allerlei kwalijke zaken, van identiteitsdiefstal tot stalking." Daarbij maakt de FTC zich vooral zorgen over de slechte bescherming van kinderen en tieners door sommige van de bedrijven.
De systemen van de bedrijven verwerken persoonlijke informatie van zowel gebruikers als niet-gebruikers van hun platforms. Die hebben vaak geen manier om zich voor de gegevensverwerking af te melden. Op basis van het onderzoeksrapport stelt de FTC dat er wetgeving moet komen om de surveillance aan banden te leggen en datarechten aan gebruikers toe te kennen.
Alles bij de bron; Security