Je telefoon volgt je overal en verzamelt zo een schat aan persoonlijke gegevens en gewoontes. Waar je bent, wat je doet, waar je naar kijkt. Apple wil zulke data in een update van besturingssysteem iOS beter afschermen. Als je een app installeert, krijg je vooraf de vraag of de app je mag ‘tracken’; je gedrag volgen in andere apps en sites.

Deze privacyvraag is tegen het zere been van Facebook. De fijnmazige advertentiemogelijkheden van dit sociale netwerk (3 miljard gebruikers) leunen op nauwkeurige gedragspatronen. Facebook is bang dat iPhone-gebruikers (in de VS meer dan de helft van de markt, in Nederland zo'n 40 procent) massaal op NEE! zullen klikken. En geef ze eens ongelijk.

Facebook plaatste afgelopen week een advertentie in grote Amerikaanse kranten. „Wij protesteren tegen Apple uit naam van kleine bedrijven overal te wereld.” Zodra big tech het opneemt voor kleine ondernemers is er meestal iets anders aan de hand. Apples privacyupdate is vooral een nachtmerrie voor Facebook zelf. Als anderhalf miljard iOS-gebruikers volgende maand op ‘nee’ klikken, kan Facebook de helft van zijn doelgroep minder effectief bedienen. Dat is een grotere bedreiging dan de strenge regulering en rechtszaken die Facebook boven het hoofd hangen. 

Apple omarmt privacy als verdienmodel; dure apparaten, betaalde diensten, maar wel meer grip op je gegevens. Facebook ziet de weg naar iOS-gebruikers afgesneden door een machtige poortwachter.

Deze ruzie tussen Facebook en Apple gaat diep. Facebook steunt Epic en Spotify, bedrijven die Apple aanklagen wegens machtsmisbruik. En WhatsApp (eigendom van Facebook) protesteert tegen duidelijke privacylabels in de App Store.

Als reactie op nieuwe Europese regulering stelt Facebook dat Apples macht begrensd moet worden. Dat zal ongetwijfeld gebeuren. Ondertussen kun je als consument blij zijn dat Apple de lat hoger legt voor privacy. Deze opt-in vraag is een vooruitgang. Beter standaard ‘Nee’ dan standaard OK.

Alles bij de bron; NRC