Onder druk van de Nederlandse overheid zal Facebook stoppen met zijn gebruikers advertenties voor te schotelen op basis van hun seksuele voorkeur. De Nederlandse privacycommissie meldt dat die tactiek in strijd was met de wet. Door de aanpassing ontloopt Facebook alvast een strengere maatregel, maar de advertentiepraktijken van de techgigant lijken ook in de rest van Europa onder druk te staan.

Ondertussen heeft bijvoorbeeld ook de Franse dataregulator CNIL het bedrijf een boete opgelegd omdat het gebruikersdata heeft ingezet om doelgerichte advertenties te tonen en omdat het tracking cookies gebruikte om uit te vinden wat gebruikers op en buiten de site doen.

"Consumenten weten niet op welke manier Facebook erg persoonlijke informatie, zoals hun seksuele voorkeur, inzet om hen targeted advertenties te sturen," vertelt Agustin Reyna, hoofd van het team digitale rechten van de Europese consumentenorganisatie BEUC aan nieuwsorganisatie Bloomberg. Het sociale netwerk krijgt nu te maken met onderzoeken naar privacy-inbreuken in verschillende Europese landen, waaronder Spanje, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en België. De onderzoeken zijn opgezet nadat Facebook besloot om data van zijn WhatsApp berichtendienst samen te voegen met die van het sociale netwerk Facebook.

Alles bij de bron; ExecPPL