Facebook-gebruikers met een ad blocker op hun desktop zullen voortaan toch advertenties zien. Facebook maakt ad blockers op de desktopversie van zijn website namelijk onwerkzaam. Advertentie-inkomsten zijn volgens het bedrijf onmisbaar om de dienst gratis te kunnen blijven aanbieden.

De cijfers die beschikbaar zijn, roepen enige twijfel op. Facebook presenteert maandelijks 1,7 miljard pagina's aan zijn gebruikers wereldwijd. Het aantal mensen met een ad blocker op hun desktop wordt door Page Fair, dat ad blocking probeert terug te dringen, geschat op 200 miljoen. Op mobiele apparaten zij er nog eens 420 miljoen geïnstalleerd, maar Facebook voert de wijziging niet door voor bezoek via de browser van mobiele apparaten. Via de Facebook-app worden advertenties al wel getoond.

Facebook omzeilt naar eigen zeggen de ad blockers door het verwijderen van de 'signifiers' die elementen op een webpagina identificeren als een advertentie. Daarmee zijn ze niet langer eenvoudig te onderscheiden van andere elementen op en webpagina. Ad blockers zouden de pagina-inhoud moeten gaan analyseren om alsnog de advertenties eruit te kunnen vissen. Ben Williams van Eyeo, de ontwikkelaar van Adblock Plus, noemt het een spijtige ontwikkeling, omdat Facebook op deze manier tegen de wens van gebruikers ingaat. Ook zal er nu een wapenwedloop ontstaan waarbij adblockers weer zullen proberen om de advertenties op Facebook toch te blokkeren, net zoals spammers continu spamfilters proberen te omzeilen.

Facebook geeft overigens wel toe dat bepaalde advertenties voor gebruikers onnodig irritant zijn. Dergelijke irritante advertenties noem Facebook een probleem voor de branche. Het bedrijf belooft zijn gebruikers een oplossing die recht doet aan hun en Facebooks belangen door hen enige controle te geven over het aanbod van advertenties. Nieuwe faciliteiten in zijn instellingen-tool maken het mogelijk om bepaalde types advertenties of advertenties van bepaalde bedrijven te weren. 

Alles bij de bronnen; AutomGids & Security