Toen Elon Musk het toenmalige Twitter in 2022 kocht, telde het sociale mediaplatform ruim 100 miljoen gebruikers in de Europese Unie. En in 2023 bereikte X een piek met 112 miljoen Europese gebruikers.

Sinds 2024 zit het aantal gebruikers van X in de Europese Unie echter in dalende lijn. In het meest recente ‘transparantierapport’ van het techbedrijf is er slechts sprake van afgerond 95 miljoen gebruikers in de EU. Dat is een daling van elf miljoen gebruikers op een half jaar tijd. In de eerste helft van 2024 waren er nog 105,3 miljoen Europese gebruikers.

In absolute aantallen verliest X vooral gebruikers in Frankrijk (2,7 miljoen), Polen (1,8 miljoen) en Duitsland (1,3 miljoen). Ook in Nederland daalt het aantal aanzienlijk: X telt daar nu bijna 900.000 gebruikers minder. Alleen op Cyprus was er een toename van het gebruikersaantal: van 274.853 naar 276.537.

Ook in België verliest X aan populariteit. Op zes maanden tijd hebben zo’n 300.000 Belgen het platform verlaten. Wie verder terugkijkt, ziet een veel groter verlies. In 2023 had X nog 3,4 miljoen Belgische gebruikers. Vandaag blijven daar slechts 2,3 miljoen van over. Op anderhalf jaar tijd verloor de sociaalnetwerksite dus meer dan 1,1 miljoen Belgische gebruikers.

Niet alleen privépersonen, maar ook steeds meer bedrijven en organisaties hebben X de afgelopen tijd de rug toegekeerd. Zo besloot deze krant begin dit jaar om niet langer op het platform te publiceren. Ook de Britse krant The Guardian en openbare vervoersmaatschappijen zoals De Lijn, NMBS en MIVB besloten om X links te laten liggen. De meeste van hen verwijzen gebruikers door naar alternatieve platforms zoals Mastodon of Bluesky.

De bedrijven hekelen de toenname aan haatdragende taal en desinformatie op het platform. Onder Elon Musk is er stevig gesnoeid in het personeelsbestand van X, wat ook leidde tot minder controle op moderatie. Musk zei dat hij daarmee de vrijheid van meningsuiting op X wil herstellen.

Alles bij de bron; deMorgen