De Consumentenbond zegt na onderzoek het slecht gesteld is met de bescherming van de online privacy van volwassen en kinderen. De bond komt met de resultaten van het onderzoek, vlak voor het kamerdebat dat hierover donderdag in de Tweede Kamer plaatsvindt.

In de 3 jaar dat de AVG van kracht is, deed de Consumentenbond veel onderzoek naar de mate waarin bedrijven de wet naleven. En de resultaten logen er niet om. Onder andere FacebookGoogle en TikTok bleken de privacyregels aan hun laars te lappen, net als veel websites. En sommige apps, waaronder Grindr en Tinder, verhandelden illegaal gevoelige informatie van hun gebruikers. En bij maar liefst 66 van de 89 online diensten die de Consumentenbond aan de Privcaymeter onderwierp, bleek iets mis. 

Hoewel veel bedrijven de wet overtreden, blijft handhaving uit. Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: ,,Dat moet echt anders. De AP moet veel meer slagkracht krijgen. Dus het nieuwe kabinet moet aan de bak. Met geld en een duidelijke opdracht.’’

Ook wil de Consumentenbond een aanscherping van de AVG om de privacy van kinderen beter te beschermen. De wet schrijft voor dat platforms ’specifieke bescherming’ moeten bieden aan kinderen, maar laat grotendeels in het midden hoe ze dat precies moeten doen.

Alles bij de bron; IJmuiderCourant