Buurtapps zijn bedoeld om de veiligheid in de buurt te bevorderen en het contact tussen buren te vergemakkelijken. Er zijn regelmatig goede initiatieven die dankzij de buurtapps het levenslicht zien.

Maar het gaat in de praktijk soms niet alleen om het veiliger maken van de buurt. Onder meer komt dat doordat de makers van buurtapps andere doelen voor ogen hebben; veel appmakers lijken primair geld te willen verdienen aan het uitrollen van een buurtapp. Daarnaast zorgen ook gebruikers ervoor dat veiligheid in de buurt niet altijd centraal staat bij gebruik van deze apps.

Zo wordt er in 20% van alle buurtapps wel eens geruzied. Daarnaast zijn buurtapps ook een bron van irritatie voor een groot deel van de gebruikers. In totaal ergert namelijk 40,4% zich weleens aan berichten in de buurtapp.

Hoewel buurtapps goedbedoeld zijn, zijn er ook consequenties voor de privacy van gebruikers én andere buurtbewoners (getuige deze tweet). En dat blijft niet alleen bij het feit dat buren elkaar mogelijk als ‘verdacht persoon’ bestempelen en elkaar extra goed in de gaten houden.

Ook hoe de buurtapps zelf in elkaar zitten en opereren, leidt soms tot privacyrisico’s en ophef. Een goed voorbeeld hiervan is dat de makers van buurtapp Nextdoor brieven verstuurden binnen woonwijken en deze brieven ondertekenden uit naam van bestaande gebruikers van de app uit de desbetreffende woonwijken. Deze bestaande gebruikers wisten hier echter niets vanaf en hadden dan ook geen toestemming gegeven om uit hun naam contact op te nemen met buurtgenoten.

Ook op andere manieren zijn buurtapps niet altijd even goed voor de privacy van gebruikers. Meerdere gratis aanbieders van buurtapps laten namelijk advertenties zien binnen hun app, om zo inkomsten te genereren.

Die advertenties zijn gericht op specifieke kenmerken van gebruikers, zoals surfgedrag en persoonskenmerken. Bijna de helft van alle onderzochte apps gebruikt gebruikersgegevens ten behoeve van advertenties. Buurkracht, WeAlert en Nextdoor plaatsen bijvoorbeeld tracking-cookies voor gerichte advertenties. Wat daarnaast voor de advertenties wordt gebruikt, zijn adresgegevens. Zo kan een adverteerder op een specifieke woonplaats, buurt of wijk zijn advertenties targeten.

Alles bij de bron; VPNGids