X is in 2024 bijna een half miljoen Nederlandse gebruikers kwijtgeraakt. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van onderzoeksbureau Newcom naar het gebruik van sociale media in Nederland.
Het aantal Nederlandse gebruikers van X daalde met 14 procent. Dat komt neer op ongeveer 450.000 mensen het aantal deelnemers is nu ongeveer 2,8 miljoen.
Van Facebook maakten vorig jaar 180.000 minder Nederlanders gebruik. Zo'n 9,9 miljoen Nederlanders waren op Facebook actief.
Andere sociale media als LinkedIn, TikTok en Snapchat groeiden juist in Nederland. Het aantal Nederlandse gebruikers op LinkedIn steeg met 4 procent naar 5,7 miljoen gebruikers. TikTok en Snapchat kregen er 3 procent meer gebruikers bij. Het populairste platform is nog altijd WhatsApp, met zo'n 13,5 miljoen gebruikers.
Het dagelijkse gebruik bleef dit jaar gelijk: gemiddeld besteden Nederlanders bijna twee uur per dag aan sociale media. Het gebruik in de leeftijdscategorie tussen vijftien en negentien jaar was het hoogst. Die jongeren zitten gemiddeld 165 minuten per dag op sociale media.
Alles bij de bron; NU