Gebruikers met een iPhone of iPad die deze week de nieuwste software-update iOS 14.5 hebben geïnstalleerd, kregen een opmerkelijke melding. Weigeren zij om het verzamelen van privégegevens in te schakelen, dan bestaat er een kans dat Facebook en Instagram in de toekomst niet meer gratis zijn en het is voor het eerst dat Facebook dit zo expliciet vermeldt. 

Als de apps in de toekomst mogelijk niet meer gratis zijn, betekent dat ook dat het verdienmodel van moederbedrijf Facebook flink op de schop gaat. Op dit moment verdient het bedrijf voornamelijk aan advertenties. Door privégegevens te verzamelen, kan het bedrijf reclames personaliseren. Als dat niet meer mogelijk is, moet het bedrijf op zoek naar een nieuw verdienmodel.

Facebook zelf benadrukt dat het niet om een waarschuwing gaat, maar om een "informatiepop-up". Daarin biedt het bedrijf "extra context, zodat gebruikers een geïnformeerde beslissing kunnen nemen".

Volgens Facebook staat in de pop-up niet dat je straks moet gaan betalen wanneer je weigert privégegevens te delen. "Middels deze context willen we mensen alleen informeren dat we gegevens gebruiken om persoonlijke en relevante advertenties aan te bieden." Juist die persoonlijke advertenties helpen het internet en de Facebook-app gratis te houden, aldus Facebook.

Alles bij de bron; NU