Wie zijn privacy online wil beschermen, klikt beter niet op de nieuwe emoji’s op Facebook. Niet één of andere privacywaakhond, maar de federale politie geeft dit opvallende advies. Door op die nieuwe icoontjes te klikken, word je een open boek voor Facebook en zijn adverteerders, de gebruikers blijven het product op de sociaalnetwerksite, waarschuwt de federale politie. "Facebook kan onze reacties op de posts van onze vrienden meten."
Facebook gebruikt de reacties die we plaatsen op posts van vrienden en gevolgde pagina’s ook om de doeltreffendheid van de advertenties op uw profiel na te gaan. Het aantal icoontjes is beperkt tot zes, en ook dat is niet zomaar. Facebook rekent er zo op dat u uw gedachten gemakkelijker zult uitdrukken waardoor de algoritmes doeltreffender worden. Zo kan Facebook perfect bepalen welke inhoud wanneer op uw profiel zal verschijnen en uw interesse zal opwekken.
Zo kan het dan reclameruimte verkopen door de adverteerders te zeggen dat ze op die manier meer kans hebben dat u zult reageren. “Een reden te meer dus om niet te snel te klikken als u uw privacy wilt beschermen”, meldt de federale politie.
Alles bij de bronnen; Nieuwsblad, deRedactie & HLN