Gegevens die Twitter over gebruikers verzamelde heeft het mogelijk met advertentiepartners gedeeld, zonder dat gebruikers hier toestemming voor hadden gegeven. Ook heeft de microbloggingdienst mogelijk gerichte advertenties getoond zonder dat het hiervoor persmissie van gebruikers had gekregen.

Twitter laat op de eigen website weten dat het onlangs twee problemen heeft ontdekt met de instellingen van gebruikers waardoor de gekozen opties niet werden gerespecteerd. Dit kan verschillende gevolgen hebben gehad. Van gebruikers die sinds mei 2018 een advertentie voor een mobiele applicatie hebben aangeklikt of bekeken en vervolgens van die applicatie gebruikmaakten, zijn hun gegevens mogelijk gedeeld met meetbureaus en advertentiepartners zonder dat hiervoor door de gebruiker toestemming was gegeven. Het gaat onder andere om de landcode, wanneer de advertentie is bekeken of aangeklikt, het soort advertentie en datum.

Het tweede probleem dat zich kon voordoen had te maken met gerichte advertenties. Sinds september 2018 heeft Twitter mogelijk advertenties getoond op basis van het apparaat van de gebruiker, ook al had de gebruiker hier wederom geen toestemming voor gegeven. De data die dit opleverde heeft Twitter niet gedeeld. De problemen werden op 5 augustus verholpen. Twitter is nog aan het onderzoeken hoeveel mensen er zijn getroffen en wie dit zijn.

Bron; Security


 


Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha