Sociale netwerken

Facebook weet meer van ons dan we vermoeden. Bovendien maakt het sociaal medium haar gebruikers steeds meer verslaafd. Tot die conclusie komen UT-studenten, die zich voor een opdracht van school in de materie verdiepten.

Kasper verwijderde zijn Facebookprofiel. „Tenminste, dat wilde ik. Maar het was onmogelijk! Ik kon alleen deactiveren. Toen ik de muziekluisterdienst Spotify opende, werd Facebook automatisch ook actief. De diensten waren gekoppeld.”..

...Voordat de studenten aan de onderwijsmodule Privacy Paradox begonnen, konden ze de impact niet vermoeden. Net als vele anderen, klikten ze cookies weg en liketen pagina’s zonder bewust te zijn van de implicaties. „Door het literatuuronderzoek kwamen we er achter wat Facebook allemaal van ons weet. Ons profiel was zo ingesteld dat we berichten alleen met vrienden deelden. Maar Facebook vindt zichzelf ook een vriend. Ze hebben ons profiel. Maar meer dan dat. 

De tweedejaars studenten communicatiewetenschappen concluderen dat de Privacy Paradox bestaat. Internetgebruikers hechten aan hun privacy, maar handelen daar niet naar. „Online zetten ze soms hun hele hebben en houden op Facebook”, zegt Jip.

Facebook is gratis. Maar gebruikers betalen met hun persoonlijke gegevens, vinden de studenten. Het sociale medium is vooral een verdienmodel. „Een ordinaire geldmachine”, zegt Kasper Wensing, „die haar gebruikers steeds verslaafder maakt.”

3 tips om privacy op Facebook te beschermen

1. Gebruik Facebook alleen op de mobiele website en niet op de app. Zo kan het bedrijf niet bij persoonlijke gegevens op de telefoon.

2. Zet notificaties uit. Dat verlaagt het Facebookgebruik waardoor de gebruiker minder privacy prijsgeeft.

3. Gebruik de adblocker en daarmee ook de cookieblocker in de browser. Door blokkade van advertenties ziet Facebook niet welke sites zijn bezocht.

Allles bij de bron; Tubantia


De dag waarop je jouw Facebookaccount aanmaakte is de dag waarop je een groot deel van je privacy opgaf. Vanaf dag één houdt Facebook al jouw activiteiten bij: alle privéberichten, gedeelde documenten, filmpjes, geluidsfragmenten en foto’s zitten gebundeld in een lijvig dossier.

Je zal versteld staan wat Facebook door de jaren heen over jou heeft verzameld. Want als je pakweg tien jaar geleden een account opende, weet je wellicht niet meer naar wie je toen allemaal privéberichten hebt gestuurd, laat staan wat erin stond. Foto’s en video’s die je al lang vergeten was, documenten uit je studententijd, ze staan allemaal in het dossier, dat al snel enkele gigabytes groot kan worden.

Facebook weet dus veel meer over je dan jijzelf. Maar gelukkig kan je het dossier inkijken. Klik op het pijltje in de rechterbovenhoek van een Facebookpagina en klik vervolgens op ‘Instellingen’. Bij ‘Algemene Accountinstellingen’ kan je onderaan klikken op de link: ‘Een kopie downloaden van je Facebook-gegevens’.

Facebook zal je vervolgens een e-mail sturen met een bijlage. In die bijlage zit jouw volledige Facebookgeschiedenis. Een beetje angstaanjagend, maar ook wel een leuke trip down memory lane.

Alles bij de bron; HLN


 

In België is Facebook veroordeeld tot een boete van 250.000 euro per dag, omdat het de privacywet overtreedt. Facebook verzamelt namelijk zelfs van mensen zónder profiel gegevens over hun internetgedrag...

...Al sinds 2012 verzamelt de sociale netwerksite deze data, door cookies te plaatsen zoals de bekende 'vind ik leuk'-knop en een voor mensen onzichtbare pixel. Door een cookie is iemand overal op internet te volgen.

Facebook gaat tegen de uitspraak in hoger beroep, omdat de cookies 'standaard in de sector' zouden zijn. Voor privacy-experts is het klip en klaar: dit gaat de social media-gigant verliezen. Europarlementariër Sophie in 't Veld van D66 begrijpt het hoger beroep tegen de uitspraak niet. ,,Dat is echt een verloren zaak. Ze hebben duidelijk regels overtreden: ze verzamelden data van mensen die nooit toestemming hebben gegeven.”

Ook komt er nieuwe Europese wetgeving aan, die Facebook op het gebied van dataverzameling überhaupt behoorlijk inperkt....  ,,Bedrijven komen niet meer weg met pagina's vol kleine lettertjes, en ze moeten heel duidelijk zijn over de manier waarop ze je volgen. Zonder duidelijke toestemming een onzichtbare pixel plaatsen, mag niet meer." aldus Hans de Zwart van Bits of Freedom.

Alles bij de bron; AD


 

De Consumentenbond raadt smartphone- en tabletgebruikers af de beveiligingsapp Onavo Protect – VPN Security van Facebook te gebruiken. Facebook belooft dat de app extra bescherming van persoonlijke gegevens biedt, maar volgens de Consumentenbond is juist het tegenovergestelde waar en schendt Onavo Protect de privacy van gebruikers.

”De meeste VPN-providers doen niets anders dan het verkeer omleiden, de data zelf laten ze ongemoeid. Onavo Protect werkt anders”, aldus de Consumentenbond. ”De app analyseert continu ál het internetverkeer van het mobiele apparaat en deelt die kennis met Facebook en zijn advertentiepartners. Onder het misleidende mom van extra privacy en veiligheid verzamelt het bedrijf met de app alle denkbare gegevens van de gebruiker, zoals naam, telefoonnummer, apparaatgegevens, locatie, apps op het apparaat en bezochte websites. Facebook eigent zich het recht toe deze gegevens te analyseren én door te spelen aan andere partijen, maar dat is alleen te lezen in de volledige privacyverklaring die is weggestopt achter een link. In de verkorte versie van de verklaring die gebruikers bij de installatie zien, staat hier niets over.”

Alles bij de bron; TPO


 

Uit het jaarlijkse Newcom-onderzoek naar de populariteit van sociale media blijkt dat facebook terrein verliest, vooral onder jongeren tot 20 jaar. Whatsapp was in 2017 het grootste platform en instagram is het sterkst gegroeid en heeft inmiddels ruim 4,1 miljoen gebruikers. Ook Snapchat en YouTube zijn relatief populair onder jongeren.

Bron; CiC


 

Facebook heeft zijn 'privacyprincipes' gepresenteerd. Het gaat gebruikers motiveren om beter op hun privacy te letten. De nieuwe campagne wordt kracht bijgezet door de presentatie van de zeven privacypincipes van Facebook, die ook in het Nederlands zijn vertaald.

Daarin somt het bedrijf op hoe het in de kern omgaat met privacy van zijn gebruikers, zoals 'We geven je controle over je privacy', 'Je gegevens zijn van jou en jij kunt ze verwijderen' en 'Privacy speelt van meet af aan een hoofdrol bij producten'. 

Facebook is niet de eerste techreus met een charmeoffensief. Google adverteerde vorig jaar met grote advertenties in Nederlandse dagbladen met de privacymogelijkheden binnen de diensten van het bedrijf.

Alles bij de bron; Bright


 

Max Schrems mag geen massaclaim aanspannen tegen Facebook. Wel kan hij de zaak individueel voortzetten. Dat heeft het Europees Hof van Justitie donderdag besloten.

Schrems spande een rechtszaak tegen Facebook aan na de onthullingen van NSA-klokkenluider Edward Snowden over Amerikaanse afluisteractiviteiten rond grote internetbedrijven. Hij beweert dat Facebook te weinig doet om de privacy van gebruikers te beschermen. Ook heeft hij bezwaar tegen het volgen van Facebook-gebruikers via cookies. Op Twitter schrijft Schrems dat hij blij is om Facebook eindelijk te kunnen aanklagen, al kan hij dat slechts als individu. "Facebook heeft hoe dan ook een groot probleem."

Alles bij de bron; NU


 

Techgigant Facebook heeft een bedrijf gespecialiseerd in het controleren van ID-kaarten overgenomen. Het overgenomen Confirm.io maakt software dat een scan van een ID-kaart en gezichtsherkenning combineert om de identiteit van een persoon te verifiëren. 

De technologie kan in theorie worden gebruikt om de identiteit van Facebook-gebruikers te identificeren. De software zou ook toegepast kunnen worden om bijvoorbeeld de identiteit van adverteerders te controleren.

Alles bij de bron; NU


 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha