Instagram heeft een nieuwe functie gelanceerd die gebruikers de mogelijkheid biedt om interacties te beperken tot alleen mensen die op hun goede vriendenlijst staan. Met deze optie kunnen gebruikers ervoor kiezen om reacties, directe berichten (DM’s), verhaalantwoorden, tags en vermeldingen uitsluitend te ontvangen van personen die zij als goede vrienden hebben aangemerkt.
Voor andere volgers blijft het nog steeds mogelijk om te reageren op berichten, maar hun opmerkingen en berichten zijn dan niet zichtbaar voor de gebruiker of anderen. Deze maatregel is primair ontworpen met tieners in gedachten, maar kan door iedereen worden toegepast die ongewenste interacties wil beperken.
Bij het inschakelen van deze functie krijgt de gebruiker na verloop van tijd een herinnering om te overwegen de instelling weer uit te schakelen. Daarnaast is het mogelijk om te kiezen voor beperkingen die alleen van toepassing zijn op recente volgers en/of accounts die de gebruiker zelf niet volgen.
Verder biedt Instagram nu de optie om specifieke accounts te beperken zonder ze volledig te blokkeren. Deze beperkte accounts kunnen niet zien wanneer de gebruiker online is of wanneer hun berichten zijn gelezen. Hun berichten worden verplaatst naar de map Berichtverzoeken en nieuwe reacties op berichten zijn alleen zichtbaar voor de gebruiker en de afzender. Wanneer deze beperkte accounts proberen de gebruiker te taggen of te vermelden, krijgen zij een melding dat dit niet is toegestaan voor iedereen.
De wijzigingen worden binnenkort naar iedereen uitgerold, zo laat het sociale netwerk weten.
Alles bij de bron; DroidApp
Scholen mogen sociale media niet zomaar gebruiken. De Autoriteit Persoonsgegevens concludeert dat dat alleen mag als onderwijsinstellingen 'duidelijke afspraken maken' met zulke bedrijven over wat die met de gegevens doen.
De Nederlandse privacytoezichthouder deed onderzoek naar de inzet van sociale media door een niet nader genoemde onderwijsinstelling. Hoewel de AP geen onderzoek deed naar het specifieke netwerk, concludeert de toezichthouder dat er algemene regels zijn waaraan scholen zich moeten houden.
Scholen zouden daarom afspraken moeten maken met platforms. In die afspraken moeten 'de risico's gemitigeerd worden'. Zulke afspraken draaien onder andere om de manier waarop en de locatie waar socialemediabedrijven data opslaan, of wat er gebeurt als een betrokkene een foto verwijderd wil hebben. "Je moet weten waar je kunt aankloppen als jij je recht wil halen. Is dat bij je school of universiteit? Of is dat bij het socialemediabedrijf? Dat moet duidelijk zijn", zegt AP-voorzitter Aleid Wolfsen.
Die afspraken moeten scholen altijd maken, ook als er bijvoorbeeld toestemming wordt gevraagd aan betrokkenen.
De AP merkt op dat de uitspraak direct van toepassing is op alle onderwijsinstellingen in Nederland. Dat betekent in de praktijk dat veel scholen zullen moeten stoppen met sociale media, tenzij ze dergelijke concrete afspraken maken. Dat is niet onmogelijk, zegt ook de AP. In het verleden wisten twee grote onderwijskoepels, SURF en Sivon, afspraken te maken met Google.
Alles bij de bron; Tweakers
Meta lijkt zijn AI-systemen ook op data van Europese gebruikers te gaan trainen. Dat gebeurt vanaf eind juni, blijkt uit mails die verschillende gebruikers hebben ontvangen. Meta zegt daarvoor een 'gerechtvaardigd belang' te hebben.
"We bereiden ons erop voor om onze AI bij Meta-ervaringen uit te breiden naar jouw regio", schrijft het bedrijf. Die 'Meta-ervaringen' zijn in de praktijk chatbots en andere generatieve AI die in diensten als Instagram, WhatsApp en Facebook worden verwerkt. Die diensten worden getraind op zichtbare data van gebruikers, zoals posts en comments. Dat gebeurde al in andere landen, maar vanwege de strengere privacyregels nog niet in Europa.
Dat verandert nu, waarschuwt Meta. Het bedrijf verwijst naar een nieuw privacybeleid, dat op 26 juni van dit jaar actief wordt. Daarin staat dat Meta ook data van Europeanen gaat gebruiken om AI-modellen te trainen.
Meta schrijft wel dat gebruikers bezwaar kunnen maken tegen het gebruik van hun data. Dat is een verplichting onder de AVG. Het bedrijf schrijft dat zowel in het privacybeleid als in een mail naar gebruikers. Daarvoor moeten gebruikers een formulier invullen waarbij ze een reden moeten opgeven waarom ze niet willen meewerken.
Alles bij de bron; Tweakers
Overheidsorganisaties kunnen Facebook maar beter niet gebruiken als onduidelijk is wat er met de persoonsgegevens van bezoekers van hun Facebookpagina gebeurt. De overheid moet namelijk kunnen garanderen dat de verwerking van deze gegevens aan de wet voldoet. Dit adviseert de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) aan het ministerie van Binnenlandse Zaken (BZK).
Het ministerie van BZK onderzocht in 2021 zelf de mogelijke privacyrisico’s van het gebruik van Facebook door de overheid. Het ministerie concludeerde toen dat het geen goed beeld heeft van wat Facebook doet met de persoonsgegevens van mensen die pagina’s van de Nederlandse overheid bezoeken. Daarom vroeg BZK eind 2023 aan de AP of de overheid Facebook wel mag gebruiken.
Aleid Wolfsen, voorzitter AP: “Omdat mensen voor veel zaken zijn aangewezen op de overheid, zullen zij snel geneigd zijn om een platform als Facebook te gebruiken voor communicatie met de overheid. Maar overheidsorganisaties zouden zulke platforms niet moeten inzetten als communicatiekanaal als zij concluderen dat zij niet zeker te weten wat er met de gegevens van mensen gebeurt. Het moet kraakhelder zijn wat er met je gegevens gebeurt. Dat is de norm.”
Alles bij de bron; AP
Italië wil de online privacy van kinderen beter beschermen. Een wetsvoorstel introduceert regels rondom het delen van delen van foto's van kinderen door hun ouders.
In het wetsvoorstel wordt de focus gelegd op de privacy van de kinderen, die zeker de eerste jaren van hun leven geen zeg hebben over wat er van hen wordt gepubliceerd. Het wetsvoorstel vraagt onder meer dat ouders de beelden van hun kinderen aangeven bij een waakhond, en dat, als er geld wordt verdiend met die beelden, het geld naar een bankrekening op naam van het kind gaat.
Italië lijkt daarmee in de voetsporen te lopen van Frankrijk, dat in februari een wetsvoorstel aannam dat de privacy van kinderen moet garanderen.
Alles bij de bron; DutchITChannel
Meta heeft afgelopen kwartaal drie keer zoveel winst gemaakt als dezelfde periode een jaar eerder. Onder de streep bleef omgerekend 14 miljard dollar (bijna 12 miljard euro) over. Daardoor keert het Facebook-moederbedrijf voor het eerst dividend uit. Daarnaast gaat Meta voor 50 miljard dollar aan eigen aandelen terugkopen.
Die inkomsten waren vooral afkomstig uit advertenties, die meer opleverden dan een jaar eerder.
Alle Meta-diensten, naast Facebook ook Instagram, WhatsApp en Threads, bij elkaar trokken in december 3,2 miljard dagelijkse gebruikers. Dat is 8 procent meer dan een jaar eerder.
Alles bij de bron; NU
Privacy is een grondrecht. Techbedrijven mogen je daarom niet verplichten te betalen om niet gevolgd te worden, vindt de Autoriteit Persoonsgegevens. De privacytoezichthouder start daarom samen met Noorse en Duitse collega's een zaak bij het Europees Comité voor gegevensbescherming (EDPB) om regels vast te leggen.
Socialemediaplatforms zoals Facebook, Instagram en TikTok volgen jouw internetgedrag. Niet alleen op de platforms zelf, maar ook op andere websites. Dat doen ze bijvoorbeeld met cookies of zogenoemde plug-ins op andere websites. Met die gegevens kunnen vervolgens gepersonaliseerde advertenties getoond worden. Niet alleen op Facebook, Instagram of TikTok, maar ook op andere websites.
Nieuwe Europese wetgeving verplicht techbedrijven om jou de keuze te geven of je gevolgd wil worden of niet. Als jij ervoor kiest dat je dat niet wilt, is het voor een techbedrijf moeilijker om jou gerichte advertenties te tonen. Daardoor verdienen ze ook minder geld aan jou.
Om aan de Europese regels te voldoen, heeft Facebook een betaald abonnement geïntroduceerd. In ruil voor een abonnement van 10 euro per maand belooft het bedrijf jou niet meer te volgen. Wil je niet betalen voor Facebook, dan moet je ermee akkoord gaan dat het bedrijf je wel volgt.
Maar volgens de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) komt het er daardoor op neer dat je moet betalen voor je privacy, terwijl het een grondrecht is. Het EDPB besluit binnen acht weken of bedrijven geld mogen vragen voor jouw privacy. "Het standpunt zal grote gevolgen hebben voor de manier waarop techbedrijven met privacy van mensen omgaan", verwacht voorzitter Aleid Wolfsen van de AP.
Alles bij de bron; NU
Privacystichting noyb van Max Schrems heeft een tweede klacht ingediend tegen Meta bij de Oostenrijkse privacyautoriteit. Volgens noyb maakt de techgigant het consumenten te lastig om de toestemming voor tracking in te trekken en wordt daarmee de AVG-wetgeving geschonden.
Gebruikers op Facebook en Instagram krijgen sinds november vorig jaar de keuze tussen een gratis en een betaalde versie. Als voor de betaalde versie wordt gekozen krijgen ze geen reclames meer te zien; de gratis versie verzamelt daarentegen net als voorheen gebruikersgegevens om gepersonaliseerde advertenties te kunnen tonen. Als gebruikers voor de gratis optie kiezen, geven ze volgens Meta toestemming om gevolgd te worden.
Noyb vindt echter dat het te moeilijk is om die toestemming naderhand weer in te trekken. "Hoewel gebruikers met één (gratis) klik al toestemming geven om gevolgd te worden, kan die toestemming alleen worden ingetrokken via het ingewikkelde proces van wisselen naar een betaald abonnement", aldus noyb.
Volgens de stichting wordt daarmee artikel 7 van de AVG-wetgeving geschonden, aangezien daarin vermeld staat dat het intrekken van de toestemming net zo makkelijk moet zijn als het geven ervan.
De EDPB noemt bovendien expliciet dat het intrekken van toestemming 'niet mag leiden tot kosten voor de betrokkene en dus niet leidt tot een duidelijk nadeel voor degenen die de toestemming intrekken'.
Noyb heeft zijn klacht ingediend bij de Oostenrijkse gegevensbeschermingsautoriteit. Het moet volgens noyb makkelijker worden om de toestemming in te trekken, zonder dat gebruikers daarvoor een vergoeding hoeven te betalen. Ook wil noyb dat de autoriteiten een boete opleggen aan Meta.
Alles bij de bron; Tweakers
Noyb stapt naar de rechter tegen Meta. De organisatie van privacyactivist Max Schrems noemt het betalend model zonder advertentie geen voorbeeld van vrije keuze.
Meta kondigde vorige maand aan dat het in Europa gebruikers de keuze geeft: een gratis Facebook en/of Instagram zoals nu het geval is, met reclame.
Hoe Meta dat doet is niet naar de zin van de privacybelangengroep noyb (none of your business) van Max Schrems.
Volgens noyb stelt de Europese wetgeving dat toestemming uit vrije keuze moet bestaan. Tegelijk rekent het bedrijf volgens de privacygroep tot maximaal 250 euro per jaar aan om reclamevrij te gaan.
De organisatie hekelt dat als iemand een fundamenteel recht op databescherming uit, dit geld kost. noyb verwacht ook dat als Meta dit ongestoord kan doen, ook andere platformen zo’n praktijken zullen hanteren.
Alles bij de bron; DutchITChannel
Meta verzamelt volgens een aanklacht ingediend door tientallen Amerikaanse staten data van deze gebruikers.
In de aanklacht beschuldigen tientallen Amerikaanse staten Meta van het schenden van de Children’s Online Privacy Protection Act, gericht op de bescherming van online privacy van kinderen.
Meta zou sinds 2019 meer dan 1,1 miljoen meldingen hebben ontvangen gerelateerd aan Instagram-gebruikers die jonger zijn dan 13 jaar, en daarom volgens het officiële beleid van Meta te jong zijn om over een Instagram-account te beschikken.
Het bedrijf zou bewust hebben geprobeerd het aantal stil te houden, ondanks dat het hiervan intern op de hoogte was. Ook zou Meta gericht op zoek zijn geweest naar data van deze groep jonge gebruikers. Het weren van jongeren onder de dertien jaar en de leeftijdsverificatiesystemen die Meta gebruikt op Instagram waren volgens de aanklacht dan ook geen prioriteit voor het social media-bedrijf.
Alles bij de bron; DutchITChannel