Twitter geeft toe dat er 'ruimte voor verbetering' is als het om privacyvriendelijkheid gaat, schrijft het bedrijf in een blogpost. Met het nieuwe Privacy Center wil Twitter duidelijker maken wat het doet om de privacy van gebruikers te beschermen, welke nieuwe tools er voor hen beschikbaar komen, en hoe Twitter omgaat met beveiligingsincidenten. Twitter wil zich in de toekomst ook richten op het oplossen van oude, bestaande problemen, en het wil meer privacy by design toepassen op nieuwe producten die het bouwt.
Twitter verandert vanaf 1 januari volgend jaar ook zijn privacyvoorwaarden. Daarin wordt een beter onderscheid gemaakt tussen de Europese en de internationale markt. Europese gebruikers vallen daarmee onder een andere entiteit, waardoor Twitter straks nieuwe instellingen en features voor alleen die groep kan testen. Dat is vooral handig in verband met de AVG.
Eerder al had het sociale netwerk wel last van een aantal dataschandalen. Zo werd in oktober bekend dat e-mailadressen en telefoonnummers werden misbruikt voor advertenties. Ook krijgt het bedrijf al jaren kritiek op het feit dat veel gebruikers zeggen zich er niet veilig te voelen, omdat Twitter te weinig mogelijkheden biedt om intimiderend gedrag te voorkomen.
Alles bij de bron; Tweakers
Meerdere bedrijven hebben zonder toestemming toegang tot gegevens van Facebookgebruikers gehad, zo heeft de sociale netwerksite bekendgemaakt. Het gaat om gebruikers die onderdeel van een Facebookgroep uitmaakten. Beheerders van een groep hadden de mogelijkheid om apps, en hun ontwikkelaars, toegang tot informatie in de groep te geven.
Sinds april vorig jaar heeft Facebook dit enigszins aangepast. Wanneer een groepsbeheerder nu toestemming geeft, krijgt de app alleen toegang tot de groepsnaam, het aantal gebruikers en de inhoud van berichten. Wanneer een app ook toegang tot namen en profielfoto's wil moeten de groepsleden dit toestaan.
Uit onderzoek van Facebook blijkt dat sommige apps ondanks de beperking die in april werd ingevoerd toch toegang tot informatie van groepsleden behielden, zoals namen en profielfoto's in relatie met groepsactiviteiten. Inmiddels is deze toegang opgeheven. Het ging met name om apps voor socialmediabeheer en videostreaming.
Zo'n honderd bedrijven hebben mogelijk op deze manier gegevens van gebruikers benaderd terwijl dit niet was toegestaan.
Alles bij de bron; Security
YouTube heeft een nieuwe handige functie uitgerold. Het videoplatform laat je nu automatisch de lijst met video’s die je in het verleden hebt bekeken wissen. De nieuwe feature die het mogelijk maakt om je bekeken en opgezochte video’s te wissen is onderdeel van de nieuwe privacy en security features die Google heeft geïntroduceerd. Dit geeft je de optie om deze data automatisch van het platform te wissen na een periode van drie of achttien maanden.
Naast de optie om je zoek- en kijkgeschiedenis automatisch te wissen, kunnen YouTube-gebruikers hun geschiedenis de-activeren door deze te pauzeren. Dit houdt volgens Google in dat je minder gepersonaliseerde ervaringen zult tegenkomen op de verschillende services van Google.
Het was al mogelijk om je Youtube geschiedenis handmatig te wissen. Dat doe je via de Myactivity-site van Google.
Alles bij de bron; Want
Nextdoor is in alles een typisch techbedrijf uit Silicon Valley. Het motto klinkt prachtig en maatschappelijk verantwoord: „Nextdoor enables truly local conversations that empower neighbors to build stronger and safer communities.” Nextdoor wil de wereld verbeteren, onder meer door te helpen burgers „uit een sociaal isolement te halen”, vertelt Nextdoor-baas Sarah Friar in een telefonisch interview...
... Er is ook een keerzijde. Discussies over overlast hebben er de neiging uit de hand te lopen. Privacyorganisaties als Bits of Freedom zijn kritisch over Nextdoor. Soms worden er herkenbare foto’s van ‘verdachte personen’ geplaatst en burgers zouden elkaar onnodig bang maken. „Nextdoor is een bedrijf dat geld verdient aan ons gevoel van onveiligheid”, zegt Esther Crabbendam van Bits of Freedom. De politie roept gebruikers op vooral voorzichtig te zijn met wat ze delen op Nextdoor.
Onder gebruikers blijkt nogal wat bezorgdheid over de manier waarop Nextdoor met data omgaat. 3.300 Nederlanders vulden dit jaar een formulier in om hun data te kunnen inzien of te verwijderen via My Data Done Right, een project van Bits of Freedom. Daarmee was Nextdoor koploper wat betreft verzoeken tot inzage in of verwijdering van opgeslagen data.
...en belooft Nextdoor: privacy wordt belangrijker nu het bedrijf zo hard groeit. Nextdoor organiseerde onlangs ‘huiskamergesprekken’ met leden om over privacy te praten. De vraag is, zegt Van de Paal, moet je alles willen weten van je buren? Wanneer wegen de voordelen niet meer op tegen de nadelen? „Zoals iemands huisnummer. Dat kun je nu zien in Nextdoor. De vraag is of we dat nog wel willen.”
Zo gaat het vaker bij dit soort techbedrijven, meent onderzoeker Martijn Arets, verbonden aan de Universiteit Utrecht en gespecialiseerd in platformeconomie. „Er gaat iets mis. Het komt in de media. En pas dan wordt het aangepast en gaat het beter. Bij zo’n brief denken ze niet vooraf: is dat nou strategisch wel zo handig? Online platformen leren altijd op kosten van de gebruiker.”
Alles bij de bron; NRC
Door een fout in de beveiliging kunnen gebruikers in de browser via de html-code van Instagram of Facebook het adres van een privéafbeelding of -video opvragen, ontdekte BuzzFeed News. Dat adres is openbaar te delen, waardoor de privéafbeelding of -video door iedereen te bekijken is.
De methode werkt niet alleen voor foto's en video's op de tijdlijn van privégebruikers, maar ook voor Stories. Facebook ziet de ontdekking niet als een groot probleem. "Dit is hetzelfde als een screenshot op Facebook en Instagram maken en die met anderen delen", zegt een Facebook-woordvoerder tegen BuzzFeed News.
De link naar de privéfoto's en video's werkt zelfs als de gebruiker die op Instagram of Facebook al verwijderd heeft. De media blijven 24 uur op de servers van Facebook staan, en het verkregen webadres blijft dan ook actief. Links naar Stories blijven soms zelfs enkele dagen te bezoeken, terwijl Stories na 24 uur niet meer zichtbaar horen te zijn.
Een gebruiker moet wel toegang hebben tot het privéaccount van een ander om deze methode te kunnen gebruiken. Wie niet bevriend is met een privé-account op Facebook of Instagram, ziet geen enkele afbeelding, video of Story.
Alles bij de bron; RTLZ