Sociale netwerken

De like-knop van Facebook is op een groot aantal websites aanwezig. Wanneer internetgebruikers op dergelijke websites terechtkomen wordt informatie over hun ip-adres en browserstring naar Facebook doorgestuurd. Dit gebeurt geheel automatisch, ongeacht of de gebruiker op de knop heeft geklikt en of hij al dan niet een Facebookaccount heeft.

Verbraucherzentrale NRW, een Duitse vereniging die consumentenbelangen behartigt, stelt dat de like-knop inbreuk maakt op de privacywetgeving. Het had dan ook een verbodsactie ingesteld tegen een website die van een dergelijke like-knop gebruikmaakt. Het Oberlandesgericht Düsseldorf, de hoogste rechterlijke instantie van de deelstaat NoordrijnWestfalen, waarbij de zaak aanhangig is, vroeg de advocaat-generaal om een uitleg van de vroegere richtlijn gegevensbescherming, die van toepassing blijft op deze zaak maar inmiddels door de Algemene verordening gegevensbescherming is vervangen.

De advocaat-generaal stelt dat websites die met een Facebook like-knop en dergelijke andere plug-ins werken, waardoor persoonsgegevens van de gebruiker worden verzameld en doorgezonden, samen met die derde partij verantwoordelijk zijn voor die fase van de gegevensverwerking. De beheerder van de website moet gebruikers dan ook de vereiste minimuminformatie verstrekken over die gegevensverwerking en indien nodig hun toestemming verkrijgen voordat de gegevens worden verzameld en doorgezonden, aldus advocaat-generaal Michal Bobek van het Hof van Justitie in een conclusie (pdf).

Alles bij de bron; Security


 

Facebook laat weten dat er een vervelende bug is opgedoken waardoor de privéfoto’s van zo’n 6,8 miljoen gebruikers mogelijk in handen kwamen van appontwikkelaars op het platform. Tussen 13 en 25 september zijn door de bug mogelijk foto’s van 6,8 miljoen gebruikers gedeeld.

Het gaat om foto’s die op Facebook werden gezet door de gebruiker, maar niet met vrienden werden gedeeld. Dat kan bijvoorbeeld bij foto’s die gebruikers wel hadden geüpload naar het netwerk, maar (nog) niet gepubliceerd op de site.

De bug trof in het bijzonder gebruikers die toestemming gaven aan apps om hun foto’s te zien. Facebook maakte ook een hulppagina aan waar gebruikers kunnen zien of ze getroffen zijn door het lek. Hier kan je controleren of je het risico loopt dat je foto’s per ongeluk gedeeld werden.

Als je niet bent getroffen, dan krijg je onderstaande melding te zien. “Jouw Facebookaccount is niet getroffen door dit probleem en apps die je gebruikt hebben geen toegang gehad tot je andere foto’s.”

Alles bij de bron; HLN


 

Volgens The New York Times heeft Facebook jarenlang zeer gedetailleerde toegang tot persoonsgegevens verleend aan makers van telefoons en andere hardware. Niet alleen de gegevens van de eigenaars van een mobiel zouden op deze manier toegankelijk zijn, ook die van hun vrienden.

Het zou gaan om maar liefst zestig hardwaremakers, waaronder Apple, Samsung, HTC, Blackberry, Microsoft en Amazon. Deze samenwerking zou al zo’n tien jaar geleden zijn begonnen, in een tijdperk dat apps nog lang niet zo wijdverspreid waren als nu het geval is...

...Facebook benadrukt dat dergelijke samenwerkingen tegenwoordig helemaal niet meer noodzakelijk zijn: ‘Dit is ook de reden dat we in april al hebben aangekondigd dat we de toegang aan het afbouwen zijn’, aldus Facebook. Afbouwen of niet, de toegang is er nog altijd, aldus The New York Times. Een voormalig Facebook-medewerker noemt het tegenover de krant ‘schokkend’ dat deze praktijk nog altijd bestaat. ‘Dit stond zes jaar geleden intern bij ons al bekend als een privacykwestie’, zo stelt Sandy Parakilas, die Facebook in 2012 verliet en sindsdien bekend staat als scherp criticus van zijn voormalig werkgever. 

Alles bij de bron; Volkskrant


 

Wantrouwen en nepnieuws zijn voor mensen nu voor het eerst een belangrijke reden om te stoppen met het gebruik van Facebook. In de peiling geeft ruim 25% van de ondervraagden aan dat ze het afgelopen half jaar Facebook minder of veel minder is gaan gebruiken, tegen over 9 procent die het meer is gaan gebruiken.

Op Twitter en Instagram is 10 procent afgehaakt.

Alles bij de bron; HLN


 

Facebook heeft besloten gebruikers langer te laten wachten voordat hun account wordt verwijderd. Zodra een gebruiker zijn account opheft hanteerde de sociale netwerksite altijd een afkoelperiode van 14 dagen voordat het begon met het verwijderen van een account en bijbehorende data. Deze periode is nu naar 30 dagen verlengd.

In deze periode kunnen gebruikers nog op hun beslissing terugkomen. Door de periode te verlengen kunnen gebruikers volgens de Facebook woordvoerder een "beter geïnformeerde keuze" maken.

Het inloggen op een Facebookaccount tijdens de afkoelperiode zorgt er niet voor dat het account automatisch wordt hersteld. Wel krijgen gebruikers de optie om hun verzoek te annuleren. Het verstrijken van de afkoelperiode houdt niet in dat ook meteen alle Facebookdata weg is. "Het kan tot maximaal negentig dagen duren vanaf de start van het verwijderproces voordat alle dingen die je hebt geplaatst, zijn verwijderd. Terwijl we deze gegevens verwijderen, zijn deze niet toegankelijk voor andere Facebook-gebruikers", zo laat de sociale netwerksite weten.

Alles bij de bron; Security


 

Telegram gaat voortaan opsporingsdiensten helpen om terrorismeverdachten op te sporen door bijvoorbeeld hun ip-adressen of telefoonnummers te delen. Dat valt te lezen in het nieuwe privacybeleid van Telegram.

"Als Telegram een rechterlijk bevel ontvangt waarin wordt bevestigd dat u een terrorismeverdachte bent, kunnen we uw ip-adres en telefoonnummer delen met de relevante autoriteiten", zo staat in het privacybeleid. Telegram noemt in zijn privacybeleid specifiek terrorismeverdachten, en geen verdachten van andere misdrijven. Of Telegram ook ip-adressen en telefoonnummers van verdachten van andere criminele activiteiten gaat overhandigen, is niet bekend. 

Ook is het onduidelijk of Telegram de inhoud van chatgesprekken overhandigt. Dit zou Telegram kunnen doen, omdat chatgesprekken standaard niet zijn versleuteld met end-to-end-encryptie.

Alles bij de bron; RTLZ


 

Sinds de komst van WhatsApp is onze manier van communiceren volledig veranderd. Dat levert een hoop handige voordelen op, maar ook zeker nadelen. Zo is en blijft privacy een een gevoelig onderwerp. Deze vier hacks zorgen dat jij zo nu en dan kunt genieten van wat welverdiende digitale ruimte, waarin je zelf bepaalt wat je wel/niet toont of antwoord geeft wanneer het jou uitkomt. 

1. Geen blauwe ‘vinkjes’. Hoe kom je van die helse vinkjes af? Simpel:

  1. WhatsApp openen
  2. Instellingen / Settings
  3. Account
  4. Privacy
  5. Leesbewijzen / Read receipts uitzetten

Door de leesbewijzen te deactiveren kunnen anderen niet zien dat je een bericht hebt gelezen. Als je ook je ‘laatst gezien’ optie op ‘niemand’ zet, krijg jij je WhatsApp-autonomiteit weer terug. 

2. Ga incognito op WhatsApp

Velen vergeten het, maar iedereen die jouw telefoonnummer bemachtigt kan je profielfoto zien. Je kunt er voor kiezen om geen foto te uploaden, maar je kunt er ook voor kiezen om hem niet aan iedereen te tonen. Hoe: ga naar Instellingen> Privacy> Profielfoto> Niemand.

3. Nu even niet!

WhatsApp-groepen zijn een heuse uitvinding, maar soms is de constante stroom aan berichten ook behoorlijk irritant. Dit kun je heel makkelijk voorkomen door groep-chats te dempen. Hoe: tik op een groepschat en vervolgens op de naam om de ‘Groepsinfo’ te openen. Hier kun je de optie vinden om de chat voor acht uur, een week of een jaar te dempen.

4. Verdwijn onder de radar

In het Privacy-menu kun je onder ‘laatst gezien’ instellen of je dit voor iedereen wil verbergen of alleen je contacten toestaat om je activiteiten te zien.

Alles bij de bron; Manners


 

Facebook houdt de interesses van zijn gebruikers goed in de gaten, maar de labels die daaraan gehangen worden zijn soms nogal gevoelig. Dat blijkt uit een geval waarin Facebook gebruikers labelde met "geïnteresseerd in landverraad". Adverteerders gebruiken die labels om gericht advertenties naar Facebookers te sturen.

De AVG beschermt gevoelige persoonsgegevens uit de profielinformatie, maar dat geldt niet voor zelf geconcludeerde informatie over interesse in categorie X, schrijft The Guardian. De krant wijst erop dat dit dan wel niet direct herleidbare gegevens zijn, maar dat partijen bijvoorbeeld 'advertenties' kunnen richten op deze categorie en dan de IP-adressen kunnen noteren van mensen die hebben doorgeklikt om zo alsnog vast te stellen wie de geïnteresseerden zijn.

Alles bij de bron; WebWereld


 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha