Wanneer een gebruiker stopt met zijn account te gebruiken en 90 dagen niet meer inlogt op het sociale netwerk, moeten de gegevens in principe achter slot en grendel gaan tot de persoon in kwestie opnieuw inlogt. Die maatregel was deel van de reactie van Facebook op het Cambridge Analytica-schandaal in 2018 waarbij data van 87 miljoen gebruikers oneigenlijk werd gedeeld.
Het probleem deed zich voor in een scenario waarbij iemand via Facebook inlogt op een toepassing en vervolgens vrienden uitnodigt voor die toepassing. In dat geval maakte Facebook geen onderscheid tussen actieve en non-actieve accounts en werden persoonlijke data wel gedeeld met ontwikkelaars.
Wie Facebook sign-in gebruikt om op toepassingen van derden in te loggen, geeft zo automatisch toegang aan die app tot persoonlijke gegevens zoals geslacht, locatie, likes en leeftijd. Ook data van vrienden in het netwerk wordt toegankelijk wanneer die worden uitgenodigd. Die realiteit illustreert waarom het interessanter is om zelf een nieuwe gebruikersnaam en wachtwoordcombinatie aan te maken voor een toepassing of website in de plaats van op Facebook te vertrouwen.
Dat het systeem toegang geeft tot een heleboel persoonlijke data, is dus opzettelijk. Dat ook data van inactieve gebruikers wordt gedeeld, was wel een fout. Facebook heeft het probleem intussen verholpen maar niet voordat meer dan 5.000 ontwikkelaars per ongeluk profiteerden van het lek.
TikTok heeft beloofd om te stoppen met een functie waarmee de app doorlopend zichzelf toegang verschaft tot gekopieerde tekst op het klembord. TikTok zou enkele maanden geleden al stoppen, maar heeft dat tot nu toe niet gedaan, meldtThe Telegraph.
Het gedrag kwam aan het licht met de eerste bèta van iOS 14, die een melding geeft als een app tekst plakt van het klembord. Dat bleek bij TikTok te gebeuren na elke spatie of na elk interpunctieteken. TikTok is lang niet de enige app die geregeld het klembord uitleest, zo bleek deze week. Ook Plants vs Zombies Heroes, Prompt en Zero deden dat onder meer ook, zo schrijft The Telegraph.
AliExpress wil het winkelgedrag van zijn internationale publiek stimuleren en zoekt daarvoor honderdduizend influencers om reclame te maken op YouTube, Facebook, Instagram, TikTok en andere populaire sociale platformen. De nadruk ligt daarbij op video, omdat dat op de thuismarkt als een razende werkt...
...De buitelandse e-commercetak van Alibaba Group wil zich in Europa nadrukkelijker positioneren als een marktplaats voor maar ook van lokale retailers en merken. Het probleem: die willen niet en aarzelen vanwege het goedkope imago van het platform. Niettemin bedient het e-commerceplatform 180 miljoen buitenlandse klanten, met name in Rusland, Turkije en Spanje.
Facebook gaat een betwist bericht van de Amerikaanse president Donald Trump niet verbergen of verwijderen. Het is volgens directeur Mark Zuckerberg beter om het bericht zichtbaar te houden "omdat mensen in machtsposities verantwoordelijk houden alleen kan als hun uitspraken in de openbaarheid onder de loep worden genomen", schrijft hij zaterdag in een bericht op zijn persoonlijke Facebook-pagina.
Daarmee verzet Zuckerberg zich opnieuw tegen een beslissing van concurrent Twitter. Dat sociale medium besloot om een tweet van Trump van 29 mei af te schermen. Volgens het bedrijf schendt het tweede deel van Trumps bericht de regels door geweld te verheerlijken. De tweet wordt vanwege het maatschappelijke belang echter niet helemaal verwijderd...
...Trump en Twitter liggen met elkaar in de clinch nadat Twitter een bericht van de president van 26 mei voorzag van een factcheck. De Amerikaanse president dreigde vervolgens een wet die socialemediabedrijven beschermt af te breken. Deze wet stelt dat Facebook en Twitter niet verantwoordelijk zijn voor de berichten die hun gebruikers plaatsen. Door de wet aan te passen, zouden sociale media voortaan wel verantwoordelijk zijn.
Het was een belangrijke belofte van Facebook in de aanloop naar de Europese verkiezingen van vorig jaar: onafhankelijke wetenschappers zouden toegang krijgen tot Facebook-data. Zo zouden ze kunnen onderzoeken hoe nepnieuws zich op het platform verspreidt. Nu, een jaar later, hebben de onderzoekers die toegang maar zeer beperkt gekregen...
"De belofte dat ze veel data zouden delen, met grote wetenschappelijke waarde voor wetenschappers, is nog niet waargemaakt. Met wat we tot nu toe hebben gekregen, lijkt het me heel onwaarschijnlijk dat iemand de vraag kan beantwoorden of Facebook verantwoordelijk is voor de verspreiding van fake news."...
..."De juristen in dit soort grote bedrijven hebben een natuurlijke neiging om heel voorzichtig te zijn. Ze willen in de eerste plaats het bedrijf beschermen. Als er ook maar enig risico is, zullen ze geen toestemming geven."
Facebook voert de privacyrichtlijnen wel erg strikt door. "Iedereen snapt dat daar voorwaarden aan verbonden zijn, maar ze kunnen wel degelijk data delen, als ze mensen maar vooraf informeren. Ze zouden daarin veel verder kunnen gaan dan ze nu doen. Ze gebruiken de privacywetgeving als een soort excuus, zo voelen wij dat in ieder geval, om dit project te vertragen."
"Wat mij nog het meest verbaast", zegt de Franse wetenschapper Cointet, "is dat Facebook nog steeds data deelt via andere overeenkomsten. Bedrijven kunnen meer zien dan wij met onze wetenschappelijke dataset."
Facebook zegt in een reactie dat het wel degelijk zijn best doet om de data vrij te geven voor de wetenschap. "In de afgelopen twee jaar hebben we meer dan 11 miljoen dollar en meer dan twintig fulltime medewerkers op dit werk ingezet. (...) We blijven data delen ten behoeve van onafhankelijk academisch onderzoek, waarbij we altijd de privacy van gebruikers in acht blijven nemen. In de komende maanden hopen we weer een update te geven."
Nederlandse jongeren scoren opvallend laag als het gaat om intensief en problematisch gebruik van sociale media. Dat blijkt uit een groot internationaal onderzoek dat deze week werd gepubliceerd.
Vergeleken met buitenlandse leeftijdgenoten maken Nederlandse tieners niet vaak intensief gebruik van sociale media: van de dertienjarigen zegt 29 procent de hele dag contact met anderen te hebben op bijvoorbeeld Instagram (internationaal gemiddelde: 36 procent). Voor vijftienjarigen is dat in Nederland 37 procent en internationaal 41 procent....
...Om te meten hoe problematisch het gebruik van sociale media is, moesten de jongeren reageren op negen stellingen, als ‘Ik krijg conflicten over het gebruik’, ‘Ik vind mijn hobby’s niet meer interessant’ en ‘Ik voel me rot als ik niet meer op sociale media kan’.
Van de Nederlandse elfjarigen meldde 2 procent problematisch gedrag (internationaal: 6 procent); voor Nederlandse dertien- en vijftienjarigen is dat 4 procent (internationaal: 8 procent). Oudere meisjes hebben het meest last van problemen; zo zijn zij vaker slachtoffer van cyberpesten.
Stevens: „Het is gunstig dat Nederlandse jongeren opvallend laag scoren, want het problematische gebruik van sociale media hangt sterk samen met emotionele en sociale problemen. ...als we het in Europees perspectief zien, scoren we wel positief. Wanneer mensen beweren dat de jeugd alleen maar bezig is met sociale media en dit een bedreiging vormt voor hun mentale gezondheid, biedt dit onderzoek in ieder geval een nuancering.”
Facebook moet in Canada een boete van 9 miljoen Canadese dollar (5,94 miljoen euro) betalen in de nasleep van het Cambridge Analytica-schandaal. Het bedrijf krijgt de boete omdat het gebruikers onterecht de indruk gaf dat zij hun persoonlijke gegevens af konden schermen voor derden, maakt de Canadese concurrentieautoriteit bekend op zijn website...
...Facebook en Cambridge Analytica lagen daarvoor in 2018 maandenlang onder vuur. Als gevolg daarvan moest Facebook al 5 miljard dollar (4,57 miljard euro) euro aan de Amerikaanse handelswaakhond FTC betalen. Het is het hoogste bedrag dat de autoriteit ooit heeft geïnd.
Het gebruik van het internet is tegenwoordig in principe een manier van leven. De meeste mensen hebben hun hele leven online gedocumenteerd en beschikbaar voor iedereen. Soms vergeten we echter dat al die informatie die we via het internet hebben verstuurd, ergens is opgeslagen. Er zijn talloze verhalen van gebruikers die hun persoonlijke informatie gebruikt zien door bedrijven en individuen zonder dat ze het weten.
Sommige internetgebruikers kan het niet schelen, maar we wedden dat als je dit leest, je op zijn minst een beetje bezorgd bent. Gelukkig zijn er veel manieren om jezelf van het internet te verwijderen. In dit artikel geven we je 10 tips om je online anonimiteit te behouden en jezelf in 2020 van het internet te verwijderen.
De Autoriteit Persoonsgegevens begint een onderzoek naar de populaire app TikTok. De toezichthouder wil weten hoe de app omgaat met de privacy van de vele jonge gebruikers.
De Autoriteit Persoonsgegevens wil onder meer weten of TikTok aan kinderen goed genoeg uitlegt wat het doet met hun persoonsgegevens. De waakhond onderzoekt ook of ouders toestemming moeten geven voor het verzamelen en verwerken van persoonsgegevens van kinderen.
Gebruikers van TikTok kunnen korte filmpjes van zichzelf maken en die delen met anderen. TikTok heeft wereldwijd een half miljard tot een miljard gebruikers. Ook in Nederland is de app populair, onder meer onder basisscholieren.
In deze tijd waarin thuis blijven de standaard is vind je jezelf misschien vaker dan je lief is op Facebook. Waar je dit sociale medium eerder had afgeschreven, heb je er (uit verveling) je weg weer naartoe gevonden.
Privacy online en op Facebook is echter alles behalve een gegeven. Wie zijn oude privacy instellingen nog heeft staan doet er daarom goed aan om die een update te geven. Met deze tips blijf je (zo veel mogelijk) onzichtbaar op het sociale medium.
Je vindt de instellingen onder het pijltje in de rechterbovenhoek van de Facebook feed. Klik vervolgens op ‘Privacy’. In dit scherm kun je verschillende privacy instellingen beheren om je profiel zo onzichtbaar mogelijk te maken.
1- de instellingen bepaalt wie je posts kan zien. Ook wanneer je niets (meer) op Facebook post is het goed deze instelling aan te passen naar bijvoorbeeld ‘alleen vrienden’ of ‘alleen familie’.
2- Benieuwd waar je allemaal in getagd bent en wil je hier het een en ander in aanpassen? Dan kan dat door op ‘Activiteitenlogboek gebruiken’ te klikken.
3- Facebook biedt de mogelijkheid om het publiek te beperken voor berichten die je eerder met vrienden van vrienden of openbaar hebt gedeeld. Om die niet allemaal handmatig naar ‘Vrienden’ over te zetten kun je op de knop ‘Eerdere berichten beperken’ klikken. Zo wordt de privacy van al deze eerdere berichten omgezet naar ‘Vrienden’.
4- Facebook heeft je email adres en waarschijnlijk ook een telefoonnummer van je opgeslagen. Als je niet wil dat je Facebook-vrienden en anderen je online kunnen vinden aan de hand van deze gegevens kun je daar hier de privacy instellingen voor aanpassen.
5- De onderste 5 vragen in dit deel van de privacy instellingen en -functies gaan verder over wie je vriendenlijst kan zien en je vriendschapsverzoeken kan sturen. Als je zo onzichtbaar mogelijk wil zijn op Facebook raden we aan om er voor te kiezen dat alleen vrienden van vrienden je vriendschapsverzoeken kunnen sturen.
Naast deze Privacyinstellingen en -functies pagina zijn er nog meer pagina’s op Facebook waarop je je privacy kunt versterken. Klik bijvoorbeeld eens op ‘Tijdlijn en taggen’. Daar zorg je er voor dat niet jan en alleman een bericht op je tijdlijn kan plaatsen, of jouw foto’s kan delen. Dit helpt je allemaal om onzichtbaarder te zijn op het sociale netwerk.
Ook benieuwd hoe je meer privacy kunt hebben op WhatsApp? Lees onze tips hier.