Sociale netwerken

Apphandel is datahandel, ‘moderne’ burgers zijn allereerst consumenten. Ze kopen gemak en pret met data. Ook om persoonlijke weetjes van andere mensen te kunnen genieten via Facebook, want die privacy moet je ‘delen’. 

Dimitri Tokmentzis heeft de intensiteit van het datagraaien op mobiel genoegzaam aangetoond in artikelen voor De Correspondent, uitstekend onderzoek vaak met hulp van technici verricht: datagraaien vindt op hele grote schaal plaats in de schemering, met het zwaartepunt in de markt voor apps.

Waarschuwingen bereiken echter in ons verkokerde medialandschap vooral de eigen parochianen die zich al zorgen maakten.

Bovenal zijn zelfs verontruste bewust levende jongeren veelal toch te verslaafd aan het mobiele scherm om er afscheid van te nemen, of om gebruik te minderen. Zeker aan apps die geschaard worden onder ‘sociale media’ als Facebook, Instagram, Whatsapp en in wat mindere mate Twitter.

De Consumentenbond waarschuwt dat het niet pluis is op de appmarkt. In het jongste nummer van de Consumentengids staat het artikel ‘nieuwsgierige apps’. Dat behandelt het geven van toestemmingen aan exploitanten van apps voor toegang tot persoonlijke gegevens, en voor het uitvoeren van handelingen zonder nader te vragen. Beide gaan ver, zoals bijvoorbeeld  heel vaak de toegang tot contacten vereisen. Onder ‘zelfstandig mogen handelen’ door apps staan de nodige hilarische toestemmingen: ‘e-mails naar contacten versturen zonder je toestemming’ tot zelfs ‘telefoongesprekken kunnen voeren’.

Individuele apps gaan heel ver, de Consumentengids meldt restaurantapp Iens die als een volleerde AIVD de metadata van je belgedrag wil weten en Airbnb vindt het prettig om toegang tot bestanden te krijgen. Mahjong laat je via de app spelen na toestemming om in logbestanden te neuzen.

De bond biedt een handleiding hoe om te gaan met machtigingen, met apart voor Android en voor iOS de nodige tips. Android-gebruikers kunnen louter vanaf versie 6 per app de aparte toestemmingen bekijken en soms veranderen. Volgens de Consumentenbond kun je veel machtigingen schrappen zonder consequenties voor het gebruik. De bond adviseert gebruikers te gaan snoeien in toestemmingen en daarbij het gezond verstand te gebruiken: zijn de machtigingen echt nodig voor gebruik van de app? Zo niet, schrap dan maar.

Bits of Freedom geeft alternatieven voor Whatsapp, gebruikt er op kantoor een voor onderlinge berichten, maar privé vereist het netwerkeffect oftewel de Wet van Metcalfe, hoe meer gebruikers, des te dwingender de noodzaak om mee te doen. Die noodzaak om mee te doen geldt vooral voor Whatsapp waarop soms need-to-know informatie wordt rondgepompt in groepen, bijvoorbeeld van verenigingen en schoolklassen.

Verder leert m’n ervaring dat een leven zonder smartphone of met louter thuisgebruik (wifi) en verder de apps te laten voor wat ze zijn, niet tot diepe depressies of een anderszins doodongelukkig leven hoeft te leiden. Integendeel. Maar met die boodschap vul je geen zalen verontruste jongens en meisjes.

Alles bij de bron; NetKwesties


 

De Nederlandse overheid heeft in de eerste helft van het jaar 450 keer gebruikersinformatie opgevraagd bij Facebook. Dat is een stuk vaker dan voorheen. In totaal werden gegevens over ruim 750 accounts opgevraagd, blijkt uit een rapport dat het sociale netwerk woensdagnacht publiceerde. In bijna 90 procent van de gevallen werd ook daadwerkelijk informatie over gebruikers aan de politie of andere overheidsinstanties geleverd. In de tweede helft van 2015 kwamen er nog 158 dataverzoeken uit Nederland. Dat aantal is dus in een half jaar tijd bijna verdriedubbeld.

Alles bij de bron; NU


 

De Europese privacytoezichthouders, verenigd in de Artikel 29-werkgroep, hebben WhatsApp opnieuw opgeroepen meer duidelijkheid te geven over het privacybeleid. In een gezamenlijke brief wordt WhatsApp gemaand heldere antwoorden te geven op vragen over het delen van gegevens van Europese WhatsApp-gebruikers met moederbedrijf Facebook.

In een nieuwe brief (pdf) dringen de Europese privacytoezichthouders erop aan dat WhatsApp meer uitleg geeft over het delen van gegevens van Europese WhatsApp-gebruikers. De zorg bestaat namelijk dat er wel gegevens worden gedeeld met Facebook voor andere doeleinden dan verbeteringen van Facebook-diensten en advertentie-ervaringen. Ook hebben de Europese privacytoezichthouders erop aangedrongen dat WhatsApp snel meer duidelijkheid geeft over haar privacybeleid en uitgebreider antwoord geeft op de eerder door de verschillende toezichthouders gestelde vragen. Daarbij hebben zij benadrukt dat WhatsApp verplicht is om in ieder Europees land waar de app wordt gebruikt, een vertegenwoordiger aan te wijzen.

Alles bij de bron; Security


 

Stel je voor: Met slechts één app kun je onder andere Whatsappen, Facebooken, producten bestellen, direct afrekenen en een restaurantrecensie achterlaten. Best handig toch? Sinds 2011 is er in China een app waarmee je werkelijk álles kunt doen: WeChat. Wechat (2010) is een alles-in-een-app die kan worden gedownload voor het gebruik op mobiele telefoons, tablets en laptops. Inmiddels heeft het meer dan zevenhonderd miljoen gebruikers en 90 procent daarvan is afkomstig uit China.

De app voorziet de gebruiker van alle privé- en zakelijke gemakken. Dat betekent dus ook dat alle informatie die de gebruiker verstrekt (geldstromen, privéberichten, zakelijke gegevens, etc.) bij één bedrijf terechtkomen.

New York Times publiceerde vrijdag een video over het succes en de handigheid ervan. Maar het laat ook de keerzijde zien: wat gebeurt er met al die digitale informatie die het bedrijf achter de app van jou heeft?

Bron; NRC


 

De sociale en bovenal creatieve app Instagram moet steeds meer groeien richting een “veilige plek om jezelf te uiten”, volgens CEO Kevin Systrom. Om die reden krijgt elke Instagram-gebruiker binnenkort wat meer inzicht in onder andere de volgverzoeken van zijn of haar account. Volgers uit afgeschermde accounts kun je dan gewoon verwijderen.

Daarnaast kunnen Instagrammers ook reacties onder foto’s naar keuze volledig uitschakelen.Tenslotte gaat de app, net als Twitter, Facebook achterna: gebruikers kunnen reacties straks ook ‘liken’. Binnenkort worden alle nieuwe functies beschikbaar gesteld.

Alles bij de bron; Nieuws


 

Stel: je zegt op internet iets aardigs over een product, en vervolgens gaan de verkopers ervan met jouw foto en bericht aan de haal om promotie maken. Mag dat?

Het overkwam Joris, die op Twitter liet weten de roti kip van Marqt 'best wel zalig' te vinden. Kaartjes met zijn foto en tweet verschenen vervolgens in de winkels. Marqt deed dat ook met uitingen van anderen op sociale media. Toen hij zichzelf zag op het Olympiaplein, nam hij contact op: "Ik dacht: het was een openbare uiting, misschien mag het gewoon. Maar het voelde niet eerlijk dat ze het ongevraagd deden, terwijl ze via Twitter juist zo makkelijk toestemming hadden kunnen vragen." 

Marqt beloofde zijn kaartjes te verwijderen, maar anderhalve week later stonden ze er nog. Na meer mail- en belverkeer werden ze deze week weggehaald, zonder excuses.

Max Verloop van Marqt: "De reacties waren overwegend ook gewoon goed, mensen vonden het sympathiek. Ik heb uitgebreid met Joris gesproken, en naar aanleiding van zijn klacht hebben we besloten voortaan mensen te laten weten dat we hun uiting gaan gebruiken. Maar ik zou niet weten wat hier niet aan zou mogen, het is toch gewoon een soort retweet, maar dan op papier?" 

Niks van waar, reageert Frederik Zuiderveen Borgesius, jurist en privacyonderzoeker aan de UvA. "Wat Marqt hier heeft gedaan ligt op geen enkele manier in de lijn der verwachting als iemand een tweet plaatst en mag daarom absoluut niet zonder toestemming."

Alles bij de bron; Parool


 

Facebook zou de datadeling met WhatsApp in Europa nog niet volledig hebben stilgezet, en kan volgens Europese toezichthouders daarom rekenen op 'extra stappen'. Dat zegt Isabelle Falque-Pierrotin, voorzitter van de Franse privacywaakhond CNIL een onderdeel van de Artikel 29-werkgroep, waarin de Europese privacywaakhonden vertegenwoordigd zijn.

De werkgroep maakt zich zorgen over de privacy van gebruikers als Facebook en WhatsApp bepaalde data samenvoegen. "Kijkend naar het bewijs dat wij hebben zijn de bedrijven gestopt met het samenvoegen van data, maar mogelijk niet rond alle WhatsApp-diensten", zegt Falque-Pierrotin. "Het ligt waarschijnlijk ingewikkelder."

Facebook wil de data van WhatsApp-gebruikers samenvoegen met de informatie van hun Facebook-profiel, en dat gezamenlijke profiel inzetten voor advertenties en vriendschapsuggesties. Na druk van de werkgroep stopte Facebook begin november tijdelijk de datadeling met WhatsApp. WhatsApp kondigde in augustus aan bepaalde data te delen met moederbedrijf Facebook.

Alles bij de bron; NU


Facebook heeft gezegd dat het gedeeltelijk stopt met adverteren op basis van etniciteit. De aankondiging komt na kritiek op het beleid waardoor Facebookgebruikers met verschillende achtergronden verschillende advertenties krijgen te zien.

Volgens Facebook was de tool bedoeld zodat adverteerders specifieke etnische groepen konden bereiken met 'relevante' reclame. Het gaat om reclames voor huizen, banen en kredietaanbiedingen. Pro Publica berichtte vorige maand dat adverteerders kunnen kiezen bij welke bevolkingsgroepen ze niet willen adverteren. Politici en burgerrechtenorganisaties noemen het gevaarlijk dat er juist onderscheid wordt gemaakt op raciaal gevoelige thema's als huizenmarkt, werkgelegenheid en kredietwaardigheid.

Alles bij de bron; HLN


Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha