45PNBANNER22
Gefaciliteerd door Burgerrechtenvereniging Vrijbit

Sociale netwerken

EFF: Twitter respecteert privacykeuze mensen niet

Door het invoeren van een nieuw privacybeleid, het uitbreiden van trackingopties en het niet meer ondersteunen van de Do Not Track-instelling van browsers geeft Twitter aan dat het de privacykeuze van mensen niet respecteert, zo stelt de Amerikaanse burgerrechtenbeweging EFF.

Volgens de EFF maakt Twitter gebruik van verschillende trackingmethodes, maar is het gebruik van Tweet-knoppen, Follow-knoppen en embedded tweets de voornaamste methode om het surfgedrag van mensen te volgen. Als internetgebruikers een pagina bezoeken met één van deze knoppen of tweets verstuurt de browser een request naar de servers van Twitter. Dit request bevat een header die Twitter vertelt welke website de gebruiker heeft bezocht. Door vervolgens een unieke cookie te plaatsen kan Twitter op basis van het surfgedrag een profiel aanmaken, ook als de internetgebruiker niet zelf op Twitter zit.

Ook heeft de microbloggingdienst besloten om de Do Not Track-standaard niet meer te ondersteunen. In plaats daarvan heeft het gekozen voor een programma van de advertentie-industrie. Iets dat volgens Twitter geen echte bescherming tegen tracking biedt. 

De EFF adviseert gebruikers dan ook om de browseruitbreiding Privacy Badger te installeren, die tracking tegengaat. "Twitter neemt een grote stap terug in de privacy van gebruikers door Do Not Track te verlaten", aldus de burgerrechtenbeweging. 

Alles bij de bron; Security


 

‘Hey there! I’m updating my WhatsApp privacy settings’

In mijn artikelreeks ‘Dilemma’s van digitalisering’ stip ik aan dat het tegenwoordig eenvoudig is om persoonlijke gegevens uit openbare databases te halen en dat dit vaak niet wenselijk is. Maar het kan ook andersom: zo toonde Loran Kloeze begin mei aan dat je in een handomdraai een database kunt aanleggen met telefoonnummers, profielfoto’s en de bijbehorende status van bijna alle WhatsApp-gebruikers.

De gebruiker hoeft daarvoor niet in je contactenlijst te staan. Het gaat daarbij ook om informatie over op welke tijdstippen iemand op WhatsApp online is. De enige voorwaarde is dat de privacy-instellingen niet door de gebruiker zijn aangepast. Een onaangename verrassing...

...Het feit dat het relatief eenvoudig is om een grootschalige database van WhatsApp-gebruikers aan te leggen via de webversie van WhatsApp, is een goed voorbeeld van een systeem dat ontworpen is zonder de privacy van gebruikers centraal te stellen. De standaardinstelling zou zo moeten zijn dat jouw privacy gewaarborgd is en jouw WhatsApp-informatie niet zomaar in een database kan belanden.

Zolang dat niet aan de orde is, en bedrijven bepalen of het al dan niet een issue is dat iedereen jouw status en onlinemomenten op WhatsApp kan zien, zit er maar één ding op: je moet zelf goed op je digitale identiteit passen. Dus, had jij je privacy-instellingen van je account bij WhatsApp nog niet aangepast, doe dat dan alsnog of kies in ieder geval bewust wat je wel of niet wilt delen. Hier lees je hoe je je instellingen kunt aanpassen. En als je dan toch bezig bent, doe dat dan ook meteen voor Twitter (want met de nieuwe privacy-update staan er weer allerlei vinkjes standaard aan die je vast uit wilt zetten).

Alles bij de bron; BoF


 

Facebook past privacyvoorwaarden aan onder druk van Europese overheden

Onder druk van de Nederlandse overheid zal Facebook stoppen met zijn gebruikers advertenties voor te schotelen op basis van hun seksuele voorkeur. De Nederlandse privacycommissie meldt dat die tactiek in strijd was met de wet. Door de aanpassing ontloopt Facebook alvast een strengere maatregel, maar de advertentiepraktijken van de techgigant lijken ook in de rest van Europa onder druk te staan.

Ondertussen heeft bijvoorbeeld ook de Franse dataregulator CNIL het bedrijf een boete opgelegd omdat het gebruikersdata heeft ingezet om doelgerichte advertenties te tonen en omdat het tracking cookies gebruikte om uit te vinden wat gebruikers op en buiten de site doen.

"Consumenten weten niet op welke manier Facebook erg persoonlijke informatie, zoals hun seksuele voorkeur, inzet om hen targeted advertenties te sturen," vertelt Agustin Reyna, hoofd van het team digitale rechten van de Europese consumentenorganisatie BEUC aan nieuwsorganisatie Bloomberg. Het sociale netwerk krijgt nu te maken met onderzoeken naar privacy-inbreuken in verschillende Europese landen, waaronder Spanje, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en België. De onderzoeken zijn opgezet nadat Facebook besloot om data van zijn WhatsApp berichtendienst samen te voegen met die van het sociale netwerk Facebook.

Alles bij de bron; ExecPPL


 

Autoriteit Persoonsgegevens: Facebook schendt de privacy van zijn gebruikers

Facebook overtreedt onder meer de wet door gebruikers onvolledig te informeren over het gebruik van persoonsgegevens, stelt de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) na onderzoek naar de verwerking van persoonsgegevens van zo'n 9,6 miljoen Nederlandse Facebook-gebruikers. Verder zegt de AP dat Facebook 'bijzondere gegevens van gevoelige aard' gebruikt zonder uitdrukkelijke toestemming van de gebruikers.

Facebook zegt dat het zijn beleid in de afgelopen jaren al sterk heeft vereenvoudigd. 'Gebruikers zelf controle geven over hun privacy staat bij ons voorop', aldus de woordvoerder. 

De AP is het hier niet mee eens: 'Het bedrijf informeert de gebruikers in totaal op zeven verschillende punten niet goed of niet volledig over wat het bedrijf doet met hun gegevens. Zo staat informatie over welke soorten gegevens het concern gebruikt voor advertentiedoeleinden niet op een centrale plek, maar verspreid over allerlei bronnen. Gebruikers krijgen hierdoor geen duidelijk en begrijpelijk overzicht van wat het concern met hun gegevens doet.' Volgens de autoriteit maakt Facebook onvoldoende duidelijk dat het surfgedrag en appgebruik van zijn gebruikers ook buiten het sociale netwerk zelf wordt gevolgd, 'zelfs als ze zijn uitgelogd'. Het concern verzamelt op deze manier niet alleen gegevens binnen de Facebookomgeving, maar volgt ook wat gebruikers op andere websites doen, zegt de AP. Via meer dan de helft van de vijfhonderd best bezochte websites vanuit Nederland zouden cookies van het Facebookconcern worden uitgelezen. Met deze cookies kan Facebook vervolgens het surfgedrag en appgebruik van gebruikers buiten de Facebookdienst volgen en uit de inhoud van die pagina's profielkenmerken afleiden. 

Het onderzoek loopt al enige jaren en maakt onderdeel uit van een breder Europees onderzoek, uitgevoerd door de waakhonden in onder meer België, Spanje, Frankrijk en Duitsland. In Frankrijk heeft de autoriteit Facebook inmiddels al een boete opgelegd omdat zijn gebruikers niet voldoende op de hoogte zijn dat ze worden gevolgd via een cookie genaamd 'datr'. De resultaten uit de anderen landen worden op korte termijn verwacht.

Alles bij de bron; Volkskrant


 

Waarborg je privacy op WhatsApp: verberg telefoonnummer en profielfoto

Op WhatsApp zijn profielen gebaseerd op telefoonnummer, met daaraan gekoppeld een eventuele profielfoto en status. Standaard is deze laatste 'Hey there! I'm using WhatsApp'. Deze gegevens zijn eenvoudig uit te lezen, zo ontdekte Nederlander Loran Kloeze.

Om zelf te zorgen dat jouw gegevens alleen uitgelezen kunnen worden door de personen die je daarvoor toestemming geeft, moet je iets aanpassen in de WhatsApp-instellingen.

1. Open de instellingen van WhatsApp

2. Ga naar Account > Privacy

3. Pas de instellingen naar wens aan. Zo kun je bijvoorbeeld aangeven dat alleen vrienden, of niemand je profielfoto of status kan zien.

Voila, zo heb je in ieder geval de privacy zelf in de hand.

Alles bij de bron; AndroidWorld


 

Profielen willekeurige Whatsapp-gebruikers vrij opvraagbaar via webversie

De webversie van Whatsapp maakt het mogelijk om op grote schaal de profielfoto en status van willekeurige gebruikers op te vragen. Dat ontdekte Nederlandse beveiligingsonderzoeker Loran Kloeze, die zijn bevindingen deelde via zijn eigen website

Kloeze ontdekte dat de software die Whatsapp gebruikt om deze informatie in de webversie te tonen niet controleert of de opgevraagde gegevens ook echt horen bij telefoonnummer dat een Whatsapp Web-gebruiker in zijn of haar telefoon heeft staan. De servers van Whatsapp sturen deze informatie bij ieder bestaand telefoonnummer terug, waardoor dus ook de profielfoto en status van vreemden kunnen worden bemachtigd. Kloeze moest hiervoor wel zelf een script maken, maar wist zo op grote schaal informatie van telefoonnummers op te vragen.

Volgens Kloeze is het op eenzelfde manier mogelijk om een database aan te leggen van bijvoorbeeld alle Nederlandse telefoonnummers. Deze database zou dan in theorie ook gebruikt kunnen worden om de telefoonnummers van willekeurige voorbijgangers op straat te bemachtigen, door een foto van hen te maken en daar via beeldherkenningssoftware de bijbehorende Whatsapp-profielfoto bij te zoeken. Die foto is namelijk in hoge resolutie op te vragen, zo verduidelijkt Kloeze op Twitter.

De eigenaars van deze telefoonnummers moeten dan wel in Whatsapp aan hebben staan dat iedereen hun profielfoto, status en het tijdstip dat zij het laatst online waren mogen zien. Deze privacyinstellingen staan standaard zo ingesteld.

Alles bij de bron; NU


 

Creepy: zo kom je erachter wat Facebook over jou weet

Zelfs al deel je bijna nooit iets op Facebook, Mark Zuckerberg en co maken er een sport van zoveel mogelijk over jou te weten te komen, om zo advertenties beter op jou af te stemmen. Benieuwd hoeveel je onbewust over jezelf prijsgeeft? Via deze stappen kom je erachter welk beeld van Facebook van jou heeft. Ga op jouw profiel naar instellingen ('settings') en klik in het keuzemenu links op advertenties ('ads').

...Vooral creepy is het onderdeel jouw informatie ('your information'), en meer bepaald het tweede tabblad jouw categorieën ('your categories'), informatie die Facebook zonder dat jij het weet heeft afgeleid uit jouw activiteit op de sociaalnetwerksite. Voel jij je toch wat geschonden in je privacy? Dan kan je gelukkig wel zelf categorieën verwijderen door op het kruisje rechts achter het woord te klikken. 

Alles bij de bron; HLN


 

Facebook erkent ontstaan campagnes om publieke opinie te beïnvloeden

Facebook heeft erkend dat georganiseerde groepen, waaronder mogelijk ook overheden, het sociale netwerk hebben gebruikt om desinformatie te verspreiden. In een rapport dat het beveiligingsteam van Facebook donderdag publiceerde (pdf), kondigt het bedrijf verschillende maatregelen aan om zulke campagnes aan te pakken.

Volgens Facebook wordt valse of misleidende informatie vaak verspreid door groepen met bepaalde politieke doelen. Daarvoor worden doorgaans nep-accounts gebruikt die wel door echte mensen worden beheerd. De inzet van 'bots', die automatisch berichten kunnen plaatsen, komt volgens het bedrijf minder vaak voor.

Facebook zet onder meer slimme algoritmes in om accounts op te sporen die desinformatie verspreiden. Het bedrijf wil ook samenwerken met politici om te zorgen dat zij de beveiliging van hun accounts goed op orde hebben.

Alles bij de bron; NU