Sociale netwerken

In verschillende buurten in Emmen is een brief verspreid die de geadresseerde uitnodigt lid te worden van Nextdoor. Deze buurtapp is in opspraak vanwege identiteitsfraude. De politie en de Consumentenbond manen mensen alert te zijn bij het downloaden van de app.

In de uitnodigingsbrief lijkt het alsof een buurtgenoot de oproep doet lid te worden. Er staat ook vaak een naam vermeld. Maar uit meldingen uit het hele land blijkt dat deze mensen vaak niet weten van het bestaan van de brief, laat staan dat ze die zelf hebben gestuurd.

Wie zich inschrijft, verstrekt volgens de voorwaarden van het bedrijf ook allerlei persoonlijke gegevens, van naam, adres en telefoonnummer tot aan profielfoto toe. Volgens het tv-programma Opgelicht geven mensen die de app hebben gedownload toestemming hun persoonlijke gegevens te gebruiken voor promotionele doeleinden. Tot aan het posten van berichten uit naam van de gebruiker toe, die daar dus geen weet van heeft.

Bij de politie in heel Nederland komen klachten binnen over de app. Mensen die zien dat hun naam zonder hun medeweten is gebruikt in de uitnodigingsbrief zeggen aangifte te doen van identiteitsfraude. De politie in Noord-Nederland waarschuwt mensen vooral alert te zijn. ,,Dat geldt voor Nextdoor, maar ook voor soortgelijke apps. Lees altijd goed de gebruikersvoorwaarden door. En let erop welke persoonlijke gegevens je afstaat voor gebruik.’’

Alles bij de bron; DagbladvhNoorden


 

Facebook brengt Instagram, WhatsApp en Facebook Messenger, op technisch vlak samen. Het is begonnen met het linken van de chatdiensten in Instagram en Facebook Messenger. Dat schrijft nieuwsagentschap Bloomberg op basis van ingewijden. Bedoeling is dat Instagram-gebruikers zo kunnen chatten met mensen op Facebook Messenger. Beide platformen zijn op dit moment nog volledig gescheiden.

Vorig jaar besloot CEO Mark Zuckerberg dat gebruikers van zijn verschillende platformen, zoals Instagram, WhatsApp en Messenger, met elkaar moeten kunnen babbelen, ongeacht het platform waarop ze zitten. Daartoe moet de back-end van de verschillende diensten met elkaar geïntegreerd worden.

De beslissing kreeg kritiek omdat daarmee ook de data van de verschillende diensten kan worden samengebracht. De FTC, de Amerikaanse kartelwaakhond, startte een onderzoek naar het aankoopbeleid van Facebook, waarmee het onder meer wil kijken of het WhatsApp en Instagram heeft gekocht in een poging eventuele concurrentie tegen te gaan. Met een eengemaakte back-end, zou er alvast op technisch vlak een drempel zijn om de bedrijven op te splitsen. 

Alles bij de bron; Knack


 

Gegevens die Twitter over gebruikers verzamelde heeft het mogelijk met advertentiepartners gedeeld, zonder dat gebruikers hier toestemming voor hadden gegeven. Ook heeft de microbloggingdienst mogelijk gerichte advertenties getoond zonder dat het hiervoor persmissie van gebruikers had gekregen.

Twitter laat op de eigen website weten dat het onlangs twee problemen heeft ontdekt met de instellingen van gebruikers waardoor de gekozen opties niet werden gerespecteerd. Dit kan verschillende gevolgen hebben gehad. Van gebruikers die sinds mei 2018 een advertentie voor een mobiele applicatie hebben aangeklikt of bekeken en vervolgens van die applicatie gebruikmaakten, zijn hun gegevens mogelijk gedeeld met meetbureaus en advertentiepartners zonder dat hiervoor door de gebruiker toestemming was gegeven. Het gaat onder andere om de landcode, wanneer de advertentie is bekeken of aangeklikt, het soort advertentie en datum.

Het tweede probleem dat zich kon voordoen had te maken met gerichte advertenties. Sinds september 2018 heeft Twitter mogelijk advertenties getoond op basis van het apparaat van de gebruiker, ook al had de gebruiker hier wederom geen toestemming voor gegeven. De data die dit opleverde heeft Twitter niet gedeeld. De problemen werden op 5 augustus verholpen. Twitter is nog aan het onderzoeken hoeveel mensen er zijn getroffen en wie dit zijn.

Bron; Security


 

Op 9 juli begint de Europese rechtszaak die de Oostenrijkse privacyactivist Max Schrems aanspant tegen Facebook. De zaak is bepalend voor bedrijven die persoonlijke data van Europa naar de Verenigde Staten sturen.

De zaak gaat over het versturen van persoonlijke gegevens van Europa naar de VS. Bedrijven als Facebook mogen dat doen op basis van de afspraken in het Privacy Shield, dat de regels over transfers van persoonlijke gegevens vastlegt. Schrems is echter van oordeel dat Facebook te weinig doet om die persoonlijke data veilig te houden. Zo zijn er de afgelopen jaren talloze gevallen bekend geraakt van datamisbruik, zowel door Facebook als door bedrijven die het platform gebruiken. Het hof moet beslissen of Facebooks manier van werken in strijd is met het Europees recht op privacy.

Maar de zaak kan ook gevolgen hebben voor andere bedrijven. Als het Privacy Shield door de rechtszaak moet worden aangepast, dan heeft dat gevolgen voor alle bedrijven die persoonlijke data uitwisselen met de VS. Dat gebeurde eerder al in 2015 toen Schrems een gelijkaardige zaak begon rond Safe Harbour, dat daarom in 2016 werd opgevolgd door Privacy Shield.

Alles bij de bron; Knack


 

WhatsApp is de populairste app van Nederland. We delen lief en leed met de chatdienst en de gemiddelde gebruiker kijkt 23 keer per dag of er nog berichtjes zijn binnengekomen. Standaard doet de app al een hoop om je privégegevens te beschermen, maar je kunt ook zelf een aantal aanpassingen doen. Voor optimale privacy op WhatsApp gebruik je deze 3 tips.

1. Blauwe vinkjes uitzetten

2. Laatst gezien, profielfoto, status en meer afschermen

3. Locatie uitschakelen

Alles bij de bron; AndroidPlanet


 

Pedofilie, ontvoering, stalken en online pesten zien ouders als de grootste gevaren van het online delen van foto’s van hun kinderen. Ouders voelen deze angsten ook als anderen, zoals familie, vrienden of verzorgers, foto’s posten van het kind. Dat blijkt uit onderzoek door de Reputatiefabriek onder 1010 respondenten.

Opvallend is dat de ouders die zich zorgen maken om de privacy van hun kind, zelf het meeste online delen. Bijna 60 procent van de ondervraagde ouders gelooft dat het geen probleem is om zonder toestemming van hun kind foto’s te plaatsen. 40 procent daarvan heeft wel bewust nagedacht of de foto beschamend kan zijn voor het kind, maar heeft de foto vervolgens toch geplaatst. Bijna een kwart vindt dat hun kind te jong is om te bepalen of zijn of haar foto gedeeld mag worden en 19 procent vindt dat de beslissing van het wel of niet delen van de foto niet bij het kind ligt, ongedacht de mening van het kind.

Ouders zijn ook kritisch op elkaar: 78 procent van de respondenten vindt dat ouders te vaak over hun kinderen posten op social media. Toch geeft een ruime meerderheid toe ook wel eens een foto te hebben geüpload van een kind dat niet van henzelf is. 17 procent van de ouders probeert een foto te laten verwijderen als een ander ongevraagd een foto van zijn/haar kind op social media plaatst. 

Alles bij de bron; KinderopvangTotaal



 

Persoonlijke advertenties, die vooral door Google en Facebook ingezet worden, moeten worden teruggedrongen. Zulke advertenties zijn volgens coalitiepartij D66 voor een groot deel verantwoordelijk voor nepnieuws, manipulatie van verkiezingen en het schenden van privacy. 

Google en Facebook verdienen het leeuwendeel van hun geld met gerichte advertenties, ook wel micro-targeting genoemd. De keerzijde is dat consumenten vooral informatie te zien krijgen die aansluit op berichten waar ze eerder op hebben geklikt. 'De maatschappelijke gevolgen van deze verdienmodellen zijn groot', zegt Kees Verhoeven van D66. 'Het gaat niet om de kwaliteit van de berichten, het draait om de clicks.'

Alles bij de bron; Radar


 

Facebook huurt externe bedrijven in om te omschrijven waar berichten van gebruikers op Facebook en Instagram over gaan, meldt Reuters. Die omschrijving is nodig om kunstmatige intelligentie te trainen: hoe meer data zo'n systeem heeft, hoe 'slimmer' het wordt.

Daarbij zouden ook privéberichten worden bekeken, die gebruikers naar slechts een beperkt aantal vrienden hebben gestuurd. Gevoelige data zoals de namen van de gebruikers zouden soms zichtbaar zijn bij die berichten. Elk bericht zou door twee medewerkers worden bekeken, die elk zo'n 700 berichten per dag voorbij zien komen.

Reuters schrijft op basis van het Indiase bedrijf WiPro, dat 260 werknemers heeft die berichten op Facebook en Instagram onderverdelen in vijf categorieën....

Alles bij de bron; RTLZ


Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha