Het was nieuws dat de aandacht trok: Google wil af van third-party cookies en deze vervangen door een anoniem volgsysteem dat voorlopig AdID is gedoopt. Dat systeem bevat gegevens waar adverteerders onder strenge privacyvoorwaarden mee aan de slag kunnen.

Naar verluidt krijgt AdID een looptijd van een jaar, waarna de browser de gegevens automatisch verwijdert. Ook zouden gebruikers een tweede AdID kunnen aanmaken voor sessies die ze strikt privé willen houden. Adverteerders moeten verder akkoord gaan met bepaalde privacyvoorwaarden die nog niet zijn gepubliceerd. Google lijkt het nieuwe systeem overigens al te hebben besproken met toezichthouders en consumentenorganisaties. En denkt dat het met een eigen systeem gebruikers meer controle kan bieden.

Ook Microsoft zoekt naar alternatieve volgmethoden. Met het alternatief voor de cookie wil het bedrijf de gebruikers kunnen volgen tussen desktops, laptops, tablets en smartphones, mits die op software van Microsoft draaien. Maar ook het gedrag op de Xbox-spelcomputer, Internet Explorer en zoekmachine Bing zou op deze wijze beter in kaart kunnen worden gebracht. Het cookie-alternatief zou het bedrijf ook moeten helpen om gepersonaliseerde advertenties op Windows-apparaten te tonen. Volgens de softwarereus is de nieuwe technologie beter voor de privacy van de gebruiker, aangezien de data alleen door Microsoft zelf wordt beheerd...

...In principe zou de politiek ook moderne volgtechnieken aan banden kunnen leggen. Fingerprinting valt in Nederland reeds onder de huidige telecommunicatiewet. Deze techniekken die cookies omzeilen, worden steeds vaker ingezet. Onderzoekers van KU Leuven vonden onlangs op zeker vierhonderd websites dergelijke op JavaScript gebaseerde technieken. Anderen gebruiken weer Flash-fingerprinting, waarmee standaardinformatie, zoals lettertypes, schermgrootte en gebruikte softwareversie, via de browser wordt verzameld. Op deze manier kan een gebruiker eveneens worden herkend, zelfs als hij alle cookies heeft geblokkeerd.

Bits of Freedom ziet het gebruik van cookies, device fingerprinting en andere trackingtechnologie voornamelijk als een zich steeds verder ontwikkelende strijd om de controle over de persoonlijke gegevens van internetters te krijgen. “Naar onze mening hoort die controle altijd in de eerste plaats aan de gebruiker toe te komen, die dan vervolgens zelf kan beslissen of en in hoeverre hij die controle uit handen wil geven aan een adverteerder, een fabrikant van een device of een andere partij die gebruikers volgt”, zegt privacyadvocaat Stoeltjes van Bits of Freedom. “De manieren om gebruikers te volgen en die informatie te gebruiken, nemen sterk toe. Naarmate de waarde van profielen stijgt, wordt die controlevraag steeds belangrijker, omdat de implicatie voor privacy steeds groter wordt. Dat is zorgwekkend, in elk geval zolang er geen duidelijke en werkbare regels zijn die de voorwaarden voor het gebruik van deze technologieën regelen.

Kern van zulke regels moet zijn dat tracking en profiling alleen mag na toestemming (opt-in) en na duidelijke informatie. Momenteel is er sprake van een ernstige informatie-asymmetrie en veel ‘gesjoemel’ met toestemming, opt-out en opt-ins waar je niet omheen kunt.”

Alles bij de bron; Emerce