Nu de Autoriteit Consument en Markt heeft aangekondigd de cookiewet actief te gaan handhaven, maakt de zogeheten ‘cookiemuur’ (het toestemmingsverzoek voor plaatsing van cookies) een comeback op websites. Dat is hinderlijk en zinloos. Het probleem dat het moet oplossen, namelijk dat sites privacygevoelige informatie opslaan en in handen geven van commerciële bedrijven, blijft gewoon bestaan...

...De trackingcookies die sites op uw computer plaatsen worden uitgelezen door advertentienetwerken. Deze gebruiken de gegevens – IP-adres en surfgedrag – om gerichte advertenties te kunnen tonen. Op het moment dat u verbinding maakt met een site, vraagt een veilingsplatform: wat bieden jullie voor het tonen van een advertentie aan deze bezoeker? Via de informatie uit de trackingcookie weet het marketingbureau dat u interesse heeft getoond in een product van zijn klant. De advertentieruimte is voor hen meer waard dan voor de concurrentie, voor wie u een anonieme internetgebruiker bent, en dus wordt er een hoger bod uitgebracht. Dit proces is geautomatiseerd en vindt plaats in een fractie van een seconde.

Met deze vorm van adverteren wordt veel geld verdiend. Het is niet verwonderlijk dat sites massaal voor de cookiemuur kiezen, en zo de keuze bewust beperken: het is óf de privacyinbreuk accepteren óf de site niet gebruiken. Vaak staat in de cookiemelding dat de bestandjes op uw computer worden geplaatst ‘om de site te laten functioneren’. Dat is onjuist. Voor deze functionele cookies is volgens de wet geen toestemming nodig.

Alles bij de bron; pdfNRC [abo-versie]