Elke moderne wagen is uitgerust met een ­'zwarte doos' die data opslaat bij een ongeval. Alleen geeft slechts een handvol autobouwers, waaronder Volvo en Toyota, die cruciale ­informatie vrij. De rest kan zich verschuilen ­achter een gebrek aan wetgeving in Europa...

...De EDR registreert altijd, maar neemt slechts definitief gegevens op wanneer er zich een incident voordoet. Zoals een auto die zeer hard moet remmen of een airbag die ­afgaat. Gebeurt zoiets, dan blijven alle parameters vanaf vijf seconden voor zo'n voorval tot enige ogenblikken na het incident voorgoed bewaard.  De informatie is versleuteld, maar kan worden uit­gelezen door de constructeur zelf of door onafhankelijke experts. 

Zoals u gisteren kon lezen, kreeg het parket van Veurne dankzij de EDR-gegevens toch een idee hoe een botsing tussen twee wagens kon gebeuren. Alleen was het gerecht afhankelijk van de medewerking van de autoconstructeurs. En daar wringt het schoentje: bij Volvo gaven ze de info vrij, bij Porsche niet. Toen het parket bleef aandringen, zei de Duitse auto­bouwer dat het systeem 'defect' was. "Maar dat kan niet", zegt Rudy ­Holvoet, die als expert ongevallen analyseert. "Zelfs bij een 'perte totale' of een uitgebrand voertuig blijven die systemen intact. Net zoals bij een vliegtuig. EDR blijft altijd werken en je kan het als eigenaar van  een voertuig ook niet laten uit­schakelen."

Bij de bron een lijst van de bijgehouden data en één van de merken/types die wel bereid zijn om de data te delen.

Alles bij de bron; HLN