IoT - Internet of Things

Handig: een lantaarnpaal die aangaat als iemand in het donker langsloopt. Maar wat als het een lantaarnpaal, microfoon, beweging­sensor en beveiligingscamera in één is? Waar worden deze gegevens opgeslagen? En wie mag ze gebruiken?

Sensoren verzamelen informatie over de wereld om ons heen. Ze kunnen steeds meer: locaties bijhouden, temperatuur meten, geluid opnemen, objecten en mensen herkennen. Het verzamelen, opslaan, delen en combineren van al deze gegevens kan tal van gevolgen hebben. Zowel op collectief als individueel niveau. ‘Weet je of iemand op het Malieveld in Den Haag was, precies tijdens een protest van een radicaal gezelschap, dan kun je ineens heel veel zeggen over die persoon,’ legt Marc de Vries van Geonovum uit. Deze organisatie maakt geo­informatie van de publieke sector toegankelijk en helpt de overheid deze data te benutten.

‘Gemeenten hebben regels voor aanplakbiljetten, vechthonden, prostitutie. Maar niet voor sensoren en de data die zij verzamelen,’ vertelt hij. Daarom schreef hij de Handreiking Spelregels Data Ingewonnen in de Openbare Ruimte...

...Gemeenten zijn van oudsher verantwoordelijk voor het beheer van hun openbare ruimte. Met de komst van sensoren komen daar mogelijk ook nieuwe verantwoordelijkheden bij. Denk aan het beschermen van privacy van inwoners, zorgen voor een rechtvaardige behandeling en een gelijk speelveld voor bedrijven. De Vries: ‘Gemeenten beheren zo’n 95% van de openbare ruimte. En daarmee de kabels, muren en andere infrastructuur waar sensoren gebruik van moeten maken. Gebruik die positie bijvoorbeeld om eigenaarschap te claimen over data die in de publieke ruimte worden ingewonnen.

De gemeente zou mogelijk ook een rol kunnen spelen bij die handhaving. Bijvoorbeeld door een gemeentelijke sensorverordening in te stellen, net als een APV (Algemene Plaatselijke Verordening). Hetzelfde gaat op voor andere datadomeinen. Door bepaalde regels in te zetten, kan de gemeente in de toekomst misschien taken van de mededingingsautoriteit op lokaal niveau op zich nemen.’

Alle spelregels zijn te vinden op meteninhetopenbaar.locatielab.nl.

Alles bij de bron; Rathenau


 

Amazon en eBay verkopen niet langer het 'slimme speelgoed' CloudPets, een interactieve knuffel, nadat is gebleken dat spraakopnames van kinderen en ouders onbeveiligd online werden opgeslagen. In februari 2017 kwam al aan het licht dat miljoenen berichten vrij toegankelijk waren. Fabrikant Spiral Toys gaf toen aan maatregelen te nemen, maar die zijn vooralsnog niet voldoende gebleken.

Alles bij de bron; DutchIT


 

Onveilige IoT-apparatuur vormt een risico voor samenleving. Onveilige apparaten zijn vatbaar voor ongewenste toegang door internetcriminelen en cyberinfecties. Dat kan uiteindelijk leiden tot grootschalige uitval van ICT-netwerken en geautomatiseerde bedrijfsprocessen. In een brandbrief pleit directeur-hoofdinspecteur Peter Spijkerman voor een systeem van productregulering zoals zich dat met de CE-markering voor radio-apparatuur heeft bewezen. 

Het Agentschap roept de industrie op niet te wachten tot de regelgeving de beveiliging afdwingt. De producenten hebben zelf een verantwoordelijkheid om de beveiliging van hun producten op orde te brengen.

Alles bij de bron; AGConnect


 

Amazon onderzoekt een geval waarbij een slimme speaker met zijn Alexa-assistent gesprekken van een gezin opnam en deze doorstuurde naar een contact, zonder dat de gezinsleden hier weet van hadden.

Een gezin nam contact op met Amazon nadat een kennis hen waarschuwde dat hun slimme speaker hem via zijn smartphone een gesprek had gestuurd. Hij dacht dat de speaker dit deed door een hack en stuurde het geluidsbestand naar de familie, ter verificatie. Het gezin had meerdere speakers met de Alexa-assistent in verschillende kamers staan om licht en de thermostaat te bedienen.

Een Alexa-technicus van Amazon onderzocht de logs en bevestigde het verhaal. Details over de oorzaak en hoe vaak dit voorkomt gaf hij niet. Amazon laat weten dat het de zaak verder onderzoekt: "We nemen stappen om te voorkomen dat dit in de toekomst nogmaals plaatsvindt."

Het is niet de eerste keer dat slimme speakers met privacyproblemen te maken hebben; vorig jaar oktober bleek een bug in de Google Home Mini ervoor te zorgen dat sommige exemplaren continu audio opnamen.

Alles bij de bron; Tweakers


 

De populariteit van Internet of Things leidt tot uitdagingen op het gebied van informatiebeveiliging en privacy. Daarom moet hier al bij het ontwerpen van een systeem rekening worden gehouden. Dit kan het beste door hier afspraken over te maken en die vast te leggen in standaarden, stelt NEN. Het instituut richt daarom de Nederlandse werkgroep ‘IoT Security en Privacy’ op.

Deze werkgroep stelt experts en belanghebbenden in staat om invloed uit te oefenen op de internationale standaarden op het gebied van Internet of Things (IoT), die momenteel ontwikkeld worden. In verschillende standaardisatie groepen op Europees en mondiaal niveau wordt momenteel gewerkt aan standaarden op het gebied van IoT. 

Op dit moment wordt gewerkt aan volgende de thema’s:

  • product security;
  • richtlijn voor security en privacy in Internet of Things (IoT);
  • IoT betrouwbaarheid.

Wilt u als expert en/of belanghebbende meepraten over de ontwikkeling van normen op dit gebied? Dit kunt u doen door lid te worden van normcommissie Informatiebeveiliging, Cyber Security en Privacy of normcommissie Internet of Things.

Alles bij de bron; DutchIT


 

Vanaf 1 april is Emergency Call, het systeem in nieuwe auto’s dat automatisch de meldkamer alarmeert bij een ongeluk, operationeel in alle lidstaten van de Europese Unie. De noodcentrales in de EU-landen kunnen voortaan deze zogeheten eCalls ontvangen en verwerken.

Bij alle nieuwe type auto’s en kleine bedrijfswagens die na deze datum goedgekeurd zijn en op de markt komen is eCall ingebouwd. Sommige auto’s kunnen nu al een eCall versturen. Autobezitters kunnen daarover informatie opvragen bij hun autofabrikant.

Bij een ongeval geeft het Emergency Call-systeem automatisch de exacte locatie van het ongeluk, het voertuigtype, de rijrichting en het aantal inzittenden door. Met deze informatie kunnen hulpdiensten als brandweer, politie, ambulance en bergers met betere informatie snel ter plaatse zijn. 

Alles bij de bron; Computable


 

Heb je er wel eens bij stilgestaan dat de meeste moderne auto’s allerlei data vastleggen? Auto’s die connected zijn, kunnen die data zelfs verzenden. Maar feitelijk is die informatie van jou. In het regeerakkoord zegt het nieuwe kabinet nu dat de consument de baas moet worden over zijn eigen data. Dat is echter makkelijker gezegd dan gedaan...

...Met alle elektronische veiligheidssystemen en informatietechnologie die worden toegepast, kun je zeggen dat een auto zoiets als een brein heeft. Dat brein volgt precies wat de auto doet en in welke onderhoudstoestand hij verkeert. Maar het registreert ook waar de auto is en op welk moment. Al die informatie is te herleiden tot het kenteken en het VIN-nummer van je auto, en daarom is het persoonlijke informatie. Bovendien legt je auto ook informatie vast die over jou persoonlijk gaat, bijvoorbeeld over je rijstijl. Al die gegevens worden in eerste instantie verzameld om tijdens het rijden te worden gebruikt.

Bovendien maakt je auto in veel gevallen contact met je smartphone of tablet, zodat de gegevens daarin ook worden gezien door het brein van je auto. Ook kan de auto communiceren met de omgeving, bijvoorbeeld met andere auto's of met systemen langs de weg. Als je al die gegevens eindeloos met elkaar zou combineren, ontstaat een berg data over jou en je auto.

De Bovag maakt zich druk over al die data, en vooral over de vraag wie die data mag gebruiken. "De data die de auto genereert, worden dus gedeeld met de buitenwereld", legt Bovag-voorzitter Bertho Eckhardt uit. 

Dat moet anders, vindt Eckhardt. "Het beslissen over wie er toegang heeft tot de data uit jouw auto, zou een apart moment moeten worden in het aanschafproces van de auto. Het moet een op zichzelf staand contract worden. Niet alleen bij nieuwe auto's, maar ook bij aanschaf van een gebruikte auto zou je als consument weer moeten kunnen beslissen waar de data uit je auto naartoe gaan. Ook gedurende de gebruiksperiode zou je als klant de toestemmingen, zowel opt-in als opt-out, moeten kunnen aanpassen, trouwens. Het gaat erom dat de regie over deze informatie bij de automobilist ligt en bij niemand anders."

Alles bij de bron; Autoweek


5G, The Internet of Things, en Artificial Intelligence; Welke impact heeft die nieuwe digitale infrastructuur op ons dagelijks leven? Welke effecten heeft dit op onze privacy, gezondheid, veiligheid en democratische invloed?

Veel tijd om over deze vragen na te denken hebben we niet. Steeds meer devices en apparatuur zijn namelijk al 'smart'. Ze zijn uitgerust met sensoren, iets van een besturingssysteem en mogelijkheden tot het zenden en ontvangen van data. En aangezien in 2020 het draadloze 5G datanetwerk operationeel moet zijn betekent dit draadloze en real-time dataoverdracht met nagenoeg glasvezel snelheid. Dit geeft een enorme push aan een nieuwe realiteit waar cash geld uiteindelijk zal verdwijnen en de personal adds op elke straathoek zijn te vinden.

We Are Change Rotterdam richt zich binnen de docu #Digitropolis uitsluitend op de 'dark side' van deze miljarden verslindende techno-stampede. Met deze docu bieden we een tegenwicht wat bijdraagt om een realistischer beeld van deze ontwikkelingen te krijgen. De onderwerpen, privacy, gezondheid, veiligheid en democratische invloed komen in afzonderlijke delen aan bod.

Meer bij de bron; Wearechange


 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha