IoT - Internet of Things

...In de stad van de toekomst schakelen kantoorgebouwen zelf alle computers en lichten uit als de laatste werknemer het pand heeft verlaten, gaat de straatverlichting pas aan als er iemand op de stoep wandelt, loggen ouders in op de beveiligingscamera’s bij de speeltuin om hun kinderen in de gaten te houden en loodst het navigatiesysteem van je auto je naar die laatste vrije parkeerplaats.

Techbedrijven en beleidsmakers bouwen de laatste jaren ijverig aan de ‘slimme stad’, waar big data en technologie het leven aangenamer, veiliger en efficiënter maken. Voor het allegaartje aan professionals dat zich met slimme steden bezighoudt wordt deze week in Amsterdam het Smart City Event gehouden. 

Alles bij de bron; pdfNRC [abo-versie]

Bowser, berichten uit de toekomst en handen af van crypto! De interwebs zijn groot. Niet elke tweet wordt gezien, niet elke blog wordt gelezen. En er is meer in de wereld. Daarom een stukje service van ons naar jou toe: alles wat je deze week over internetvrijheid had kunnen lezen, kijken of luisteren in 278 woorden.

Het nieuws van de week
De IT-systemen van de Bondsdag in Berlijn, het Duitse parlement, zijn aangevallen, zo schrijft Der Spiegel. Men zou hebben geprobeerd om toegang tot informatie te krijgen. En dat heeft consequenties. Experts hebben er dagen aan gewerkt om de aanval af te slaan en delen van het systeem zijn tijdelijk uitgeschakeld. Ook is het nog onduidelijk of er schade is. Want de aanval is nog niet opgelost, dat zou zelfs nog weken kunnen duren.

Lees de rest bij BOF

Politieke tweetbots, spionerende dieren en helden in de bibliotheek. De interwebs zijn groot. Niet elke tweet wordt gezien, niet elke blog wordt gelezen. En er is meer in de wereld. Daarom een stukje service van ons naar jou toe: alles wat je deze week over internetvrijheid had kunnen lezen, kijken of luisteren in 467 woorden.

Het nieuws van de week
Afgelopen week steunde een grote meerderheid van het Amerikaanse House of Representatives (vergelijkbaar met de Tweede Kamer) het afschaffen van bulk verzameling van data over telefoongesprekken. Dit NSA-programma lijkt erg op de Bewaarplicht; van elk  gesprek wordt onder andere bijgehouden wie met elkaar spreken, waar ze zijn, hoe lang het gesprek duurt.

De vraag is nu of ook de Senaat zal meestemmen voor de zogenaamde USA Freedom Act, de wet waar dit onderdeel van uitmaakt. Hoewel deze wet lang niet alle problemen adequaat aanpakt, toont het wel dat bevoegdheden voor geheime diensten ook weer ingedamd kunnen worden. En dat biedt hoop voor Nederland, want ook hier zal binnenkort gedebatteerd worden over de bevoegdheden van geheime diensten.

De rest van Daphne's aanbevelingen op BOF.nl

 

Ruim zes op de tien Nederlanders (63 procent) vinden dat de overheid niet ‘stiekem’ mag meekijken op hun computers om cybercrime te voorkomen en te bestrijden. Dat meldt IT-bedrijf Capgemini dinsdag.

Capgemini baseert zich op onderzoek door TNS NIPO. Daaruit blijkt verder onder meer dat ruim driekwart (77 procent) van de burgers wel vindt dat de politie extra bevoegdheden moet krijgen voor het terughacken van computers van verdachten.

Een andere conclusie is dat 43 procent van de bevolking erop vertrouwt dat de overheid veilig met persoonlijke gegevens omgaat, tegenover 56 procent die hier matig of zelfs helemaal niet van overtuigd is.

Lees het volledige artikel bij The Post Online

De Rotterdamse haven is in 2030 een zelfdenkende doorvoerhaven. Wat gebeurt er als de meest fysieke van onze werelden volledig automatisch wordt?

De haven is een wereld van schepen, containers en harde werkers. Maar ook steeds meer van digitale communicatie, chips en sensoren. Daarmee wordt onze eigen ‘gateway to Europe’ bij uitstek een proeftuin voor de samenwerking tussen mensen, data en dingen. In de top tien van wereldhavens is Rotterdam de laatst overgebleven vertegenwoordiger van Europa. Bij de 'Port of Rotterdam' ontbreekt het niet aan ambitie om in de top tien te blijven: toegang voor grotere en meer geavanceerde containerschepen, geautomatiseerde terminals en de inzet van virtual reality technieken. En een tweede Maasvlakte die de haven weer toekomstbestendig moet maken.

De vergezichten schetsende econoom Jeremy Rifkin voorspelt dat in 2030 onze nationale mainport een zelfdenkende volautomatische doorvoermachine zal zijn die zal draaien op een grotendeels onbemand 'super-internet'. Maar dan wel mét behoud van menselijke maat en menselijke regie. 

Bekijk de aflevering De slimste haven van de wereld.

Alles bij de bron; VPRO

De beveiliging van het internet der dingen blijft een heikel punt. Een pijnlijke zaak, aangezien we steeds meer slimme toestellen in onze huizen plaatsen om het leven eenvoudiger te maken. Een hub die je lampen, thermostaat en/of deuren bestuurt klinkt aanlokkelijk, maar als consument ga je er misschien niet van uit dat de lokale dievenbenden of een vervelend ex zich ook toegang kan verschaffen tot de toestellen.

Beveiligingsbedrijf Veracode besloot een stand van zaken te maken en testte daartoe zes populaire Smart Home-toepassingen. De resultaten waren bedroevend. Vooral de Ubi scoort erbarmelijk slecht op vrijwel alle testcriteria, gevolgd door de MyQ Garage. Slechts één toestel is voor het grootste deel veilig: de SmartThings Hub.

... De test is slechts een steekproef, maar geeft desalniettemin een goed beeld van de huidige stand van zaken. Beveiliging lijkt nog steeds geen absolute prioriteit voor veel ontwikkelaars en dat is een probleem. Wanneer een hacker toegang krijgt tot je domoticasysteem wil dat niet noodzakelijk zeggen dat hij je verwarming zal afzetten of je lampen wil doen knipperen, maar hij kan wel zien wanneer je meestal van huis bent om dan zijn slag te slaan. Andersom kan een stalker zien wanneer je net wel thuis bent. In het geval van Ubi, of een andere kwetsbare hub waaraan microfoons verbonden zijn, kan iemand in theorie zelfs meeluisteren naar alles wat er binnenshuis gezegd wordt. 

Alles bij de bron; ZDNet

Tweederde van de trajectcontroles in Nederland staat momenteel uit, want de systemen worden vernieuwd. Belangrijkste verandering is dat de magnetische lussen in de weg worden vervangen door lasersystemen. Het blijkt niet eenvoudig om erachter te komen wat precies nieuw is. De politie vertelt niet graag over trajectcontroles, zeker als het gaat om de achterliggende techniek. Via de Wet Openbaarheid van Bestuur stelde men toch meer informatie beschikbaar. Het blijkt dat vier fabrikanten de nieuwe trajectcontrolesystemen leveren en van trajectcontrolesysteem ARS Traject Controle 3 model TP8283 kon het meest gedetailleerd worden ontrafeld wat het kan en hoe het werkt.

Het systeem werkt met tenminste twee meetpunten met beeldregistratie en een wegkantsysteem per meetpunt. Elk voertuig dat een meetpunt passeert, wordt met laser gedetecteerd en vastgelegd op beeldregistratie met bijbehorend tijdstempel. Uit het beeld worden de karakteristieke kenmerken van het voertuig bepaald. Die worden verzonden naar de centrale computer, die de kenmerken vergelijkt. Overeenkomende kenmerken van het voertuig worden aan elkaar gekoppeld. Van ieder gekoppeld voertuig wordt de snelheid berekend, en geregistreerd bij overtreding van de snelheidslimiet. De kastjes boven de weg hebben een firewall en zijn uitgerust met deursensor en real-time controle op sabotageacties...

...Bovendien wordt alle data nu niet meer via kabels verzonden, maar draadloos. Interessant is nog het beperkte aanwijsbereik tot 300 km/h. Ontspringen ware snelheidsduivels de dans? 'Niet per se,' zegt de woordvoerder. 'Dit zijn de minimale eisen, het is niet gezegd dat het eventueel hogere snelheden niet ook kan controleren.'

Alles bij de bron; pngTechnischWeekblad

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha