IoT - Internet of Things

Ook de volgens velen meest veilige elektronische auto ter wereld, de Model S van Tesla, kun je hacken. Zij het met fysieke toegang, zo ontdekten de twee security-experts Kevin Mahaffey en Marc Rogers. De bevlogen beveiligingsonderzoekers zochten de afgelopen twee jaar naar gaten in de software van de auto en vonden er uiteindelijk zes, die ze vrijdag op Def Con verder uit de doeken doen.

De manier om de controle over de e-auto over te nemen werkt via het aansluiten van een laptop. De ethernet-kabel achter het dashboard is de manier om binnen te komen, de auto met een commando te starten en zo weg te rijden. De twee hackers infecteerden bovendien het systeem van de Model S met een remote-access trojan. Daarmee lukte het vervolgens om op afstand de motor uit te zetten, terwijl de auto nog reed. Het infotainment-systeem bevat namelijk een brakke browser met een 4-jaar oud Apple WebKit-lek.

Samen met Tesla werkten Mahaffey en Rogers aan fixes, die het bedrijf woensdag over-the-air naar elke Model S heeft uitgerold. Eigenaren hoeven de upgrade enkel te accepteren. Afgelopen zomer vonden Chinese studenten ook kritieke gaten in de Model S-software.

Alles bij de bron; WebWereld

De Amerikaanse tak van de internetgigant zet volop in op de zakenmarkt en heeft de bril nu zodanig aangepast dat er nuttige toepassingen zijn voor de gezondheidszorg, fabrieken en de energie-industrie. De nieuwste versie van de slimme bril is uitgerust met een snellere processor, een langere batterijduur en verbeterde draadloze technieken, zo verzekeren insiders. Google heeft nu al een testversie van de bril op de markt gebracht, verwacht wordt dat de nieuwe versie het komend najaar officieel wordt uitgebracht.

In januari maakte Google bekend dat de ontwikkeling van de bril stop gezet werd omdat de populariteit van het gadget tegen viel. Ook ontstond er enig ophef over privacy omdat er met de bril stiekem gefilmd kon worden. De komende herfst hoopt Google de zakenversie van de bril op de markt te introduceren, maar volgens de krant staat ook de consumentenversie eraan te komen.

Alles bij de bron; Metro.be

 

GM biedt autobezitters een dienst genaamdOnStar waarmee via een smartphone-app de auto kan worden gevonden, geopend en gestart.

Hacker Kamkar ontwikkelde voor 100 dollar een klein apparaatje, de OwnStar, dat op een auto of truck moet worden geplaatst en de communicatie van de smartphone naar de app kan onderscheppen. Het probleem met de app is dat die wel SSL gebruikt om versleuteld gegevens uit te wisselen, maar het certificaat niet goed controleert om er zeker van te zijn dat er ook met de echte OnStar-servers wordt gecommuniceerd.

De Ownstar bestaat uit een Raspberry Pi en drie radio's en kan zich voordoen als een vriendelijk netwerk. Zodra de gebruiker de GM RemoteLink-app start en de smartphone binnen het bereik van het apparaatje is wordt een man-in-the-middle-aanval uitgevoerd om de inloggegevens van de gebruiker te stelen. Vervolgens worden deze gegevens via een 2G gsm-verbinding naar de aanvaller gestuurd. Met de inloggegevens kan een aanvaller vervolgens de auto volgen, de deuren openen, de motor starten of de claxon of het alarm laten afgaan.

Wegrijden op afstand is niet mogelijk, hiervoor is nog steeds een menselijke bestuurder vereist. GM werkt inmiddels aan een update om het probleem te verhelpen, zo laat een woordvoerder weten.

Alles bij de bron; Security

In Amerika slaagden twee hackers er in om van afstand de motor van een Jeep Cherokee uit te schakelen, terwijl die op de weg reed. Ook lukte het ze om de ruitenwissers, de radio en de airco te besturen. Het betrof een proef om de keerzijde aan te tonen van het feit dat auto's steeds meer digitaal zijn en in toenemende mate in verbinding staan met het internet.

De update kan via de website worden gedownload en is bedoeld voor Ram pickups uit 2013 en 2014, de Jeep Cherokee en Grand Cherokee uit 2014 en enkele Chrysler 200-wagens uit 2015. Volgens marktkenner Egil Juliussen van IHS laat de actie van de autobouwer wel zien dat de branche zich zorgen maakt over de ontdekte mazen in de techniek.

Alles bij de bron; AutomGids

Google mengt zich in de strijd om gerichte informatie naar smartphones te sturen en heeft Eddystone, een concurrent van iBeacon van Apple, aangekocht.      

Eddystone en iBeacon zijn zogeheten beacons, een nieuwe technologie. Instellingen kunnen daarmee automatisch berichten sturen naar alle apparaten die in de buurt komen. Wie bijvoorbeeld langs een monument loopt waar een 'beacon' bij is geïnstalleerd, krijgt op zijn of haar smartphone meteen informatie over het monument.

In winkels is het met 'beacons' mogelijk om potentiële kopers te verleiden door ze speciale aanbiedingen op hun telefoon te geven. Als mensen op een station of bushalte staan te wachten, kan de beacon ze laten weten wanneer de trein of bus komt. In een restaurant kunnen mensen de menukaart op hun smartphone krijgen.

Google heeft de ontwikkelsoftware van Eddystone vrijgegeven, zodat mensen nu speciale apps kunnen bouwen.              

Alles bij de bron; AutomGids                     

Wi-Fi Aware-geschikte apparatuur kan zonder tussenkomst van de eigenaar onderling contact zoeken, zodat bijvoorbeeld een winkeleigenaar persoonlijke aanbiedingen naar de telefoon kan sturen. De smartphone-eigenaar kan zich abonneren op verschillende diensten die via Wi-Fi Aware worden aangeboden.

De uitwisseling is een twee-richtingenverkeer. Een smartphone-eigenaar kan er voor kiezen sommige informatie op de smartphone te delen. Zo is het ook mogelijk een notificatie te krijgen wanneer een bekende zich binnen bereik van de telefoon bevindt.

 

De technologie is de afgelopen drie jaar gezamenlijk ontwikkeld door bedrijven als Apple, Microsoft, Intel en een kleine honderd andere technologiebedrijven die zich hebben verenigd in de Wi-Fi Aliance. Wi-Fi Aware-geschikte apparatuur zoekt voortdurend in zijn omgeving naar andere apparatuur die de technologie ondersteunen. Is de verbinding tot stand gebracht, kunnen zij data uitwisselen zonder dat er een internetverbinding of tussenliggende apparatuur nodig is. 

Alles bij de bron; AutomGids

Best een vernuftig appje, dat Xora. Eenmaal geïnstalleerd op een telefoon houdt het bij hoe werknemers naar hun werk komen, waar ze uithangen, wie er in de buurt is van een klant die meteen hulp nodig heeft. Klaar met werken? Dan 'klok' je uit op de app, en stopt het dataverzamelen. In theorie.

Ook de Amerikaanse Myrna Arias had het appje geïnstalleerd op de door haar baas geleverde Iphone. Tot ze erachter kwam dat haar baas ook in haar vrije tijd precies wist waar ze uithing, hoe hard ze reed, en wáár. Arias verwijderde de app - en werd door een woedende leidinggevende ontslagen.

Sinds telefoons en horloges meer kunnen dan bellen en de tijd aangeven alleen, is de hoeveelheid data die je over jezelf kunt verzamelen potentieel oneindig. De intrede van Quantified Self op de werkvloer valt grofweg uiteen in twee categorieën: de productiviteitsmeters en gezondheidstrackers.

De nieuwste generatie tech gaat nog verder dan het meten van gewerkte minuten via een app of desktop applicatie. Wearables voor de werkvloer meten ook sociale interactie, groepsdynamiek, hiërarchie. Dat gaat ver: zoals bijvoorbeeld met de Hitachi Business Microscope, een wearable van Japanse makelij. De badges hebben onder meer een ingebouwde infraroodsensor, een microfoon, een bewegingssensor.

Ze meten echter niet alleen hoeveel je beweegt of hoeveel stappen je zet, maar door de microfoon weten ze ook wie er met wie praat, waar, en of dat een energiek gesprek is of niet. Of je aanwezig bent op een vergadering, en of je wat inbrengt – of dat je alleen wat zit te knikken. Het deelt die informatie met het management. Conclusie volgens velen: draagbare tech is hard op weg om de werkvloer zoals we die kennen ingrijpend te veranderen.

CNN o.a vroeg zich na de introductie van de Hitachi Business Microscope bezorgd af het apparaatje puur en alleen een gereedschap was van managers om hun werknemers 'kort te houden', Yahoo noemde de beweging 'Orwelliaans'.

Uit het onderzoek van PwC bleek dat maar liefst 82 procent van de respondenten zich zorgen maakten om de privacy van hun gegevens, ondanks hun bereidheid wel degelijk een wearable te dragen. Eén vraag dient het management ten alle tijde stellen. How far is too far?

Alles bij de bron; ManagementTeam

Leestip dit rapport van het Rathenau instituut

 

 

Schiphol Telematics heeft het terminalgebouw Amsterdam Airport Schiphol voorzien van bijna tweeduizend beacons. Schiphol wil daarmee de digitale dienstverlening voor zijn bezoekers verbeteren.

Bijvoorbeeld het weergeven van de eigen locatie in het gebouw, of de looproute naar een gate. Verder kan de digitale boarding pass automatisch worden getoond bij het naderen van een incheckbalie.

Daarnaast kunnen ook de partners gebruikmaken van beacons. Albert van Veen, cio Schiphol Group: 'We hebben de beacons op Schiphol geïnstalleerd voor al onze partners. Luchtvaartmaatschappijen en andere partijen kunnen de beacons gebruiken om nieuwe slimme toepassingen te ontwikkelen waarmee de passagierservaring op Schiphol nog beter wordt. Ook de Schiphol App zal nog deze zomer nieuwe diensten aanbieden op basis van locatie.'

Alles bij de bron; Computable

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha