Het probleem van identiteitsfraude wordt in stand gehouden door de fouten die instanties en politieagenten op straat maken. Dat zegt Sébas Diekstra, advocaat bij Diekstra Van der Laan Advocaten.

Dat identiteitsfraude vaak ongemerkt begint, blijkt wel uit het verhaal van een van Diekstra’s cliënten. Al sinds 2012 wordt hij geconfronteerd met identiteitsroof. Ze zijn er inmiddels achter gekomen dat diegene aan wie hij zijn computer had geboden ter reparatie ondertussen allerlei gegevens van zijn harddisc heeft afgehaald. Met die gegevens zijn verzekeringen afgesloten en kentekens aan zijn naam gekoppeld, waar vervolgens verschillende verkeersovertredingen mee zijn gemaakt.

Het meest schrijnende volgens Diekstra is dat tijdens verschillende alcoholcontroles de identiteit van zijn cliënt is opgegeven. ‘De politie controleert de identiteit wel als ze iemand staande houden, maar stelt hem niet vast, zegt Diekstra. 'Er wordt dan wel gekeken of de gegevens bestaan, maar niet of de persoon die ze voor zich hadden ook echt die persoon is.’ In het geval van zijn cliënt is dit meerdere malen gebeurd.

Bij de politierechter is zijn cliënt na een paar maanden vrijgesproken, maar inmiddels is hij al een aantal maanden zijn rijbewijs kwijt. Het CBR wil zijn roze pasje niet teruggeven, omdat hij volgens hen in een van de zaken niet tijdig bezwaar heeft ingediend. De strafzaak tegen de inmiddels bekende dader loopt, en Diekstra hoopt dat het OM binnenkort de vervolging in zal zetten. Wanneer de cliënt zijn rijbewijs terugkrijgt is nog afwachten. Of hij de tienduizenden euro’s aan schade die hij heeft door de fraude ooit zal kunnen verhalen zal ook nog moeten blijken.

Alles bij de bron; BNR