In het ene land stelen criminelen een auto, in het andere de gegevens van een identieke auto. Zo kunnen zij een auto 'klonen'  en Richard uit Amersfoort weet tot welke kafkaiaanse toestand dat kan leiden.  

Een dag voordat hij op reis vertrekt krijgt Amersfoorter Richard een brief van de Rijksdienst Wegverkeer (RDW): zijn Audi A7 is uitgeschreven uit het Nederlandse kentekenregister nu dat voertuig in Spanje is ingevoerd en daar een nieuw kenteken heeft gekregen. Aldus de 'officiële melding' vanuit Spanje, schrijft de RDW.

Dat is raar, denkt Richard. De Audi A7 staat gewoon voor de deur in Amersfoort, stelt hij vast. Foutje van de RDW? De brief, met dagtekening 18 juli, heeft er een week over gedaan Amersfoort te bereiken. Hij zelf slaagt er de dag voor afreis niet in de ondertekenaar te pakken te krijgen.

Wat volgt is een kafkaiaanse toestand met wekenlang mailcontact en telefoontjes met de RDW. Want zo makkelijk als het is om iemands auto uit te schrijven, zo moeilijk blijkt het om te bewijzen dat je eigen auto, die gewoon voor de deur staat, helemaal niet is geëxporteerd.

Waar de Amersfoorter slachtoffer van is geworden - het 'klonen' of 'dupliceren' van een auto door criminelen - overkomt jaarlijks tientallen Nederlandse autobezitters. Hoe dat werkt, criminelen stelen een auto. In Nederland stelen ze de gegevens (ze vervalsen de kentekenplaat, vervalsen de bijbehorende papieren, eventueel komen ze ook nog in het bezit van het chassisnummer, het nummer dat een auto uniek maakt en tegenwoordig vaak achter het voorram zichtbaar is) van exact dezelfde auto, qua type en qua kleur. De gestolen auto staat in de EU als vermist geregistreerd, maar is een 'duplo' geworden van een auto waarmee niets mis is.

André Bouwman van de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit erkent dat het bij geëxporteerde kloons annex duplovoertuigen gissen is naar de aantallen. Vaak voltrekt het klonen zich in alle anonimiteit, de eigenaar van het echte voertuig weet van niks, en vaak ook controleren EU-lidstaten helemaal niks.

Daar is Richard ook achter gekomen. Hij heeft weken van diepe ergernis achter de rug, maar is allang blij dat afgelopen donderdag de politie in Amersfoort voor zijn deur is komen kijken naar wat hij zelf al weken en weken beweerde. Namelijk dat zijn Audi A7 gewoon nog in zijn bezit was. Sindsdien mag hij van de politie weer rijden. Hoewel hem officieel door de RDW was meegedeeld dat nog niet alles officieel gerepareerd was.

Een auto klonen in vijf stappen

1. Identiteit van auto wordt gestolen; In Nederland wordt de identiteit van een auto 'gestolen': de kentekenplaat wordt nagemaakt, alsook de kentekenpapieren. Desnoods ook het onderhoudsboekje met allerhande gegevens. Het chassisnummer, uniek voor ieder voertuig, wordt soms ook buitgemaakt. Zeker nu dat bij veel auto's door de voorruit zichtbaar is.

2. Identieke auto wordt gestolen; In Duitsland wordt daadwerkelijk een auto gestolen. Precies hetzelfde merk/type in dezelfde kleur als waarvan de identiteit in Nederland is bemachtigd.

3. Gestolen auto wordt gekloond; De gestolen auto krijgt de vervalste kentekenplaat van de andere auto. Plus andere gegevens. De gestolen auto staat bij de politie gesignaleerd, ook internationaal, maar de kloon met de vervalste gegevens staat gewoon geregistreerd.

4. Kloonauto gaat naar Spanje; Criminelen rijden met de gestolen kloon naar Spanje en proberen de auto daar geregistreerd te krijgen.

5. Auto wordt daar 'legaal' verkocht; Lukt dat - de Spaanse pendant van de Rijksdienst Wegverkeer ruikt geen onraad want deze auto, van dit type, met deze kleur en met deze (vervalste) gegevens staat tenslotte geregistreerd in Nederland en zal net verkocht zijn -, dan is de auto in Spanje legaal geworden en rijp voor de verkoop.

Alles bij de bron; Volkskrant