Uit cijfers van de Belgische bankenfederatie Febelfin blijkt dat het aantal gevallen van fraude met internetbankieren vorig jaar ruim vertienvoudigd is. Een ander bericht wees op identiteitsdiefstal in een ander domein: verzekeringen. Recent waren zeven verzekeraars in ons land het slachtoffer van oplichters die zich valselijk uitgaven als verzekerde klanten van de bank of verzekeringsmaatschappij. De oplichters waren op de een of andere manier achter de identiteitsgegevens van klanten gekomen.

Het gaat hier in beide gevallen om identiteitsdiefstal: de daad waarbij iemand zich de identiteit van een ander toe-eigent. Van identiteitsfraude is pas sprake als de dief die identiteit ook gaat gebruiken. Voordat u maatregelen kunt nemen om identiteitsdiefstal tegen te gaan, is het noodzakelijk om eerst een goede risicoanalyse te maken en om een goede inschatting te kunnen maken, is een overzicht nodig. Let daarbij niet alleen op individuele apparaten, toepassingen en online diensten, maar ook op de onderlinge samenhang. Is er bijvoorbeeld één centraal mailadres waar verzoeken om een wachtwoord te veranderen, binnen komen? ...

...Maak bij twijfel over een website eerst een testaccount met een wegwerpadres aan. Vraag daarna uw vergeten wachtwoord voor die account op. Biedt de site bij wachtwoordherstel aan om uw eigen wachtwoord op te sturen, denk dan twee keer na voor u een account neemt. Dat kan namelijk alleen als de server wachtwoorden onveilig opslaat. 

Alles bij de bron; ZDNet


Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha