Identiteitsdiefstal

In 'See how easy freaks can take over your life', neemt een acteur het leven over van een nietsvermoedend slachtoffer. De man had via e-mail enkele persoonlijke gegevens doorgespeeld aan de 'dief', die niet alleen zijn bankrekening plundert, maar zijn hele leven overneemt. Een griezelig doch ludiek filmpje, maar niet ver verwijderd van de realiteit.

Steeds vaker geven internetfraudeurs zich uit voor medewerkers van uw bank om hun slachtoffers per telefoon hun response code, zeg maar hun persoonlijke handtekening voor internetbankieren, te ontfutselen. Niet zelden misbruiken ze daarbij persoonlijke gegevens die ze van het internet plukten om het vertrouwen van hun slachtoffers te winnen.

Veilig internetbankieren is daarom meer dan ooit een zaak van de bank, maar ook van de gebruiker.

Alles bij de bron; Nieuwsblad [incl. video]

Ruim 2 miljoen mensen zijn in het verleden ooit slachtoffer geworden van identiteitsfraude. In 2012 ging het naar schatting om ruim 600.000 gedupeerden met een schadebedrag van ruim 350 miljoen euro. De berekeningen zijn gebaseerd op een representatieve steekproef.

In bijna de helft van de gevallen gaat het om financiële identiteitsfraude, onder andere door het skimmen van een bankpas. Bijna 20 procent van de slachtoffers kreeg te maken met ID-fraude via het internet. Bij 10 procent was sprake van het gebruik van andermans identiteit om straffeloos een overtreding of misdrijf te begaan. Ook in zo’n 10 procent van de gevallen werd een vals burgerservicenummer gebruikt bij een huisarts of in een ziekenhuis.

Alles bij de bron; RijksOverheid

Uit cijfers van de Belgische bankenfederatie Febelfin blijkt dat het aantal gevallen van fraude met internetbankieren vorig jaar ruim vertienvoudigd is. Een ander bericht wees op identiteitsdiefstal in een ander domein: verzekeringen. Recent waren zeven verzekeraars in ons land het slachtoffer van oplichters die zich valselijk uitgaven als verzekerde klanten van de bank of verzekeringsmaatschappij. De oplichters waren op de een of andere manier achter de identiteitsgegevens van klanten gekomen.

Het gaat hier in beide gevallen om identiteitsdiefstal: de daad waarbij iemand zich de identiteit van een ander toe-eigent. Van identiteitsfraude is pas sprake als de dief die identiteit ook gaat gebruiken. Voordat u maatregelen kunt nemen om identiteitsdiefstal tegen te gaan, is het noodzakelijk om eerst een goede risicoanalyse te maken en om een goede inschatting te kunnen maken, is een overzicht nodig. Let daarbij niet alleen op individuele apparaten, toepassingen en online diensten, maar ook op de onderlinge samenhang. Is er bijvoorbeeld één centraal mailadres waar verzoeken om een wachtwoord te veranderen, binnen komen? ...

...Maak bij twijfel over een website eerst een testaccount met een wegwerpadres aan. Vraag daarna uw vergeten wachtwoord voor die account op. Biedt de site bij wachtwoordherstel aan om uw eigen wachtwoord op te sturen, denk dan twee keer na voor u een account neemt. Dat kan namelijk alleen als de server wachtwoorden onveilig opslaat. 

Alles bij de bron; ZDNet

Het aantal Nederlanders dat slachtoffer van identiteitsfraude wordt is aan het toenemen, zo blijkt uit een steekproef van de overheid. In 2012 liet de toenmalige minister van het Ministerie van Binnenlandse Zaken weten dat circa 5,6% van de burgers in de periode 2007 tot 2011 (4 jaar) het slachtoffer van identiteitsfraude was geworden. In de jaren 2007 tot en met 2012 (6 jaar) is dit circa 13,3%.

De trend is ook zichtbaar bij het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude en -fouten. In 2012 waren er 300 meldingen, terwijl er in 2011 222 meldingen binnenkwamen. Het algemene beeld van identiteitsfraude is volgens Plasterk niet wezenlijk veranderd.  Het is niet duidelijk of de stijging van het aantal meldingen komt door meer aandacht voor identiteitsfraude of door de hierboven geschetste stijging. De volledige resultaten van het onderzoek dat de bewindsman laat uitvoeren worden naar verwachting eind april bekend.

Alles bij de bron; Security

Een medewerkster van een nog onbekend tv-programma heeft met een pasfoto die niet de hare was, geprobeerd een id-kaart aan te vragen. Een baliemedewerker had haar echter door en trok aan de bel.

Toen de aanvraagster geen extra pasfoto kon afgeven, voelde de medewerker dat er iets niet klopte. Nadere bestudering van de ´look-alike´ en de pasfoto wees uit dat dit toch echt iemand anders was. Na verder onderzoek door de politie kwam nog een aantal andere acties van identiteitsfraude door het programma aan het licht.

Zo is een onbekend persoon er in geslaagd een identiteitskaart te krijgen op naam van een programmamaker maar met zijn eigen pasfoto. Deze kaart is vervolgens gebruikt door de programmamedewerker om in ondertrouw te gaan en een huwelijksdatum aan te vragen. Om welk programma het gaat is niet bekend gemaakt omdat de zaak nu in handen is van Justitie. 

Alles bij de bron; AT5 [via villamedia]

Agenten van de Britse Metropolitan Police, de grootste politiedienst van het land, hebben tussen 1968 en 1994 de identiteit van ongeveer 80 dode kinderen gestolen. Ze gebruikten de aliassen bij undercoveroperaties zonder dat de ouders van de overleden kinderen op de hoogte waren van deze werkwijze. Dat blijkt uit een onderzoek van The Guardian.

De praktijken zouden begonnen zijn in 1968 met als doel het bespioneren van groeperingen die protesteerden tegen onder meer kernenergie, racisme, oorlog en het kapitalisme. Het hele proces werd "jackal run" genoemd, naar de roman 'The Day of the Jackal', waarin auteur Frederick Forsyth zulke praktijken omschrijft.

Een voormalig lid van de Special Demonstration Squad - de dienst werd in 2008 ontmanteld - vergelijkt de praktijken zelfs met die van de Stasi, de geheime dienst van de DDR. Volgens sommige bronnen zouden de politiediensten tot 2003 identiteiten van overleden kinderen hebben gebruikt voor hun operaties. Ondertussen wordt er minstens één officiële klacht onderzocht.

Alles bij de bron; gazetvanantwerpen

Onder het motto 'Laat u niet zomaar kopiëren' is een campagne gestart die het publiek moet waarschuwen voor de gevaren van identiteitsfraude. Volgens de overheid is het plegen van identiteitsfraude relatief eenvoudig omdat veel Nederlanders probleemloos hun paspoort, identiteitskaart of rijbewijs afgeven voor het maken van een kopietje of een scan doorsturen via bijvoorbeeld e-mail. Daarbij is voor fraudeurs met name het burgerservicenummer interessant.

De campagne onder het motto 'Laat u niet zomaar kopiëren', wijst burgers erop dat zij er verstandig aan doen om bijvoorbeeld het burgerservicenummer op een kopietje van een identiteitsbewijs onleesbaar te maken als het verstrekken van dit nummer niet wettelijk is verplicht. Hotels, autoverhuurbedrijven en telecombedrijven mogen bijvoorbeeld niet naar het burgerservicenummer vragen. Verder wordt aangeraden om op de kopie in grote letters duidelijk te maken dat het gaat om een kopie gaat.

Alles bij de bron; Security

 

Firma MES speelt vrijdagavond (20.30 uur) de voorstelling Volg in Theater Bouwkunde in Deventer.

In dit stuk zoekt het gezelschap naar de grenzen van de privacy. Leidraad daarbij is de mobiele telefoon die regisseur Thomas Schoots twee jaar geleden leende. Op deze telefoon staan 263 sms-berichten, vier foto's en twee filmpjes van de vorige eigenaar: een zekere Anouk.

Samen met schrijfster Laia Fàbregas maakte MES een voorstelling over wat zij te weten zijn gekomen over Anouk, die zelf van niets weet.

Bron; destentor

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha