Identiteitsdiefstal

Meer dan 200.000 Nederlanders zijn vorig jaar slachtoffer geworden van identiteitsfraude via internet of betaal- of pinautomaten. Het gaat dan om 1,5 procent van de bevolking van 15 jaar en ouder. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek, die maandagochtend bekend werden. 

De mensen worden slachtoffer van criminelen die gegevens van een bankpas of creditcard kopiëren bij een betaal- of pinautomaat (skimming), of van oplichters die betalingsinformatie achterhalen via het internet, via bijvoorbeeld gehackte computers of nepwebsites (phishing of pharming). De meeste slachtoffers maken hier melding van bij de bank, een deel stapt ook naar de politie.

Skimming komt vaker voor dan phishing, zegt het CBS. Zeven op de tien slachtoffers van identiteitsfraude in 2012 hadden te maken met skimming. De fraude vond in 80 procent van de gevallen plaats in Nederland.

Alles bij de bron; Trouw [Thnx-2-Niek]

Wetenschappers aan de University of Pennsylvania kunnen op een betrouwbare manier de persoonlijkheid van Facebookgebruikers voorspellen. Dat blijkt uit een nieuwe studie waar de meest gebruikte woorden op een Facebookprofiel worden geanalyseerd.

75.000 vrijwilligers vulden een eenvoudige persoonlijkheidstest in en maakten hun Facebookberichten toegankelijk. Op basis daarvan bouwden de onderzoekers een computermodel dat de antwoorden op de test kon voorspellen. Door de meest gebruikte woorden te analyseren konden de wetenschappers ook betrouwbaar het geslacht en de leeftijd van de vrijwilligers raden.

Alles bij de bron; HLN

Tegen alle waarschuwingen in recyclen Yahoo en Microsoft oude mailaccounts. Een ondermijning van privacy en security. "Het vertrouwen is geschonden."  Bovendien vermeldt Microsoft deze praktijk niet in zijn servicevoorwaarden.

Privacy International roept toezichthouders op onderzoek te doen naar de omstreden recycling van ongebruikte mailaccounts. Recent doken verhalen op van nieuwe gebruikers die zeer privacygevoelige mails ontvangen die zijn bedoeld voor de vorige accounthouder. Gefundenes fressen voor bijvoorbeeld identiteitsdieven. 

“Toen Yahoo dit aankondigde, waarschuwde experts voor de serieuze privacy- en securitygevolgen. Yahoo bagatelliseerde deze risico’s, negeerde de critici, en nu zien we dat de zorgen bewaarheid zijn geworden”, aldus Mike Rispoli, woordvoerder van Privacy International. De organisatie was niet op de hoogte dat ook Microsoft aan accountrecycling deed. Het is bovenal kwalijk dat dit niet wordt gemeld in de servicevoorwaarden, vindt Rispoli. “Microsoft moet dit beleid zeker in de voorwaarden vermelden. Gebruikers behoren dit te weten.”

Het CBP wil niet inhoudelijk ingaan op de kwestie omdat het geen concreet onderzoek heeft gedaan. Het verwijst echter naar een internationaal rapport uit 2010 over de risico's van en aanbevelingen voor het wisselen van e-mailprovider en het hergebruik van accounts. De gebruiker moet in elk geval op de hoogte worden gesteld van de consequenties. Het CBP vindt het wel belangrijk omdat van te voren te doen, en niet alleen in een mailtje vlak voor het opheffen van het account.

Alles bij de bron; WebWereld

De ANWB is begonnen met de verkoop van de ID-cover, een speciaal hoesje voor het paspoort, identiteitskaart en rijbewijs dat de foto en het Burger Service Nummer afdekt, wat het risico op identiteitsdiefstal moet verkleinen.

Aangezien alleen overheden, banken, notarissen en casino’s het volledige identiteitsbewijs mogen kopiëren en andere instanties niet, kan de ID-cover in deze gevallen worden gebruikt voor het afschermen van de foto, het persoonsnummer (BSN) en het nummer van het identiteitsbewijs. Die kunnen daardoor niet worden gekopieerd.

De ID-cover voor rijbewijs en identiteitskaart kost één euro, de versie voor het paspoort kost 1,50 euro.

Alles bij de bron; Security & ANWB (bestelsite)

Dat uw en mijn complete digitale hebben en houden op straat ligt mag inmiddels genoegzaam bekend zijn. Op veel plekken in de wereld weten ze precies met wie u belt, mailt, appt of babbelt op een sociaal netwerk. We hebben ons wat het internet betreft nu eenmaal met huid en haar aan de Amerikanen overgeleverd, daar helpt geen lieve moedertje meer aan. Maar het zou wel aardig zijn als van regeringswege tenminste de schijn zou worden opgehouden dat men bezorgd is over onze privacy.

Dat grondrecht wordt nu op allerlei manieren met voeten getreden. Zijn het niet de handelaren in boeken die klantgegevens willen doorspelen naar de Stichting Brein dan is het wel de firma Ziggo, die mij al vele jaren internet, telefoon en televisie levert. Tegen betaling en, naar ik altijd heb aangenomen, met een fiks slot op de deur voor mensen die willen meekijken naar mijn gedrag en keuzes. Wij moeten nu vermoeden dat die veronderstelling onjuist was....

...Deze week diende het hoger beroep dat Ziggo en XS4All hadden aangespannen tegen Stichting Brein. Ziggo wil niet langer The Pirate Bay blokkeren, een juist standpunt, maar bood Brein als alternatief om de zware downloaders aan te pakken.

Wat Ziggo er wijselijk niet bij zegt is hoe die ‘illegale’ zware gebruikers aangepakt dienen te worden. Want dan zou misschien blijken dat mijn klantgegevens bij mijn provider niet zo veilig zijn als ik in mijn naïviteit altijd heb aangenomen. Dan word je dus niet alleen door de Amerikanen en de Britten bespioneerd maar ook nog eens door je eigen provider uitgeleverd aan de controlerende instanties.

Alles bij de bron; HPdeTijd

Er zijn mogelijk veiligheidsproblemen bij het onlinegebruik van eID-kaarten. Zo kunnen computergebruikers zich soms zonder eID of pincode aanmelden op de eID-kaart van iemand anders als die laatste zijn websessie niet helemaal heeft afgebroken. Dat blijkt uit het antwoord van minister van Ambtenarenzaken Hendrik Bogaert op een schriftelijke vraag van Kamerlid Vincent Van Quickenborne.

Van Quickenborne, zelf gewezen minister van Administratieve Vereenvouding, zegt dat er hem vrij grote 'security holes' zijn gemeld bij het onlinegebruik van de eID-kaart. "Zo blijkt het uitloggen van een eID-account niet waterdicht te zijn. Binnen de minuut na de boodschap 'u bent afgemeld' kan men onmiddellijk terug naar de site gaan en is men 'terug aangemeld' alsof men nooit afgemeld was. Hiervoor is geen kaart en geen pincode nodig", aldus Van Quickenborne.

Staatssecretaris Bogaert geeft toe dat er problemen mogelijk zijn met de toepassingen van de eID-kaart. Met name het gebruik van https/SSL als basis voor het aanloggen met de eID-kaart kan een probleem vormen. Zo zijn er browsers die wachten met het afbreken van een sessie, waardoor andere gebruikers de websessie van een voorgaande gebruiker kunnen "hergebruiken". Denk bijvoorbeeld aan computers op openbare plaatsen zoals bibliotheken en internetcafés.

Alles bij de bron; HLN

In 'See how easy freaks can take over your life', neemt een acteur het leven over van een nietsvermoedend slachtoffer. De man had via e-mail enkele persoonlijke gegevens doorgespeeld aan de 'dief', die niet alleen zijn bankrekening plundert, maar zijn hele leven overneemt. Een griezelig doch ludiek filmpje, maar niet ver verwijderd van de realiteit.

Steeds vaker geven internetfraudeurs zich uit voor medewerkers van uw bank om hun slachtoffers per telefoon hun response code, zeg maar hun persoonlijke handtekening voor internetbankieren, te ontfutselen. Niet zelden misbruiken ze daarbij persoonlijke gegevens die ze van het internet plukten om het vertrouwen van hun slachtoffers te winnen.

Veilig internetbankieren is daarom meer dan ooit een zaak van de bank, maar ook van de gebruiker.

Alles bij de bron; Nieuwsblad [incl. video]

Ruim 2 miljoen mensen zijn in het verleden ooit slachtoffer geworden van identiteitsfraude. In 2012 ging het naar schatting om ruim 600.000 gedupeerden met een schadebedrag van ruim 350 miljoen euro. De berekeningen zijn gebaseerd op een representatieve steekproef.

In bijna de helft van de gevallen gaat het om financiële identiteitsfraude, onder andere door het skimmen van een bankpas. Bijna 20 procent van de slachtoffers kreeg te maken met ID-fraude via het internet. Bij 10 procent was sprake van het gebruik van andermans identiteit om straffeloos een overtreding of misdrijf te begaan. Ook in zo’n 10 procent van de gevallen werd een vals burgerservicenummer gebruikt bij een huisarts of in een ziekenhuis.

Alles bij de bron; RijksOverheid

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha