Identiteitsdiefstal

Dagenlang was Roel ten einde raad. De jongen uit Gouda zag zijn privéfoto’s tot zijn stomme verbazing plotseling terug op een ander Facebook-profiel. Een mysterieus, onbekend persoon bleek zichzelf voor te doen als de jongen.

 
 

De ene na de andere foto van Roel verscheen op een nepprofiel met de naam ’Oscar’. En tot overmaat van ramp bleek de oplichter jonge meisjes te benaderen. „Dat geloof je toch niet?”, zegt de onthutste jongen over zijn nep-dubbelganger. Hij kent de verhalen van oude mannen die zich voordoen als een jonge knul om op internet meisjes te verleiden. Roel zegt geen idee te hebben wie er achter de streek zit. Hij is model en heeft af en toe wat acteerrolletjes. „Daardoor heb ik een groot netwerk, met ruim duizend Facebook-vrienden en zo’n drieduizend Instagram-volgers.

In eerste instantie weigerde Facebook om het nepprofiel te verwijderen, ondanks dat talloze vrienden en familieleden van Roel al een officiële klacht bij het sociale netwerk hadden ingediend. Zij kregen de melding: „Het profiel is niet verwijderd, omdat we hebben vastgesteld dat het niet in strijd is met de richtlijnen van Facebook.”

Roels ouders overwogen aangifte te doen bij de politie, tot het profiel gistermiddag plotseling toch ineens verdween. „En nu maar hopen dat het rustig blijft”, reageert zijn moeder. „Voor ons was het ook een wijze les. Wij hebben de sociale media-accounts van al onze gezinsleden meteen allemaal afgeschermd voor buitenstaanders.”

Alles bij de bron; Telegraaf

Gaat u deze zomer op vakantie? Dan is de kans groot dat het hotel of de camping waar u logeert of het autoverhuurbedrijf waar u een auto huurt, vraagt om een kopie van uw paspoort, identiteitskaart of rijbewijs. Maar ook steeds meer andere organisaties vragen om een kopie van deze documenten. Bijvoorbeeld als u een huurcontract of telefoonabonnement afsluit. Hierdoor neemt de kans op identiteitsfraude toe.

Bij identiteitsfraude maakt iemand illegaal gebruik van uw persoonsgegevens. Bijvoorbeeld om een bankrekening aan te vragen of voor zorg in het ziekenhuis. Ook komt het voor dat iemand een paspoort of identiteitskaart (ID-kaart) van een ander gebruikt om de grens over te gaan. Als criminelen uw identiteitsgegevens hebben misbruikt, wordt u als dader gezien. De echte dader is onzichtbaar, en u wordt slachtoffer, met alle gevolgen van dien.
 
Op drie manieren kunt u zelf helpen om identiteitsfraude te voorkomen.
 
1. Maak een kopie van uw identiteitsbewijs onbruikbaar voor anderen;
2. Geef niet zomaar informatie over uzelf;
3. Pas op met persoonlijke informatie op papier.
 
Geef nooit zomaar uw identiteitsbewijs af. Als iemand een kopie wil maken, vraag dan altijd waarom. Registratie van het soort identiteitsbewijs en het documentnummer (bijvoorbeeld: paspoort, NWLFR3706) is meestal voldoende. Geeft u toch een kopie af? Schrijf op de kopie dat het een kopie is, aan welk bedrijf u de kopie geeft en de datum waarop u de kopie afgeeft. Streep op de kopie uw burgerservicenummer (BSN) door in de strook onderaan uw paspoort. Op uw rijbewijs staat dit nummer aan de achterkant (op het ouder rijbewijs aan de binnenkant op de eerste pagina). Zo maakt u het fraudeurs moeilijk om de kopie te bewerken. 
 
Met de KopieID app maakt u heel eenvoudig een kopie van uw identiteitsdocument onbruikbaar voor anderen. Maak via de app een foto van uw document, zet de datum en het doel van de kopie erop en ten slotte streept u uw BSN door. Zo kunt u een kopie van uw document veilig verzenden. Download de App in de App Store, Google Play Store of Windows Phone Store.
 
Alles bij de bron; Dichtbij

De verstandelijk gehandicapte Jiska Rijsdijk uit Numansdorp kan niet zelfstandig het dorp uit. Toch kreeg ze in een halfjaar tijd al ruim 25 bekeuringen van de NS, RET en HTM voor zwartrijden. Het is de nasleep van het verliezen van haar identiteitskaart, anderhalf jaar geleden.

Wie er op Jiska's ID-kaart door het land reist, is voor het gezin een raadsel. ,,Het moet iemand zijn die ons kent,'' vermoedt haar moeder Wil Kraak. ,,Want 'ze' kent ook onze adresgegevens. We zijn echt ten einde raad. En de instanties doen er werkelijk niets aan.'' Ze doelt vooral op NS die op de hoogte is van de ID-fraude bij Jiska, maar zegt dat treinconducteurs door de privacywetgeving niet als 'extra speurneus' mogen optreden. ,,Dat is meer een taak voor de echte opsporingsdiensten,'' zegt een woordvoerder. ,,Als Jiska belt, wordt haar boete kwijtgescholden. Maar wanneer ze een kopie van de vermissingsaangifte naar ons stuurt, krijgt ze ook geen acceptgiro's meer.'' 

Kraak stelt echter dat ze al twee keer een aangetekende brief heeft gestuurd met de vermissingsaangifte, maar dat het geen effect heeft gehad. Ze vreest wat nog komen gaat. ,,Weet jij wat ze nog meer met een ID-kaart kunnen doen? Wellicht staat hier volgende week een autodealer op de stoep, omdat er met haar frauduleuze pasje een wagen is gekocht. Ik hoop dat het snel stopt. We worden er knettergek van.''

Alles bij de bron; AD

Een Twentse beroepsfotografe waarschuwt mensen tegenwoordig op advies van de politie via haar eigen website dat ze het slachtoffer van identiteitsfraude is geworden...

...De verkoper ging hiermee akkoord, maar wilde wel dat de fotografe zich identificeerde. De vrouw stuurde vervolgens een foto van haar rijbewijs en een portretje. "Zo is denk ik mijn rijbewijs in omloop geraakt. Nu denk ik: hoe dom kun je zijn", zo laat ze tegenover Tubantia weten. Een paar weken later werd ze via Facebook benaderd over kaartjes die ze zou opsturen. De oplichter had geprobeerd om iemand anders met haar foto en rijbewijs op te lichten.

... Daarnaast bleek dat de oplichter onder haar naam een vals Facebookprofiel had aangemaakt. "Als je niet beter weet, dan denk je dat het mijn Facebook is", merkt ze op. Via de eigen website laat de vrouw nu weten dat ze het slachtoffer is geworden identiteitsfraude, oplichting en diefstal.

"Op aanraden van de politie maak ik dit openbaar om erger te voorkomen en om mijn naam te zuiveren. Ik krijg telefoontjes, Facebook-berichten en Whattsapp-berichten van personen die zijn opgelicht/bestolen door iemand die zich voordoet als mij met foto's van mij en van mijn rijbewijs." De fotografe laat ook de foto's zien die door de oplichter worden gebruikt en stelt dat de politie inmiddels een onderzoek is gestart met alle gegevens die ze de afgelopen tijd heeft verzameld. Het komt vaker voor dat mensen via deze manier worden opgelicht en het slachtoffer van identiteitsfraude worden

Alles bij de bron; Security

Wraak nemen op internet is populair, vooral onder jongeren. Vaak gebeurt dit met een nepaccount. Dit verhaal van een studente aan de Vrije Universiteit (VU) laat zien welke gevolgen laffe wraakacties op internet kunnen hebben..

...Twitteren doet ze niet. Facebook is al verslavend genoeg, zegt ze. Toch opent Natalja vlak na Kerst een Twitter-account. Althans, zo lijkt het voor de buitenwereld. Maar voor een gewone VU-student is het wel een heel ongewoon account. Misschien gewoon voor een radicale islamcriticus, maar als zodanig heeft Natalja zich nooit eerder gemanifesteerd. Juist niet...

...Het profiel was mogelijk een eenzame digitale dood gestorven als het niet was opgepikt door Ad Valvas , het weekblad van de VU.

De dienstdoende redacteur besluit om het bericht te retweeten naar de ruim 1.300 volgers van het Twitter-account van Ad Valvas . Ook Ad Valvas -redacteur Peter Breedveld (meer dan 7.550 volgers) en diens partner, schrijfster Hassnae Bouazza (6.659 volgers), sturen de racistische tweet door. Via Google wordt haar Joodse achtergrond achterhaald, wat haar onvriendelijke toon in de richting van moslims zou moeten verklaren. 'Ach, die hoort er natuurlijk bij. Dat je je kind zo vervult met gif. Onbegrijpelijk,' antwoordt Hassnae Bouazza hem.

Hierna mengen onder anderen PvdA-woordvoerder Kaj Leers en rechtbankverslaggever Chris Klomp zich in de discussie. De reisverhalen over Israël worden erbij gehaald  'Dat op het oog zo'n leuk meisje tot zulke vreselijke gedachten kan komen,' verwonderen de verontwaardigde twitteraars zich. Niemand komt op het idee om te controleren of Natalja wel echt achter het profiel zit...

...De echte ellende moet voor Natalja dan nog beginnen. Inmiddels hebben ook de minder geciviliseerde twitteraars haar ontdekt. 'Ik snijd je keel open, als ik er achter kom wie je bent,' meent iemand te moeten opmerken. Pas als er meer bedreigingen binnenkomen, beginnen andere twitteraars te twijfelen aan het account. Na diverse klachten – van verscheidene twitteraars – wordt het profiel gesloten, door de eigenaar zelf of door Twitter, dat is niet bekend. Het is dan enkele uren online geweest.

Twee dagen na het incident, 29 december gaat Natalja naar het politiebureau in de Rivierenbuurt in Amsterdam en doet aangifte van identiteitsroof, belediging, smaad en bedreiging. De agent die de aangifte behandelt, is vriendelijk en doet zijn best om net te doen alsof hij het verhaal begrijpt. Van Twitter heeft hij wel eens gehoord, maar daar houdt het wel op. Half januari ligt de aangifte nog steeds ergens op een stapel bij de rechercheur op het politiebureau aan de President Kennedylaan...

...Intussen is bij het college van bestuur van de VU een brief van Natalja binnengekomen waarin zij vraagt om zuivering van haar naam. Het was immers het VU-weekblad Ad Valvas dat de boel aan het rollen bracht door de racistische tweet door te sturen. Waarom de onbekende Ad Valvas -redacteur ervoor koos om een racistische en voor de VU zeer negatieve tweet door te plaatsen, is niet bekend. Zeker is dat ook Ad Valvas -redacteur Peter Breedveld en zijn vriendin Hassnae Bouazza de Natalja-tweet binnen een paar minuten hebben geretweet via hun persoonlijke Twitter-accounts.

De zaak lijkt op een dood spoor te geraken, maar Natalja's vader doet nog een laatste poging. Hij regelt een afspraak met officier van justitie Stefan Bouwhuijzen en legt hem de zaak in detail voor. Naar aanleiding van het gesprek besluit Bouwhuijzen op vrijdagmiddag 15 maart een officieel onderzoek in te stellen. Wie er achter het Natalja-account zit, is nog steeds onduidelijk.

Natalja zegt vanuit Mexico nog altijd niet te begrijpen waarom haar dit is overkomen: 'Ik wil weten wie dit gedaan heeft en waarom. Maar ik wil vooral dat mensen de impact begrijpen op "het echte leven" van iemand wiens naam online zo wordt misbruikt. Een fake-Twitter-account is zo aangemaakt, maar de gevolgen kunnen enorm zijn. Ik hoop dat mensen in het vervolg twee keer nadenken voordat ze op deze manier een criminele daad begaan.'

Alles bij de bron; Elsevier

Criminelen zijn erop uit om de persoonlijke gegevens van mensen te bemachtigen. Het gaat hen vooral om het BSN (burgerservicenummer) en om naam- en geboortegegevens. Daarmee geven zij zich uit voor degene waarvan ze de persoonlijke gegevens hebben bemachtigd. 

Ze sluiten een hypotheek af, openen een bankrekening, huren een auto of vragen een creditcard aan en kopen via internet. Voor rekening van degene waarvan zij de identiteit hebben ‘gestolen’. Het is dan ook de moeite waard uw gegevens zo goed mogelijk af te schermen.

De gemeente helpt u daar graag bij, en biedt daarom ID-covers aan. Een ID-cover is een hoesje dat over het identiteitsbewijs geschoven wordt. Het beperkt zo de verspreiding van een aantal van de persoonsgegevens die daarop staan. Er zijn ID-covers voor paspoort, identiteitskaart en rijbewijs. In Venray kosten ze 0,50 euro per stuk en zijn verkrijgbaar bij de balie van het gemeentehuis.

Alles bij de bron; OmroepVenray

De politie waarschuwt met name jongeren voor identiteitsfraude via veilingsites, nu deze vorm van fraude vaker lijkt voor te komen. Via Facebook laat de Politie Peel en Maas weten dat er steeds meer aangiften binnenkomen van vooral jongeren die op internet concertkaartjes kopen en vervolgens een kopie van hun identiteitsbewijs opsturen, omdat dit door de verkopende partij wordt gevraagd. Vervolgens wordt het kopie identiteitsbewijs voor koopfraude gebruikt.

De oplichter doet zich op veilingsites namelijk voor als de persoon van wie hij het kopie identiteitsbewijs heeft bemachtigd en biedt allerlei zaken aan, zoals kaartjes voor concerten en andere evenementen. De politie adviseert internetgebruikers dan ook om nooit zomaar een kopie van een identiteitsbewijs te sturen. Onlangs meldde het CBS dat vorig jaar 3,3% van de Nederlanders het slachtoffer van koopfraude en 0,8% het slachtoffer van identiteitsfraude werd.

Alles bij de bron; Security

Het eerste was ze mij bij het inchecken in het hotel vroeg, was: 'Mag ik uw paspoort?'. Tuurlijk mag dat. Ik gaf mijn paspoort af. Pas toen ze een kopie wilde maken, kwam ik in actie. 

Het is tegenwoordig vaste prik om een legitimatie te vragen. Als je bij een hotel komt, bij een bank, op een camping, noem maar op. Liefst een paspoort of identiteitsbewijs; een rijbewijs is vaak niet voldoende. Omdat persoonlijke gegevens voor allerlei doeleinden kunnen worden misbruikt, moet je heel goed opletten aan wie je deze gegevens laat zien . Ik ben daar in ieder geval heel alert op.

Geef nooit zonder meer je paspoort af; als iemand een kopie wil maken, vraag dan naar de reden. Je geeft je pinpas toch ook niet aan 'iedereen'? Meestal is het voldoende als men het soort identiteitsbewijs heeft, alsmede het nummer. Meer hoeft niet.

Moet je ècht een kopie afgeven?

- Zorg er dan voor dat je met pen diagonaal erop zet: KOPIE. Liefst nog waarvoor het bedoeld is en voor welke instantie;
- maak het BSN nummer onzichtbaar; let op: het staat 2x op je paspoort;
- zet er een datum op;

Het gebruik van BSN nummers is bij wet geregeld. In mijn blog 'Privacy, mij ’n zorg' heb ik aangegeven hoe gemakkelijk jouw persoonlijke gegevens kunnen worden uitgewisseld.

Alles bij de bron; deOndernemer

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha