Identiteitsdiefstal

Burgers die te maken krijgen met identiteitsfraude moeten volgens de Tweede Kamer worden geholpen met de afwikkeling hiervan. Zo is bijvoorbeeld het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude en -fouten (CMI) opgericht. Om inzicht te krijgen in de begeleiding van slachtoffers en eventuele verbetermogelijkheden daarbij, verzoekt de motie-Gesthuizen (26 643, nr. 338) de regering “te onderzoeken welke verbeterpunten er mogelijk zijn ten aanzien van het compenseren van slachtoffers van fraude en het beleid ten aanzien van hulp bij fraude duidelijk te communiceren richting burgers”...

...Het onderzoek levert een gemengd beeld op van de begeleiding van slachtoffers. Er zijn diverse organisaties, die de begeleiding van slachtoffers inmiddels naar eigen zeggen goed organiseren. Wat slachtoffers van die begeleiding vinden en of deze voldoende is, moet blijken uit het onderzoek onder slachtoffers dat de Belastingdienst parallel aan dit onderzoek uitvoert. De twee onderzoeken tezamen bieden inzicht in de (ervaren) knelpunten in de behandeling van slachtoffers van identiteitsfraude en kunnen zo opmaat zijn voor verbeterplannen.  

Alles bij de bron; RijksOverheid

Een ontslagen IT'er heeft zijn ex-werkgever gesaboteerd door gebruik te maken van het wachtwoord van een collega die nog wel voor het Amerikaanse bedrijf werkte en hier niets van wist.

Kort na zijn ontslag logde de man vanuit zijn huis in op het bedrijfsnetwerk via de inloggegevens van een andere werknemer, zonder dat die hiervan wist of toestemming voor had gegeven. Vervolgens benaderde hij de database en verwijderde allerlei bestanden van de servers. Ook schakelde hij verschillende accounts uit. Begin dit jaar werd de man door de politie over de sabotage ondervraagd. 

Aan de hand van de gebruikte IP-adressen kon de politie inderdaad bevestigen dat de man vanuit zijn eigen huis had ingelogd. Uiteindelijk bekende hij verantwoordelijk te zijn.

Alles bij de bron; Security

Gestolen persoonsgegevens worden online voor minder dan een euro verkocht. Het aanbod is zo groot dat de prijs voor adressen, telefoonnummers, burgerservicenummers, maar ook bank- en creditcardgegevens naar beneden gaat. Dat zegt Albert Kramer van internetbeveiligingsbedrijf Trend Micro op BNR. "Dat heeft er ook mee te maken dat de tools voor cybercriminelen steeds beter bereikbaar zijn voor mensen die niet veel kennis hebben."

"Wat we zien is dat aan de kant van preventie nog heel veel moet gebeuren. Aan de kant van de regelgeving, en dan vooral bij de overheid, is er behoefte aan nog strengere regels om bedrijven er op te wijzen welke verantwoordelijkheid ze hebben."

Alles bij de bron; Telegraaf

In 2012 werden er door het Bureau of Justice Statistics in de Verenigde Staten alleen al 16.6 miljoen gevallen van identiteitsdiefstal geregistreerd. Steeds goedkoper wordende vliegtickets en wijder geaccepteerde betaalmethodes, het zijn ontwikkelingen in de reisbranche die het wereldwijde toerisme doen toenemen. Maar met de groei van het toerisme neemt ook het hacken toe. Steeds vaker nemen handige etters, uiteraard zonder toestemming, (online) een identiteit van iemand over. De gevolgen voor de reiziger kunnen catastrofaal zijn. Zo wapen je je tegen de meest voorkomende acties. 

1. Onbeveiligde publieke WiFi netwerken

Oplossing: bewapen jezelf en je informatie tegen kwade opzet door The Onion Router (TOR) te installeren. TOR is een veilig netwerk dat je online identiteit verhuld door je internetactiviteiten te versleutelen en ze tussen hun servers heen en weer te verhuizen.

2. Netwerkprofielen met hetzelfde wachtwoord

Oplossing: de enige manier om je profiel te beschermen is door een sterk wachtwoord. En een sterk wachtwoord gebruik je maar één keer, zo wordt geadviseerd. Om alle verschillende wachtwoorden te beheren zijn er ‘Password Managers’ in het leven geroepen. Dashlane 3, LastPass 3.0 Premium en Sticky Password Premium kwamen het best uit de test, aldus PCMag.

3. Ongewenste mobiele transmissies

Oplossing: een gemakkelijke manier om transmissies van en naar je toestel te blokkeren is een metalen toestelhoesje. Ze functioneren als een barrière voor bepaalde frequenties.

4. RFID (chips) scanning en skimming

Oplossing: tegenwoordig zijn er ‘credit card protectors’, te vergelijken met metalen telefoonhoesjes, op de markt. Het beschermende materiaal blokkeert zogenaamde RF (radio) frequenties die worden ingezet om de chipjes te scannen of skimmen.

5. Inadequate regels voor hotel screenings

Oplossing: met een GPS tracker kun je, te allen tijde, de locatie van je eigendom achterhalen. Het apparaatje is echter vooral nuttig als ‘bliksemafleider’. Immers, men weet donders goed hoe zo’n tracker eruitziet.

Alles bij de bron; ColumbusMagazine

Dagenlang was Roel ten einde raad. De jongen uit Gouda zag zijn privéfoto’s tot zijn stomme verbazing plotseling terug op een ander Facebook-profiel. Een mysterieus, onbekend persoon bleek zichzelf voor te doen als de jongen.

 
 

De ene na de andere foto van Roel verscheen op een nepprofiel met de naam ’Oscar’. En tot overmaat van ramp bleek de oplichter jonge meisjes te benaderen. „Dat geloof je toch niet?”, zegt de onthutste jongen over zijn nep-dubbelganger. Hij kent de verhalen van oude mannen die zich voordoen als een jonge knul om op internet meisjes te verleiden. Roel zegt geen idee te hebben wie er achter de streek zit. Hij is model en heeft af en toe wat acteerrolletjes. „Daardoor heb ik een groot netwerk, met ruim duizend Facebook-vrienden en zo’n drieduizend Instagram-volgers.

In eerste instantie weigerde Facebook om het nepprofiel te verwijderen, ondanks dat talloze vrienden en familieleden van Roel al een officiële klacht bij het sociale netwerk hadden ingediend. Zij kregen de melding: „Het profiel is niet verwijderd, omdat we hebben vastgesteld dat het niet in strijd is met de richtlijnen van Facebook.”

Roels ouders overwogen aangifte te doen bij de politie, tot het profiel gistermiddag plotseling toch ineens verdween. „En nu maar hopen dat het rustig blijft”, reageert zijn moeder. „Voor ons was het ook een wijze les. Wij hebben de sociale media-accounts van al onze gezinsleden meteen allemaal afgeschermd voor buitenstaanders.”

Alles bij de bron; Telegraaf

Gaat u deze zomer op vakantie? Dan is de kans groot dat het hotel of de camping waar u logeert of het autoverhuurbedrijf waar u een auto huurt, vraagt om een kopie van uw paspoort, identiteitskaart of rijbewijs. Maar ook steeds meer andere organisaties vragen om een kopie van deze documenten. Bijvoorbeeld als u een huurcontract of telefoonabonnement afsluit. Hierdoor neemt de kans op identiteitsfraude toe.

Bij identiteitsfraude maakt iemand illegaal gebruik van uw persoonsgegevens. Bijvoorbeeld om een bankrekening aan te vragen of voor zorg in het ziekenhuis. Ook komt het voor dat iemand een paspoort of identiteitskaart (ID-kaart) van een ander gebruikt om de grens over te gaan. Als criminelen uw identiteitsgegevens hebben misbruikt, wordt u als dader gezien. De echte dader is onzichtbaar, en u wordt slachtoffer, met alle gevolgen van dien.
 
Op drie manieren kunt u zelf helpen om identiteitsfraude te voorkomen.
 
1. Maak een kopie van uw identiteitsbewijs onbruikbaar voor anderen;
2. Geef niet zomaar informatie over uzelf;
3. Pas op met persoonlijke informatie op papier.
 
Geef nooit zomaar uw identiteitsbewijs af. Als iemand een kopie wil maken, vraag dan altijd waarom. Registratie van het soort identiteitsbewijs en het documentnummer (bijvoorbeeld: paspoort, NWLFR3706) is meestal voldoende. Geeft u toch een kopie af? Schrijf op de kopie dat het een kopie is, aan welk bedrijf u de kopie geeft en de datum waarop u de kopie afgeeft. Streep op de kopie uw burgerservicenummer (BSN) door in de strook onderaan uw paspoort. Op uw rijbewijs staat dit nummer aan de achterkant (op het ouder rijbewijs aan de binnenkant op de eerste pagina). Zo maakt u het fraudeurs moeilijk om de kopie te bewerken. 
 
Met de KopieID app maakt u heel eenvoudig een kopie van uw identiteitsdocument onbruikbaar voor anderen. Maak via de app een foto van uw document, zet de datum en het doel van de kopie erop en ten slotte streept u uw BSN door. Zo kunt u een kopie van uw document veilig verzenden. Download de App in de App Store, Google Play Store of Windows Phone Store.
 
Alles bij de bron; Dichtbij

De verstandelijk gehandicapte Jiska Rijsdijk uit Numansdorp kan niet zelfstandig het dorp uit. Toch kreeg ze in een halfjaar tijd al ruim 25 bekeuringen van de NS, RET en HTM voor zwartrijden. Het is de nasleep van het verliezen van haar identiteitskaart, anderhalf jaar geleden.

Wie er op Jiska's ID-kaart door het land reist, is voor het gezin een raadsel. ,,Het moet iemand zijn die ons kent,'' vermoedt haar moeder Wil Kraak. ,,Want 'ze' kent ook onze adresgegevens. We zijn echt ten einde raad. En de instanties doen er werkelijk niets aan.'' Ze doelt vooral op NS die op de hoogte is van de ID-fraude bij Jiska, maar zegt dat treinconducteurs door de privacywetgeving niet als 'extra speurneus' mogen optreden. ,,Dat is meer een taak voor de echte opsporingsdiensten,'' zegt een woordvoerder. ,,Als Jiska belt, wordt haar boete kwijtgescholden. Maar wanneer ze een kopie van de vermissingsaangifte naar ons stuurt, krijgt ze ook geen acceptgiro's meer.'' 

Kraak stelt echter dat ze al twee keer een aangetekende brief heeft gestuurd met de vermissingsaangifte, maar dat het geen effect heeft gehad. Ze vreest wat nog komen gaat. ,,Weet jij wat ze nog meer met een ID-kaart kunnen doen? Wellicht staat hier volgende week een autodealer op de stoep, omdat er met haar frauduleuze pasje een wagen is gekocht. Ik hoop dat het snel stopt. We worden er knettergek van.''

Alles bij de bron; AD

Een Twentse beroepsfotografe waarschuwt mensen tegenwoordig op advies van de politie via haar eigen website dat ze het slachtoffer van identiteitsfraude is geworden...

...De verkoper ging hiermee akkoord, maar wilde wel dat de fotografe zich identificeerde. De vrouw stuurde vervolgens een foto van haar rijbewijs en een portretje. "Zo is denk ik mijn rijbewijs in omloop geraakt. Nu denk ik: hoe dom kun je zijn", zo laat ze tegenover Tubantia weten. Een paar weken later werd ze via Facebook benaderd over kaartjes die ze zou opsturen. De oplichter had geprobeerd om iemand anders met haar foto en rijbewijs op te lichten.

... Daarnaast bleek dat de oplichter onder haar naam een vals Facebookprofiel had aangemaakt. "Als je niet beter weet, dan denk je dat het mijn Facebook is", merkt ze op. Via de eigen website laat de vrouw nu weten dat ze het slachtoffer is geworden identiteitsfraude, oplichting en diefstal.

"Op aanraden van de politie maak ik dit openbaar om erger te voorkomen en om mijn naam te zuiveren. Ik krijg telefoontjes, Facebook-berichten en Whattsapp-berichten van personen die zijn opgelicht/bestolen door iemand die zich voordoet als mij met foto's van mij en van mijn rijbewijs." De fotografe laat ook de foto's zien die door de oplichter worden gebruikt en stelt dat de politie inmiddels een onderzoek is gestart met alle gegevens die ze de afgelopen tijd heeft verzameld. Het komt vaker voor dat mensen via deze manier worden opgelicht en het slachtoffer van identiteitsfraude worden

Alles bij de bron; Security

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha