45PNBANNER22
Gefaciliteerd door Burgerrechtenvereniging Vrijbit

Identiteitsdiefstal

Gestolen identiteit; Wat moet je doen

Plots staat er een duur telefoonabonnement op je naam en zijn er spullen besteld bij webwinkels waar je werkelijk geen weet van hebt. Een vergissing? Nee, erger: iemand is met je identiteit aan de haal gegaan. Wat moet je dan?..

...Op aanraden van Het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude en -Fouten (CMI), een initiatief van de Nederlandse overheid, deed ze aangifte bij de politie. Dat hielp haar aan te tonen dat ze de abonnementen nooit zelf had afgesloten. De volgende stap was het aanvragen van een nieuw paspoort en rijbewijs, zodat de oude ongeldig werden en dus niet langer door de identiteitsdieven misbruikt konden worden. Hoe die boeven haar persoonlijke gegevens in handen kregen, weet ­Colijn niet. Ze vermoedt dat een kopietje van haar paspoort, dat ze ooit achterliet bij een wat schimmig autoverhuurbedrijf, een eigen leven is gaan leiden. Het duurde een half jaar voordat Colijn van alle blaam was gezuiverd...

...Helen van der Sluys, coördinator van het CMI adviseert en begeleidt samen met haar collega’s op het ministerie van Binnenlandse Zaken slachtoffers van identiteitsfraude. Wie slachtoffer is of denkt te zijn, kan op de website van het CMI een formulier invullen. Na ontvangst neemt een medewerker van het meldpunt contact op met het slachtoffer en maakt een analyse van het probleem. Van der Sluys: ,,Het opbouwen van een dossier is belangrijk om aan te tonen dat jij als slachtoffer niet de fraudeur bent.’’

Daarbij is ook een aangifte bij de politie vereist. De meeste politiebureaus weten er inmiddels goed mee om te gaan, sinds 2014 is identiteitsfraude namelijk als zelfstandig delict aangemerkt. Je kunt overigens niet online aangifte doen van de gevolgen van identiteitsfraude, daarvoor moet je echt naar het politiebureau. ,,Aangifte doen wil wel eens lastig zijn, omdat niet alle politiebureaus hierop zijn ingericht’’, zegt Vermeulen. ,,Maar houd voet bij stuk, de politie is verplicht je aangifte op te nemen.’’

Volgens Van der Sluys lukt het in de meeste gevallen van identiteitsfraude om de geleden schade te verhalen. ,,Maar het is wel een tijdrovende en frustrerende bezigheid om te moeten aantonen dat je onschuldig bent.’’

Alles bij de bron; AD


 

Hoe criminelen auto's 'klonen'

In het ene land stelen criminelen een auto, in het andere de gegevens van een identieke auto. Zo kunnen zij een auto 'klonen'  en Richard uit Amersfoort weet tot welke kafkaiaanse toestand dat kan leiden.  

Een dag voordat hij op reis vertrekt krijgt Amersfoorter Richard een brief van de Rijksdienst Wegverkeer (RDW): zijn Audi A7 is uitgeschreven uit het Nederlandse kentekenregister nu dat voertuig in Spanje is ingevoerd en daar een nieuw kenteken heeft gekregen. Aldus de 'officiële melding' vanuit Spanje, schrijft de RDW.

Dat is raar, denkt Richard. De Audi A7 staat gewoon voor de deur in Amersfoort, stelt hij vast. Foutje van de RDW? De brief, met dagtekening 18 juli, heeft er een week over gedaan Amersfoort te bereiken. Hij zelf slaagt er de dag voor afreis niet in de ondertekenaar te pakken te krijgen.

Wat volgt is een kafkaiaanse toestand met wekenlang mailcontact en telefoontjes met de RDW. Want zo makkelijk als het is om iemands auto uit te schrijven, zo moeilijk blijkt het om te bewijzen dat je eigen auto, die gewoon voor de deur staat, helemaal niet is geëxporteerd.

Waar de Amersfoorter slachtoffer van is geworden - het 'klonen' of 'dupliceren' van een auto door criminelen - overkomt jaarlijks tientallen Nederlandse autobezitters. Hoe dat werkt, criminelen stelen een auto. In Nederland stelen ze de gegevens (ze vervalsen de kentekenplaat, vervalsen de bijbehorende papieren, eventueel komen ze ook nog in het bezit van het chassisnummer, het nummer dat een auto uniek maakt en tegenwoordig vaak achter het voorram zichtbaar is) van exact dezelfde auto, qua type en qua kleur. De gestolen auto staat in de EU als vermist geregistreerd, maar is een 'duplo' geworden van een auto waarmee niets mis is.

André Bouwman van de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit erkent dat het bij geëxporteerde kloons annex duplovoertuigen gissen is naar de aantallen. Vaak voltrekt het klonen zich in alle anonimiteit, de eigenaar van het echte voertuig weet van niks, en vaak ook controleren EU-lidstaten helemaal niks.

Daar is Richard ook achter gekomen. Hij heeft weken van diepe ergernis achter de rug, maar is allang blij dat afgelopen donderdag de politie in Amersfoort voor zijn deur is komen kijken naar wat hij zelf al weken en weken beweerde. Namelijk dat zijn Audi A7 gewoon nog in zijn bezit was. Sindsdien mag hij van de politie weer rijden. Hoewel hem officieel door de RDW was meegedeeld dat nog niet alles officieel gerepareerd was.

Een auto klonen in vijf stappen

1. Identiteit van auto wordt gestolen; In Nederland wordt de identiteit van een auto 'gestolen': de kentekenplaat wordt nagemaakt, alsook de kentekenpapieren. Desnoods ook het onderhoudsboekje met allerhande gegevens. Het chassisnummer, uniek voor ieder voertuig, wordt soms ook buitgemaakt. Zeker nu dat bij veel auto's door de voorruit zichtbaar is.

2. Identieke auto wordt gestolen; In Duitsland wordt daadwerkelijk een auto gestolen. Precies hetzelfde merk/type in dezelfde kleur als waarvan de identiteit in Nederland is bemachtigd.

3. Gestolen auto wordt gekloond; De gestolen auto krijgt de vervalste kentekenplaat van de andere auto. Plus andere gegevens. De gestolen auto staat bij de politie gesignaleerd, ook internationaal, maar de kloon met de vervalste gegevens staat gewoon geregistreerd.

4. Kloonauto gaat naar Spanje; Criminelen rijden met de gestolen kloon naar Spanje en proberen de auto daar geregistreerd te krijgen.

5. Auto wordt daar 'legaal' verkocht; Lukt dat - de Spaanse pendant van de Rijksdienst Wegverkeer ruikt geen onraad want deze auto, van dit type, met deze kleur en met deze (vervalste) gegevens staat tenslotte geregistreerd in Nederland en zal net verkocht zijn -, dan is de auto in Spanje legaal geworden en rijp voor de verkoop.

Alles bij de bron; Volkskrant


 

Vijf vragen over identiteitsfraude

1 Hoe vatbaar zijn we eigenlijk voor identiteitsfraude?

Het kan razendsnel gaan. Word je gerold van bijvoorbeeld je paspoort of je bankpas en je hebt het niet door, dan kan de dief in kwestie direct toeslaan. Een creditcard kan tegenwoordig zo aangevraagd worden via de digitale wegen en je hoeft het niet eens te verifiëren met een pasfoto.

2 Kan je ook makkelijk digitaal gerold worden?

Ja, misschien gaat dat nog wel makkelijker. De voorbeelden van phishing en malwaremailtjes zijn bekend.

3 Wat kan je hiertegen doen?

Dankzij een app van de overheid is het tegenwoordig heel makkelijk om je verstuurde kopie te beschermen. Met KopieID maak je een foto van je paspoort en kan je snel de gegevens die het ontvangende bedrijf niet nodig heeft doorstrepen. Ook kan je een watermerk over de foto plaatsen, waardoor het lastiger wordt om te frauderen met de kaart. 

5 Je bent slachtoffer van identiteitsfraude, wat nu?

Gaat hem bijvoorbeeld om geldzaken, dan kan je het beste direct contact opnemen met je bank en alle accounts laten blokkeren. In het geval van overheidsgegevens, zoals je paspoort, kan je bij het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude en -fouten terecht. Je kan natuurlijk ook naar het politiebureau gaan. Uiteraard is digitaal aangifte doen van identiteitsfraude niet mogelijk.

Alles bij de bron; Metro


 

Probleem ID-fraude begint op straat

Het probleem van identiteitsfraude wordt in stand gehouden door de fouten die instanties en politieagenten op straat maken. Dat zegt Sébas Diekstra, advocaat bij Diekstra Van der Laan Advocaten.

Dat identiteitsfraude vaak ongemerkt begint, blijkt wel uit het verhaal van een van Diekstra’s cliënten. Al sinds 2012 wordt hij geconfronteerd met identiteitsroof. Ze zijn er inmiddels achter gekomen dat diegene aan wie hij zijn computer had geboden ter reparatie ondertussen allerlei gegevens van zijn harddisc heeft afgehaald. Met die gegevens zijn verzekeringen afgesloten en kentekens aan zijn naam gekoppeld, waar vervolgens verschillende verkeersovertredingen mee zijn gemaakt.

Het meest schrijnende volgens Diekstra is dat tijdens verschillende alcoholcontroles de identiteit van zijn cliënt is opgegeven. ‘De politie controleert de identiteit wel als ze iemand staande houden, maar stelt hem niet vast, zegt Diekstra. 'Er wordt dan wel gekeken of de gegevens bestaan, maar niet of de persoon die ze voor zich hadden ook echt die persoon is.’ In het geval van zijn cliënt is dit meerdere malen gebeurd.

Bij de politierechter is zijn cliënt na een paar maanden vrijgesproken, maar inmiddels is hij al een aantal maanden zijn rijbewijs kwijt. Het CBR wil zijn roze pasje niet teruggeven, omdat hij volgens hen in een van de zaken niet tijdig bezwaar heeft ingediend. De strafzaak tegen de inmiddels bekende dader loopt, en Diekstra hoopt dat het OM binnenkort de vervolging in zal zetten. Wanneer de cliënt zijn rijbewijs terugkrijgt is nog afwachten. Of hij de tienduizenden euro’s aan schade die hij heeft door de fraude ooit zal kunnen verhalen zal ook nog moeten blijken.

Alles bij de bron; BNR


 

Belgische topzwemmer geschokt door diefstal identiteit door terroristen

Zwemmer Pieter Timmers reageert geschokt, nadat op zijn naam valse energiecontracten werden afgesloten. Drie terroristen die betrokken zijn bij de aanslagen van 22 maart, zouden zijn identiteit gestolen hebben.

De drie terroristen die zich voor de aanslagen van 22 maart verschuilden in een safehouse in Schaarbeek, sloten op 13 februari een contract af bij energieleverancier Lampiris, en deden dat op naam van topzwemmer Pieter Timmers. Dat bleek eerder al uit de reconstructie die De Standaard vandaag gepubliceerd heeft op basis van documenten op de computers van de terroristen.

Timmers' echtgenote Elle De Leeuw reageerde verbaasd op Twitter. "Na wekenlang contact opnemen (met Lampiris, red.) weten we - via de media nota bene - waarom we deurwaarders wegens niet-betaalde rekeningen achter ons aan kregen. Hallucinant." 

"En dat terwijl wij nooit klant geweest zijn bij Lampiris en nooit facturen of andere herinneringen hadden gekregen op ons adres in Antwerpen", zegt De Leeuw. "We moesten vervolgens aantonen dat we nooit in Brussel hadden gewoond. Zij gingen ervan uit dat het om een tweede adres ging of dat we intussen verhuisd waren."

"Gelukkig werd vrij snel duidelijk dat wij hier niets mee te maken hadden, maar dat heeft ons wel al heel wat papier- en telefoonwerk gekost. Ze konden toen bevestigen dat inderdaad iemand Pieters naam en geboortedatum had gebruikt om een contract af te sluiten. Lampiris mocht niet zeggen of ook andere identiteitsgegevens gebruikt zijn. Ze lieten weten dat intern een onderzoek was opgestart, maar daar hebben we nog altijd niets van vernomen, tot we de krant lazen."

Lampiris had zelf de politie niet bij het onderzoek betrokken, hoewel uit het stuk in De Standaard blijkt dat de politie wel op de hoogte was van deze fraude. "En daar schrikken we van", aldus De Leeuw.

Alles bij de bron; deRedactie


 

Aantal meldingen van identiteitsfraude in 2016 verdubbeld

Het aantal meldingen van identiteitsfraude bij het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude en -fouten (CMI) van het ministerie van Binnenlandse Zaken is vorig jaar meer dan verdubbeld ten opzichte van het jaar daarvoor. In 2015 kwamen er 800 meldingen bij het CMI binnen, in 2016 waren dat er 1700.

Volgens Helen van der Sluys is de stijging te verklaren door een grotere naamsbekendheid van het meldpunt en een toegankelijker meldingsformulier. Daarnaast zijn organisaties nu verplicht consumenten te informeren bij een datalek. Aan de andere kant ziet het CMI ook meer misbruik van persoonsgegevens. "Identificatie hoeft steeds minder vaak in persoon aan de balie, dat gebeurt steeds vaker online met een kopie van je identiteitsbewijs, zoals bij het afsluiten van een telefoonabonnement en bankrekening. Een oplichter heeft alleen een kopietje van je ID nodig", laat Van der Sluys tegenover de Consumentenbond weten (pdf).

Alles bij de bron; Security


 

Helmonders mogelijk slachtoffer van identiteitsfraude

Verschillende inwoners van Helmond zijn de laatste dagen telefonisch benaderd door iemand die zich voordeed als medewerker van de gemeente. Daarbij werd geprobeerd persoonlijke gegevens los te peuteren.

Daarvoor waarschuwt de gemeente Helmond. De inwoners werden onder andere gevraagd naar hun geboortedatum en Burgerservicenummer (BSN). "Wij zullen nooit contact met u opnemen om telefonisch uw persoonsgegevens op te vragen of te controleren", laat de gemeente weten. Bij identiteitsfraude maken criminelen misbruik van valse of gestolen identiteitsgegevens. Zo kunnen ze met de verkregen informatie bijvoorbeeld een nieuwe identiteitskaart of rijbewijs aanvragen.

Wie toch zijn gegevens heeft doorgegeven, wordt aangeraden om meteen naar de Stadswinkel te komen en aangifte te doen bij de politie.

Alles bij de bron; EindhovensDagblad