45PNBANNER22
Gefaciliteerd door Burgerrechtenvereniging Vrijbit

Identiteitsdiefstal

Vijf vragen over identiteitsfraude

1 Hoe vatbaar zijn we eigenlijk voor identiteitsfraude?

Het kan razendsnel gaan. Word je gerold van bijvoorbeeld je paspoort of je bankpas en je hebt het niet door, dan kan de dief in kwestie direct toeslaan. Een creditcard kan tegenwoordig zo aangevraagd worden via de digitale wegen en je hoeft het niet eens te verifiëren met een pasfoto.

2 Kan je ook makkelijk digitaal gerold worden?

Ja, misschien gaat dat nog wel makkelijker. De voorbeelden van phishing en malwaremailtjes zijn bekend.

3 Wat kan je hiertegen doen?

Dankzij een app van de overheid is het tegenwoordig heel makkelijk om je verstuurde kopie te beschermen. Met KopieID maak je een foto van je paspoort en kan je snel de gegevens die het ontvangende bedrijf niet nodig heeft doorstrepen. Ook kan je een watermerk over de foto plaatsen, waardoor het lastiger wordt om te frauderen met de kaart. 

5 Je bent slachtoffer van identiteitsfraude, wat nu?

Gaat hem bijvoorbeeld om geldzaken, dan kan je het beste direct contact opnemen met je bank en alle accounts laten blokkeren. In het geval van overheidsgegevens, zoals je paspoort, kan je bij het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude en -fouten terecht. Je kan natuurlijk ook naar het politiebureau gaan. Uiteraard is digitaal aangifte doen van identiteitsfraude niet mogelijk.

Alles bij de bron; Metro


 

Probleem ID-fraude begint op straat

Het probleem van identiteitsfraude wordt in stand gehouden door de fouten die instanties en politieagenten op straat maken. Dat zegt Sébas Diekstra, advocaat bij Diekstra Van der Laan Advocaten.

Dat identiteitsfraude vaak ongemerkt begint, blijkt wel uit het verhaal van een van Diekstra’s cliënten. Al sinds 2012 wordt hij geconfronteerd met identiteitsroof. Ze zijn er inmiddels achter gekomen dat diegene aan wie hij zijn computer had geboden ter reparatie ondertussen allerlei gegevens van zijn harddisc heeft afgehaald. Met die gegevens zijn verzekeringen afgesloten en kentekens aan zijn naam gekoppeld, waar vervolgens verschillende verkeersovertredingen mee zijn gemaakt.

Het meest schrijnende volgens Diekstra is dat tijdens verschillende alcoholcontroles de identiteit van zijn cliënt is opgegeven. ‘De politie controleert de identiteit wel als ze iemand staande houden, maar stelt hem niet vast, zegt Diekstra. 'Er wordt dan wel gekeken of de gegevens bestaan, maar niet of de persoon die ze voor zich hadden ook echt die persoon is.’ In het geval van zijn cliënt is dit meerdere malen gebeurd.

Bij de politierechter is zijn cliënt na een paar maanden vrijgesproken, maar inmiddels is hij al een aantal maanden zijn rijbewijs kwijt. Het CBR wil zijn roze pasje niet teruggeven, omdat hij volgens hen in een van de zaken niet tijdig bezwaar heeft ingediend. De strafzaak tegen de inmiddels bekende dader loopt, en Diekstra hoopt dat het OM binnenkort de vervolging in zal zetten. Wanneer de cliënt zijn rijbewijs terugkrijgt is nog afwachten. Of hij de tienduizenden euro’s aan schade die hij heeft door de fraude ooit zal kunnen verhalen zal ook nog moeten blijken.

Alles bij de bron; BNR


 

Belgische topzwemmer geschokt door diefstal identiteit door terroristen

Zwemmer Pieter Timmers reageert geschokt, nadat op zijn naam valse energiecontracten werden afgesloten. Drie terroristen die betrokken zijn bij de aanslagen van 22 maart, zouden zijn identiteit gestolen hebben.

De drie terroristen die zich voor de aanslagen van 22 maart verschuilden in een safehouse in Schaarbeek, sloten op 13 februari een contract af bij energieleverancier Lampiris, en deden dat op naam van topzwemmer Pieter Timmers. Dat bleek eerder al uit de reconstructie die De Standaard vandaag gepubliceerd heeft op basis van documenten op de computers van de terroristen.

Timmers' echtgenote Elle De Leeuw reageerde verbaasd op Twitter. "Na wekenlang contact opnemen (met Lampiris, red.) weten we - via de media nota bene - waarom we deurwaarders wegens niet-betaalde rekeningen achter ons aan kregen. Hallucinant." 

"En dat terwijl wij nooit klant geweest zijn bij Lampiris en nooit facturen of andere herinneringen hadden gekregen op ons adres in Antwerpen", zegt De Leeuw. "We moesten vervolgens aantonen dat we nooit in Brussel hadden gewoond. Zij gingen ervan uit dat het om een tweede adres ging of dat we intussen verhuisd waren."

"Gelukkig werd vrij snel duidelijk dat wij hier niets mee te maken hadden, maar dat heeft ons wel al heel wat papier- en telefoonwerk gekost. Ze konden toen bevestigen dat inderdaad iemand Pieters naam en geboortedatum had gebruikt om een contract af te sluiten. Lampiris mocht niet zeggen of ook andere identiteitsgegevens gebruikt zijn. Ze lieten weten dat intern een onderzoek was opgestart, maar daar hebben we nog altijd niets van vernomen, tot we de krant lazen."

Lampiris had zelf de politie niet bij het onderzoek betrokken, hoewel uit het stuk in De Standaard blijkt dat de politie wel op de hoogte was van deze fraude. "En daar schrikken we van", aldus De Leeuw.

Alles bij de bron; deRedactie


 

Aantal meldingen van identiteitsfraude in 2016 verdubbeld

Het aantal meldingen van identiteitsfraude bij het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude en -fouten (CMI) van het ministerie van Binnenlandse Zaken is vorig jaar meer dan verdubbeld ten opzichte van het jaar daarvoor. In 2015 kwamen er 800 meldingen bij het CMI binnen, in 2016 waren dat er 1700.

Volgens Helen van der Sluys is de stijging te verklaren door een grotere naamsbekendheid van het meldpunt en een toegankelijker meldingsformulier. Daarnaast zijn organisaties nu verplicht consumenten te informeren bij een datalek. Aan de andere kant ziet het CMI ook meer misbruik van persoonsgegevens. "Identificatie hoeft steeds minder vaak in persoon aan de balie, dat gebeurt steeds vaker online met een kopie van je identiteitsbewijs, zoals bij het afsluiten van een telefoonabonnement en bankrekening. Een oplichter heeft alleen een kopietje van je ID nodig", laat Van der Sluys tegenover de Consumentenbond weten (pdf).

Alles bij de bron; Security


 

Helmonders mogelijk slachtoffer van identiteitsfraude

Verschillende inwoners van Helmond zijn de laatste dagen telefonisch benaderd door iemand die zich voordeed als medewerker van de gemeente. Daarbij werd geprobeerd persoonlijke gegevens los te peuteren.

Daarvoor waarschuwt de gemeente Helmond. De inwoners werden onder andere gevraagd naar hun geboortedatum en Burgerservicenummer (BSN). "Wij zullen nooit contact met u opnemen om telefonisch uw persoonsgegevens op te vragen of te controleren", laat de gemeente weten. Bij identiteitsfraude maken criminelen misbruik van valse of gestolen identiteitsgegevens. Zo kunnen ze met de verkregen informatie bijvoorbeeld een nieuwe identiteitskaart of rijbewijs aanvragen.

Wie toch zijn gegevens heeft doorgegeven, wordt aangeraden om meteen naar de Stadswinkel te komen en aangifte te doen bij de politie.

Alles bij de bron; EindhovensDagblad


 

Handelen bij ID-fraude; Wat als privé niet meer privé is?

Persoonlijke gegevens die je in goed vertrouwen bij een organisatie hebt achtergelaten, kunnen door een datalek op straat komen te liggen. Wat kun je dan zelf doen? En hoe kun je in beginsel informatie zo goed mogelijk beschermen?

Iedereen heeft een aantal privacyrechten. Zo mag je inzien welke gegevens een organisatie over jou heeft. Daarnaast is er het recht om verbetering of verwijdering van deze gegevens te vragen. Op de site van de Autoriteit Persoonsgegevens zijn al die rechten te vinden, evenals voorbeeldbrieven om een verzoek bij een organisatie in te dienen.

Als toch misbruik wordt gemaakt van openbaar geworden persoonsgegevens, bijvoorbeeld door identiteitsfraude, is het belangrijk in ieder geval aangifte te doen. Verder staan op de site van de politie nog meer tips over hoe te handelen. Ook de Rijksoverheid verstrekt informatie over het onderwerp. Daarnaast is een meldingsformulier bij identiteitsfraude te vinden op hun site en tips om deze fraude te voorkomen.

Op veiliginternetten.nl staat een overzicht over wat identiteitsfraude precies inhoudt en wat de gevolgen kunnen zijn.

Alles bij de bron; HaarlemsDagblad


 

Lesje Facebook bedrog; Ik dacht dat het sturen van blootfoto's bij deze groep hoorde

Welke vrouw loopt er in de fuik van een bedrieger die zich op Facebook als iemand anders voordoet? Een bakvis, onzekere meisjes, vrouwen die niet zo slim zijn misschien. Diana uit Cuijk voldoet totaal niet aan dat beeld. Ze is 47, heeft een goede baan in de zorg, is assertief, heeft relaties achter de rug, weet wat van het leven. Toch raakte ze nog geen jaar geleden verstrikt in het geraffineerd geweven web van Cindy Klaassen, die ze ontmoette in een besloten Facebookgroep voor lesbische vrouwen.

Cindy is een meesterlijke oplichter, weet Diana nu en ze wil degene die achter Cindy schuilgaat, vermoedelijk een man, voor de rechter slepen. De eerste slag is gewonnen, want ze heeft via de rechter afgedwongen dat Facebook de profielgegevens van Cindy moet verstrekken.

Het is november 2015 als Diana een berichtje op Facebook krijgt van ene Cindy Klaassen. Net als Diana is Cindy lid van een besloten Facebookgroep voor lesbische vrouwen... Er ontstaat een chatgesprek en Cindy en Diana raken bevriend...

...Cindy vraagt Diana om lid te worden van een Facebookgroep die ze met een andere vrouw beheert. ,,De foto's en onderwerpen waren gedurfder dan in de groep waarvan ik al lid was, maar ik dacht dat dat bij de leeftijdsgroep hoorde." Tussen het chatten over alledaagse zaken door, worden de vragen, foto's en filmpjes die Cindy stuurt explicieter. ,,Pornografisch." Op de beelden ziet Diana nooit een gezicht. ,,Dat vond ik raar. Ik schreef: De volgende keer wil ik je hoofd erbij zien." Diana stuurt Cindy ook intieme foto's en filmpjes. Naakt en met haar gezicht in beeld.

Het liefst wil Diana een keer met Cindy bellen of afspreken, maar dat lukt niet. .. Half maart maken ze weer een afspraak en zegt Cindy opnieuw af. Diana: ,,Toen was ik er klaar mee."

Daar was het misschien wel bij gebleven als Diana in diezelfde week geen bericht had gekregen van de tweede beheerder van de Facebookgroep. Ze vertelde me dat ze geen contact met Cindy kreeg. Toen zei ik: Er is iets." Diana vertelt wat er aan de hand is en andersom vertelt de beheerder haar ervaringen met Cindy. De twee vrouwen blijken precies hetzelfde door te maken.  

Diana ontdekt dat de profielfoto van Cindy is gestolen van een jonge moeder uit Limburg, die van niets weet. Cindy wordt als beheerder uit de Facebookgroep gegooid en Diana post in de groep een bericht met de mededeling dat het account van Cindy nep is. Ze roept vrouwen die contact met Cindy hadden op zich te melden.

Het is goed mis, zo blijkt. Er melden zich vijftien Nederlandse en Belgische vrouwen. Als Diana Cindy confronteert met wat ze weet, dreigt Cindy de naaktfilmpjes die ze van Diana heeft online te zetten. Voor Diana is het dan duidelijk: ,,Nu ben je de mijne." Ze gaat naar de politie om aangifte te doen van bedreiging. ,,Op het bureau kreeg ik te horen dat ik geen aangifte kon doen. De agent kon alleen een melding maken."

Diana gaat samen met een paar andere vrouwen zelf op onderzoek uit en denkt nu te weten wie er achter het nepprofiel zit. ,,We weten waar hij woont en we hebben zijn telefoonnummer. We hebben hem benaderd, maar hij ontkent alles. Ik wil zeker weten dat hij het is en daarom heb ik via de rechter van Facebook de profielgegevens geëist." Ze hoopt genoeg bewijs te verzamelen om de oplichter uiteindelijk voor de rechter te slepen.

,,Ik wil ook voorkomen dat mijn foto's verder worden verspreid. De foto's die Cindy naar mij stuurde, waren van andere vrouwen met wie ze contact had. Ik kreeg foto's van vrouwen die ik inmiddels persoonlijk ken. De foto's werden dus doorgestuurd. Wie weet staan die van mij ergens op Facebook onder een andere naam. Als het slecht loopt, verlies ik alles. Mijn baan, mijn carrière, mijn huis, want iedereen heeft hier een oordeel over." 

Terugkijkend noemt ze het 'stom' dat ze intieme foto's heeft gedeeld met iemand die ze nooit heeft ontmoet.

Alles bij de bron; AD