Persgroep Nederland, uitgever van onder meer Algemeen Dagblad, de Volkskrant, Trouw en regionale kranten, overtreedt de privacywet met het plaatsen van onlinemedia cookiemuren.

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft hen gewaarschuwd te zullen optreden tegen de ‘cookiemuren’ op hun websites. Ook voor de nieuwssite van de Volkskrant moet de bezoeker tracking cookies van advertentienetwerken accepteren. Zelfs de betalende abonnee moet eerst cookies accepteren om de onlinekrant te lezen.

De Volkskrant neemt anderen de maat bij privacyschendingen, maar blijft akelig stil over de privacyschendingen door de eigen uitgever. Het is positief dat de Volkskrant-ombudsman zich vorige week wel uitsprak, omdat zijn mailbox volstroomt met klachten van lezers die niet willen dat de Volkskrant ‘ongevraagd hun gegevens doorverkoopt’ aan advertentienetwerken.

Wat doet de Volkskrant precies? Volgens een betrouwbare cookiescanner worden bij bezoek aan volkskrant.nl 91 tracking cookies geplaatst door externe advertentienetwerken, waaronder die van Google en Facebook. Gaat de Volkskrant ‘zorgvuldig met uw gegevens om en verwerkt zij deze gegevens in overeenstemming met de wet’, zoals het eigen onlineprivacybeleid stelt?

Het antwoord is nee. De nieuwe privacywet bepaalt uitdrukkelijk dat toestemming niet geldig is als de toegang tot een onlinedienst afhankelijk is van het geven van toestemming voor het commercieel gebruik van je persoonsgegevens. In dat geval is toestemming niet ‘vrij gegeven’. Cookiemuren voor advertentiedoeleinden zijn dus niet toegestaan.

Alles bij de bron; NetKwesties