Tilburg krijgt een tik op de vingers van de nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Een klacht van een inwoonster dat de gemeente haar privacy heeft geschonden en de gevolgen daarvan niet voldoende serieus heeft genomen, is gegrond verklaard. 

Mevrouw Bouwman - gefingeerde naam van de ombudsman - kocht in 2017 haar partner een verwaarloosd pand in het centrum van Tilburg. Als ze worden geconfronteerd met mensen die over de tuinmuur kijken, besluiten ze die te laten ophogen. Het stel krijgt complimenten van buren dat muur en poort in originele staat zijn hersteld. 

Maar er volgt een onaangename verrassing: bezoek van ‘meneer Maan’, handhaver bij de gemeente. Een buurtbewoner heeft gemeld dat voor het werk geen vergunning is verleend. Ze belooft meneer Maan alsnog een vergunning te zullen aanvragen. 

Als reactie op die aanvraag maar uitblijft benadert mevrouw Bouwman meneer Maan per mail. Op een gegeven moment ontdekt ze dat de mailwisseling is gedeeld met de melder, dat blijkt tot haar schrik ook nog eens iemand die veel samenwerkt met de gemeente. De mails bevatten ook persoonlijke informatie, bijvoorbeeld dat ze door de aard van haar werk weinig mensen meer vertrouwt. Ook uit ze daarin haar ongenoegen over het feit dat de gemeente de melder ziet als belanghebbende. Wordt haar aanvraag nog wel eerlijk beoordeeld? Belandt haar persoonlijke informatie via social media in de openbaarheid?

Maan erkent de fout, maakt excuus en verzoekt de melder de privacy van mevrouw te waarborgen. Als Bouwman alsnog een klacht indient, meldt de gemeente het datalek volgens de regels bij de Autoriteit Persoonsgegevens en laat ‘wegens het ongemak’ een bloemetje bezorgen. Ongemak? Een miskenning van de blijvende onrust die Bouwman ervaart, zo oordeelt de ombudsman. ,,Het was behoorlijk geweest als de melder actief was gevraagd te bevestigen dat hij haar privacy waarborgt.”

Alles bij de bron; BD