De Autoriteit Persoonsgegevens is bezorgd over de manier waarop horecaondernemers contactgegevens van bezoekers registreren. Lijsten met telefoonnummers gaan van tafel tot tafel en worden soms zelfs gebruikt voor ‘romantische’ doeleinden...

...ze had zaterdagavond koud het café verlaten of ze kreeg een WhatsAppje: ‘Leuke avond gehad?’ Het was van de barman die haar zojuist nog twee cocktails had geserveerd. Hij was benieuwd of ze misschien zin had om binnenkort eens samen wat te drinken. Hij had haar telefoonnummer niet gevraagd, maar overgetikt van de registratielijst voor bron- en contactonderzoek. 

De afgelopen twee weken kreeg de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) tientallen klachten binnen. Registratielijsten met namen en telefoonnummers zouden van tafel tot tafel gaan. Bovendien worden ze soms gebruikt om klanten ongevraagd te abonneren op een nieuwsbrief of mee te laten dingen bij winacties. Het baart de privacywaakhond zorgen...

...Koninklijke Horeca Nederland waarschuwt alle ondernemers tegen ‘slimme constructies’ om gegevens voor andere doeleinden te gebruiken, zoals marketing. ‘Dat schaadt het vertrouwen’, aldus de brancheorganisatie.

Precies om die reden besloot Georgia melding te maken bij de manager van de flirtende ober. ‘Je laat je nummer achter in goed vertrouwen met de gedachte: dit gaat in een doos waar niemand het ziet. Alleen als er een uitbraak is, bellen ze me. Het voelde nu alsof ik helemaal geen controle had over wie mij contacteerde.’

Alles bij de bron; Volkskrant