Begin maart kondigde Hans Hagenaars, directeur Particulieren van de ING, een proef aan waarbij de bank het betalingsgedrag van klanten ging analyseren, zodat bedrijven hen gerichte advertenties konden aanbieden. 'We weten niet alleen waaraan mensen hun geld uitgeven, maar ook waar ze dat doen.'

Als de bank bijvoorbeeld zou constateren dat een klant te veel betaalt voor energie, zo legde hij uit, dan zou ze een aanbieding kunnen doen van een andere energieleverancier. Hagenaars voorzag wel dat zijn plan enige ophef zou veroorzaken - hij zei: 'er gaat lawaai over komen.'  Maar het was nog erger: een ware pr-hel brak los...

...De andere grote banken Rabobank, ABN Amro en SNS Reaal verzekerden in een reactie geen concrete plannen te hebben, maar wezen customer intelligence niet af. ABN Amro zei op haar beurt de ontwikkeling om betaalgegevens van gebruikers te gebruiken voor niet-bancaire producten met belangstelling te volgen, maar 'daar voorlopig niet mee [te] beginnen.'

Voorlopig, blijkt nu, is een relatief begrip. Want, zo leerde ik door een tip van een Correspondent-lezer: ABN Amro doet dit al...

Op 27 mei ontving Maarten Remmers een brief van ABN Amro, zijn bank. Het was een uitnodiging voor een 'event met leuke acties voor jonge ouders én kinderen,' in de ABN Amro Experience Store in het Prénatal-warenhuis in Amersfoort. Remmers was sinds vijf maanden vader van een dochter. Alleen: hoe wist ABN Amro dat hij net vader was geworden?

Remmers kon zich niet herinneren die informatie aan de bank gegeven te hebben en belde op. Van een medewerker kreeg hij te horen dat die informatie bij de bank terecht was gekomen het bedrijf achter De Blije Doos, een cadeaupakket voor ouders die een kind verwachten. Nu vond Remmers het al vrij opmerkelijk dat de bank die gegevens over hem op die manier zou hebben ontvangen, nog vreemder was dat hij zich helemaal nooit voor De Blije Doos had ingeschreven...

...Na een telefoontje naar het bedrijf achter De Blije Doos, kreeg Remmers te horen dat zijn gegevens inderdaad niet in het systeem terug te vinden waren. Het bedrijf belde vervolgens ABN Amro om te vragen hoe het zat. Kort daarop kreeg Remmers het verlossende telefoontje van ABN Amro - de bank wist waarom hij de brief met de aanbiedingen voor jonge ouders had gekregen: er was kinderbijslag op zijn rekening gestort.

Met andere woorden: de bank had zijn bankrekening geanalyseerd en geconcludeerd dat hij een jonge vader was. 'De medewerker vertelde mij dat ze mijn rekening langs die van De Sociale Verzekeringsbank [de instantie die kinderbijslag uitkeert, MM] hadden gelegd,' aldus Remmers.

Remmers eiste verschillende keren van de bank een verklaring op papier. Het duurde ruim twee weken voordat die kwam. Per mail zegt ABN Amro gisteren het 'erg vervelend' te vinden dat Remmers de brief als een 'inbreuk op de privacy' heeft ervaren. De bank biedt haar verontschuldigingen aan 'voor het gevoel dat u over heeft gehouden aan deze actie van de bank.'

Alles bij de bron; DeCorrespondent via CompIdee