Energieverkopers wisselen op grote schaal persoonsgegevens uit om telefonisch te kunnen verkopen. Adressen, bankrekeningnummers, zelfs burgerservicenummers gaan van hand tot hand. Volgens meerdere bronnen gaat het ook om gegevens uit datalekken die vervolgens worden verkocht.
Zo wordt in een mail aan een verkoopbedrijf geschreven, bij een bestand met 10.000 adressen: ‘Als bijlage de adressen die ik ongeveer drie jaar geleden heb verkregen. (..) Veel klanten zijn boven de 60 jaar, het bestand heeft enkel vaste nummers.’ Opvallend genoeg staan ook de geboortedata en burgerservicenummers van deze mensen in het bestand.
Ondertussen zuchten mensen die op de lijst staan onder de telefoontjes die ze krijgen. Navraag wijst uit dat een aantal geregistreerd staat in het Bel me niet register. Desondanks worden zij gebeld. Verkopers zeggen zelf ook dat het Bel me niet register niet wordt geraadpleegd.
Volgens een nieuw wetsvoorstel moet straks expliciete toestemming worden gegeven, voordat gebeld mag worden. Daar wordt door verkopers al op geanticipeerd, wie bezwaar maakt krijgt te horen dat de gegevens afkomstig zijn uit een enquête die is ingevuld. Daar wordt veelal ongemerkt toestemming gegeven om gegevens uit te wisselen, het is voor consumenten zeer moeilijk aan te tonen dat die toestemming nooit werd gegeven.
De Autoriteit Consument en Markt erkent dat de handhaving van het Bel me niet register op dit moment moeilijk is, maar verwacht verbeteringen door het nieuwe systeem. Ook is een onderzoek ingesteld naar agressieve, misleidende energieverkoop.
Branchevereniging voor data en marketing DDMA is niet op de hoogte van dubieuze data-uitwisseling van (gestolen) gegevens, maar keurt zulks ten sterkste af.
Alles bij de bron; Parool