De Artikel 29 Werkgroep, het advies- en overlegorgaan van Europese privacytoezichthouders, heeft een Opinie gepubliceerd over behavioural targeting, het monitoren van het surfgedrag van internetgebruikers om zo een profiel samen te stellen, zodat er gericht geadverteerd kan worden.

Deze week is de Nederlandse vertaling gepubliceerd;

Betrokkenen worden “geschift”, veel bedrijven die zich bezighouden met behavioural targeting zijn van mening dat zij geen persoonsgegevens verzamelen, omdat zij de naam niet weten achter de computer waar ze cookie “6f7ei1d5katit&b=3&s=2d” hebben geïnstalleerd.

Indien deze uitleg gevolgd zou worden – gegevens zonder naam zijn geen persoonsgegevens – zou de Europese Privacyrichtlijn en de Wet Bescherming Persoonsgegevens niet van toepassing zijn. De soms vrij strenge regels zouden dan ook niet gelden. Sinds de invloedrijke opinie van de Werkgroep lijkt dit argument echter niet meer op te gaan.

Lees alles bij de bron; www.solv.nl