Om maar meteen met een bedrijf te beginnen dat volop in de belangstelling staat vanwege zijn bepalingen: Apple. Onderzoeksdeelnemer Bert dook in de voorwaarden van de iTunes Store. Verwondering kwam al op bij Apple's vermelding dat een Nederlandse klant alleen cadeaus in de Store mag kopen voor andere personen in Nederland en het recht reserveert om ook van de ontvangers van cadeaubonnen alle gegevens vast te leggen !

Dan het gastheerschap van Apple. Elke overtreding van de huisregels kan tot onmiddellijke verwijdering uit de Store leiden, zonder voorafgaande kennisgeving. Als Apple zelf fouten maakt hebben de bezoekers geen poot om op te staan. Het bedrijf wijst elke vorm van aansprakelijkheid af.

De verbazing slaat om in verwondering als Apple aankondigt dat alle in de Store verkochte liedjes, apps en andere content eigenlijk helemaal niet aan ons verkocht worden. Nee, alles wat we daar kopen wordt 'ter beschikking gesteld'. Wat we feitelijk kopen is een licentie om het stukje content te mogen gebruiken.

En hoe denkt Apple over privégegevens? Het bedrijf stelt eerst dat ze (met cookies en 'andere technologieën'?!) niet-persoonlijke gegevens als beroep, postcode, netnummer, uniek toestelnummer en locatie verzamelt. Iets verderop meldt Apple dat deze als beschermde persoonlijke gegevens zullen worden behandeld als dat op grond van lokale wetgeving noodzakelijk is. Hoezo zo omslachtig? Waarom beschrijft Apple hier dan niet gewoon de Nederlandse situatie?

Lees alles bij de bron; bright