Avast gaat het verzamelen van gebruikersdata via de virusscanner opt-in maken. Een update die gebruikers om toestemming vraagt zal worden uitgerold. Dat laat de virusbestrijder weten na ophef over het verzamelen en verkopen van gebruikersdata.
Vorig jaar werd bekend dat Avast miljoenen verdient aan gebruikers die de extensies van Avast of AVG hebben geinstalleerd. AVG is al enige tijd onderdeel van Avast. De verzamelde data, die volgens Avast niet naar personen is te herleiden, wordt geanalyseerd door het bedrijf Jumpshot, waar Avast een meerheidsbelang in heeft. Vervolgens wordt de data aan klanten verkocht. Het gaat dan om investeerders en "brand managers". Die kunnen zo zien hoe mensen van het internet gebruikmaken. Onder andere Google en Microsoft zijn klant Jumpshot.
Naar aanleiding van alle commotie heeft Avast nu wel besloten verschillende aanpassingen door te voeren.
"In juli 2019 hebben we een expliciete opt-in-keuze voor alle nieuwe downloads van onze desktop-antivirus getest die het legacy opt-out-mechanisme zal vervangen, en we zijn bezig om dit onder al onze bestaande gebruikers uit te rollen die proactief zullen worden gevraagd om hun keuze te maken", aldus de verklaring van Avast.
Alles bij de bron; Security