In 1981 bracht het Amerikaans bedrijf IBM de personal computer op de markt, de pc. Een jaar later koos het tijdschrift TIME de pc tot ‘Man of the Year 1982’, de eerste keer dat niet een mens maar een machine werd gekozen. De IBM-pc begon de wereld razendsnel te veroveren. 

Toen werd het 1984 en stond het kleine computerbedrijf Apple op tegen de machtige reus IBM: David tegen Goliath. Op 22 januari 1984, morgen precies dertig jaar geleden, zond Apple op de Amerikaanse tv een reclamespot uit die knipoogte naar George Orwell’s dystopische boek ‘1984’, waarin het individu compleet ondergeschikt is aan de wil van Big Brother en vooral ook een linkse directe in het gezicht van toenmalig pc-marktleider IBM. In een keynote-lezing uit 1983 zei Steve Jobs: “IBM wants it all…Will Big Blue dominate the entire information age?”.

Dertig jaar na deze commercial - en de iPod, de iPhone, de iPad, iTunes en de rest van de iCultuur later - is David zelf een Goliath geworden.

Na de onthullingen van Edward Snowden over de dwang waaronder technologiegiganten als Apple informatie van hun servers moeten afstaan aan de NSA, heeft de Apple-commercial uit 1984 een totaal andere lading gekregen. Voeg daarbij de censuur die Apple zelf pleegt op de Apps die door derden worden ontwikkeld voor de App-store (Apple weigerde vorig jaar zelfs een Chinese anti-censuur-app) en ik kan in ieder geval nooit meer op dezelfde manier naar de 1984-reclame kijken als toen.

Alles bij de bron; Wetenschap24