Deze week deed een opsporingsbericht van een vermiste 4-jarige heel wat stof opwaaien op sociale media. Maar liefst 200.000 keer werd de oproep gedeeld. Achteraf bleek het echter niet om een echte verdwijning te gaan. Volgens Child Focus moet er met het plaatsen én delen van 'opsporingsberichten' op Twitter en Facebook dan ook dringend wat omzichtiger omgesprongen worden...

... 2. Waarom gaan mensen desondanks soms toch over tot het plaatsen van een privé-bericht?

"Personen die dergelijke berichten plaatsen, bevinden zich vaak in een bijzonder emotionele toestand en voelen zich machteloos en alleen tegenover wat hen overkomt. In zo'n situatie kan er al eens tot ondoordachte actie worden overgegaan. Dit zonder overleg met bevoegde instanties ...

... 3. Welke risico's houden het plaatsen van zo'n privaat opsporingsbericht in?

Aan een persoonlijke oproep zijn een pak risico's verbonden - risico's die door het professionele kader van een officieel opsporingsbericht uitgesloten kunnen worden...  Een tweede risico dat men loopt, is dat waardevolle getuigenissen verloren gaan. "Op een opsporingsbericht volgt vaak een lawine aan reacties, waarvan slechts een klein deel ook werkelijk waardevol is. Als ouder of betrokkene is het geen sinecure om al die telefoontjes op je privénummer te ontvangen, laat staan dat je de tools hebt om de belangrijkste eruit te filteren" 

... 4. Waarom gaan mensen toch zo massaal in op private opsporingsberichten?

"Dergelijke oproepen worden vaak gekenmerkt door een grote emotionaliteit. Je moet al bijna een onmens zijn om daar niet door te worden aangesproken", laat Depover horen. "Dat in combinatie met het feit dat het ons erg weinig moeite kost om zo'n bericht via onze eigen sociale platformen te delen, maakt dat we het snel doen." "Het toont aan dat mensen niet onverschillig zijn tegenover het leed van anderen en solidair willen zijn. Alleen zou er over die goedbedoelde solidariteit, vaak net ietsje langer nagedacht moeten worden."

... 5. Hoe kunnen mensen best omspringen met dergelijke opsporingsberichten?

Bij opsporingsberichten op sociale media geldt volgens Depover de algemene mediawet die overal op het internet van toepassing is: "Kijk even waar het bericht vandaan komt, en check of die bron geloofwaardig is". Child Focus is dan ook van mening dat achter de algemene impulsieve daad van goedheid, toch best ook altijd een momentje van reflectie wordt ingebouwd.

Alles bij de bron; HLN



Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha