45PNBANNER22
Gefaciliteerd door Burgerrechtenvereniging Vrijbit

Digitale Schandpaal

Man na acht jaar vrijuit: kinderporno kwam van virus

Na bijna acht jaar is John Maughans naam eindelijk helemaal gezuiverd. De 65-jarige man werd lange tijd verantwoordelijk gehouden voor het hebben van kinderporno en bracht zelfs een tijd door in de cel, maar dit was allemaal onterecht...

...Zijn vrouw had samen met een vriendin op zijn computer namelijk 609 kinderpornografische items gevonden. Maughan probeerde zijn handen in onschuld te wassen, maar de politie geloofde hem nimmer. Volgens een detective van de politie zat er immers geen virus op zijn laptop. Een onafhankelijke computerexpert stuitte later wel op malware en al snel bleken er 251 ‘vergiftigde’ bestanden aanwezig, waarvan een aantal het zogenoemde Trojan-virus bevatte...

...„Ineens had ik de slechtst denkbare thuissituatie. Alles waar ik keihard voor gewerkt heb, is verwoest. Ik moest het allemaal maar zien te verwerken, terwijl ik geen enkele fout heb gemaakt. De fouten die de politie tijdens het onderzoek heeft gemaakt, zijn onvergeeflijk.”

Toch wil Maughan vooral weer vooruitkijken. „Dat ik überhaupt gewonnen heb, voelt toch als een klein wonder gezien de strijd die ik moest leveren tegen het gezag..."

Alles bij de bron; MetroXL


Australische Rode Kruis lekt privédata 550.000 bloeddonoren

Het Australische Rode Kruis heeft de privégegevens van 550.000 bloeddonoren gelekt. Een databaseback-up met de persoonlijke informatie was voor iedereen vanaf de webserver van het Rode Kruis te downloaden.

Het ging om voor- en achternaam, geslacht, adresgegevens, e-mailadres, telefoonnummer, geboortedata, bloedgroep en gevoelige vragen over het in aanmerking komen voor bloeddonatie, zoals of de donor de laatste twaalf maanden risicovol seksueel gedrag had vertoond. In totaal ging het om de gegevens van 550.000 mensen die tussen 2010 en 2016 bloed hebben gegeven, zo laat het Rode Kruis in een verklaring weten. Volgens de organisatie was de back-up door een derde partij die de Rode Kruis-website beheert en ontwikkelt op de webserver geplaatst.

De Australische beveiligingsonderzoeker Troy Hunt werd over de databaseback-up ingelicht en onderzocht het bestand. Hij waarschuwde ook de autoriteiten over het datalek. De back-up bleek 7,3 miljoen antwoorden op de donorvragen te bevatten, waarvan veel over het risicovol seksueel gedrag. 

Alles bij de bron; Security


Blunder met jeugdhulp en persoonsgegevens gehandicapten

De hulpvragen van 249 jongeren in Wormerland en Oostzaan zijn mogelijk bij hun ouders bekend geworden. De colleges van beide gemeenten schrijven dat in een memo aan hun gemeenteraden. 

In de toegestuurde memo staat bovendien dat de ambtelijke organisatie van beide gemeenten fouten heeft gemaakt bij de verwerking van de persoonlijke gegevens van achttien gehandicapte inwoners. Die stonden recentelijk onbeschermd op de gemeentelijke websites. Dat de hulpvragen van jongeren bij hun ouders terecht konden gekomen is kwalijk, erkent woordvoerder Birgit Deibert....

Alles bij de bron; NHD [premiumart.]


"Schending van privacy? Neen, waarschuwing voor collega's"

Een hoteluitbater uit Aalst heeft twee hotelschuimers te kijk gezet op de Facebookpagina van zijn hotel. Het koppel heeft de uitbater van Hotel Keizershof honderden euro's afhandig gemaakt door met een ongedekte creditcard in zijn hotel te verblijven.

De hotellier zocht op Facebook het profiel van het duo op en plaatste hun foto en hun naam op de pagina van het hotel. "Opgelet. Er is opnieuw een hotelschuimer actief in Aalst. Het koppel (S.K.D.) is op pad met een ongedekte creditcard en heeft geen geld op zak. De voorbije dagen verbleven ze bij ons en verlieten het hotel zonder betalen! Een verwittigd man is er twee waard."

De post was gericht aan Toerisme Aalst, Best Western-hotels en andere horecazaken en werd ondertussen al 429 keer gedeeld. Of dit een schending van de privacy is, trekt de man in twijfel. "Het gaat om een openbare foto op een openbaar profiel. Zij hebben de wet niet nageleefd, dus wil ik mijn collega's waarschuwen." De uitbater diende ook al klacht in bij de politie. Het Facebookprofiel van het duo werd ondertussen verwijderd.

Alles bij de bron; HLN


Belgische kliklijn voor sjoemelende dokters

Fraude en verspilling in de gezondheidszorg kunnen binnenkort makkelijker worden gemeld. De ziekenfondsen zetten daarvoor meldpunten op, samen met het Riziv. Zowel patiënten als collega's kunnen er sjoemelende dokters 'verklikken'.

Het Riziv hoopt dat de strijd tegen fraude en verspilling tegen eind 2018 zo'n 25 miljoen euro opbrengt. Minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open Vld) benadrukt dat het plan nog verder uitgewerkt moet worden: wát je als patiënt of zorgverlener juist kan melden, en hoe je dat het beste doet. Ook huisartsenvereniging Domus Medica vindt dat frauduleuze praktijken onaanvaardbaar zijn. "Al kan het ook niet de bedoeling zijn dat artsen aangepakt worden op basis van ongefundeerde, anonieme klachten."

Alles bij de bron; HLN [Thnx-2-Luc] 


Horecazaak zet foto dief online: "Schending privacy? Dat hij een klacht indient!"

De zaakvoerster van horecazaak Beans in Mechelen zoekt het "kapoentje dat ongetwijfeld per ongeluk een pak geld en een laptop" meenam uit de zaak ze plaatste de camerabeelden van de dief op Facebook. "Als ik hiermee zijn privacy schend, moet hij maar naar de politie stappen", klinkt het.

"De man met rugzak en snor die op de beelden te zien is, wandelde onopgemerkt onze zaak door en nam de trap naar de privévertrekken. Daar moest hij nog eens een hek voorbij, om bij de dagontvangsten van donderdag en vrijdag te geraken. Het ging om een grote som geld, in één moeite nam hij ook onze laptop mee."

Van den Bril stapte naar de politie, maar besloot de camerabeelden uit haar zaak ook zelf op Facebook te plaatsen. "We postten een ludieke oproep en onze hoop is natuurlijk dat iemand de man herkent, het bereik van sociale media is nu eenmaal enorm groot. Als de man op de beelden zich hier aan stoort, stel ik voor dat hij ook naar de politie stapt."

Volgens hoofdinspecteur en van politiezone Mechelen-Willebroek Dirk Van de Sande gaat het inderdaad om een inbreuk. "Ik kan deze mensen dan ook alleen maar afraden om de foto's te gebruiken, maar we moeten van de slachtoffers natuurlijk ook geen daders maken."

Alles bij de bron; HLN


Klein privacyleed: de achterbakse verhuisservice van PostNL

In de serie 'Klein privacyleed' lichten we kleine online privacyproblemen uit. Geen dingen om je kwaad over te maken, maar wel dingen waarvan het chill zou zijn voor gebruikers als het aangepast wordt. Het is namelijk makkelijk om deze kleine problemen over het hoofd te zien als het nieuws wordt overheerst door grote problemen. In deze debuutaflevering: de slinkse verhuisservice van PostNL.

Weinig mensen geven fucks om wat bedrijven doen met hun gegevens. Tot ze er een keer mee geconfronteerd worden. Bij René Spit kwam dit moment toen hij na zijn verhuizing ineens aan hem geadresseerde post kreeg van verschillende bedrijven, waaronder Praxis, Leen Bakker en BuurtKadoos, die hem persoonlijk feliciteerden met zijn nieuwe woning. Wat was er toch aan de hand? Het kon toch niet zo zijn PostNL zonder hun medeweten hun nieuwe adresgegevens verkocht aan allerhande bedrijven? Nou, wel dus. ...

Dus, mag dit, volgens de Autoriteit Persoonsgegevens? Ja. PostNL heeft namelijk op bijzonder slinkse wijze – via een onnodig ingewikkeld opt-outsysteem – ervoor gezorgd dat de meeste mensen niet eens doorhebben dat ze zich voor deze dienst kunnen afmelden.

...Zoals we in het begin aangaven, is het niet echt iets om je vreselijk kwaad over te maken. Het is uiteindelijk ook aangepast bij alle mensen die op Twitter geklaagd hadden over de dienst. Maar er mag best wat van gezegd worden. Dus bij dezen: PostNL, het is niet zo chill wat jullie doen en het zou voor iedereen fijn zijn als jullie er iets aan veranderen. Thanks, yo.

Mocht je zelf nou tegen een klein privacyprobleem aangelopen zijn, laat het ons dan weten door te mailen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. . Grote problemen mogen ook hoor, maar liever kleine.

Alles bij de bron; Motherboard


België; Medische vragenlijsten verzekeraars schenden privacywet

De medische vragenlijsten van verzekeraars respecteren vaak de wet op de privacy niet. In drie van de vier lijsten staan vage en overbodige vragen, zegt Test-Aankoop, dat dreigt met gerechtelijke stappen. Ook respecteren bijna alle maatschappijen de vertrouwelijkheid van de gegevens niet.

Bij het afsluiten van een hypothecair krediet, is vaak een schuldsaldoverzekering verplicht. Om die te kunnen krijgen, moet de cliënt een medische vragenlijst invullen die als doel heeft om het overlijdensrisico van de verzekerde vast te stellen en de premie te bepalen.

De privacywet bepaalt dat de informatie die met de vragenlijst over de consument worden verzameld, adequaat, relevant en niet buitensporig mag zijn. De consumentenorganisatie analyseerde de lijsten van twaalf verzekeraars en kwam tot de vaststelling dat slechts drie van hen voldoen aan de wet op de privacy en de wet op de verzekeringen.

Bijna in alle onderzochte vragenlijsten vond Test-Aankoop vragen terug als "volgt u een behandeling bij een kinesitherapeut, homeopaat of psychotherapeut? ", "lijdt u aan angsten? ", "hebt u al een blaasontsteking gehad? " of zelfs "hebt u al verkoudheden gehad?". "Dat zijn allemaal vage en excessieve vragen en ze hebben geen betrekking op een aandoening die het overlijdensrisico verhoogt", zegt Test-Aankoop. Volgens de consumentenorganisatie schenden ze dan ook het recht op privacy.

Nog erger is het gesteld met de vertrouwelijkheid van de medische gegevens die verzameld worden met de vragenlijsten. Wettelijk mogen de medische gegevens enkel aan een dokter van de verzekeringsmaatschappij worden overgemaakt en niet aan andere werknemers van het bedrijf. Slechts een op de twaalf maatschappijen voldeed aan deze vereiste.

De medische gegevens mogen ook niet overgemaakt worden aan derden, aan mensen van buiten het bedrijf. Op dat vlak bieden slechts drie van de twaalf verzekeraars een afdoende bescherming. De anderen eigenen zich het recht toe om de gegevens door te sturen naar andere takken binnen dezelfde groep, en zelfs naar Datassur, een samenwerkingsverband van de verzekeringsondernemingen waar gegevens worden uitgewisseld om de afhandeling van schaderegelingen te versnellen. 

Alles bij de bron; deRedactie