Mark Zuckerberg deed twee jaar geleden een boude uitspraak. Privacy is iets is van het verleden, verkondigde de oprichter van Facebook. Shane Green, oprichter van het in Washington gevestigde bedrijf Personal, gaat uit van het tegenovergestelde. Hij denkt dat mensen privacy steeds belangrijker zullen gaan vinden. Juist nu op internet privacyschendingen aan de orde van de dag zijn en mensen ontdekken dat bedrijven als Facebook veel geld verdienen aan de handel in hun gegevens.

Jonge bedrijven als Personal, maar ook het Britse Allow, het Nederlandse Qiy en de Amerikaanse bedrijven Singly en Reputation, springen in op wat zij zien als een toegenomen behoefte aan online privacy....

....Personal biedt online kluizen aan beschermd door de modernste encryptiesoftware, waarin gebruikers hun persoonlijke gegevens opslaan en beheren. De gebruiker beslist welk bedrijf toegang krijgt tot deze gegevens. Juridische overeenkomsten regelen de toegang, maar verbieden – als de gebruiker daarvoor kiest – het verhandelen of doorverkopen van gegevens....

....Ot van Daalen, oprichter van de digitale burgerrechtenorganisatie Bits of Freedom, is het met hem eens. Toch is hij niet onverdeeld positief over bedrijven als Personal, omdat die weer nieuwe problemen met zich mee kunnen brengen. „De aanbieder van de kluizen krijgt erg veel macht. Je zult erop moeten vertrouwen dat het bedrijf goed beveiligd is en je gegevens niet verhandelt of deelt met opsporingsdiensten. Het beste is je gegevens nergens anders dan op je eigen harddisk te bewaren.” 

Alles bij de bron; NRC [digiabo]