De Volkbank schakelt de hulp van Schluss in om op een veilige en snelle manier toegang te krijgen tot persoonsgegevens van klanten die nodig zijn om een hypotheekaanvraag doen. 

Een hypotheekaanvraag duurt bij de Volksbank gemiddeld zo’n acht weken. In die tijd besteedt de bank vooral veel tijd aan het verzamelen, delen en controleren van de benodigde data van (potentiële) klanten. Denk aan inkomsten, uitgaven, leningen en eigen vermogen. Deze data is afkomstig van verschillende partijen zoals de Belastingdienst, BKR, UWV en DUO. De klanten leveren deze documenten per mail aan bij de Volksbank. Naast het feit dat dit relatief onveilig is, ontvangt de bank ook veel overbodige informatie. Dit terwijl de bank werkt aan dataminimalisatie.

Schluss ontwikkelt een datakluis waarin eindgebruikers persoonsgegevens kunnen opslaan. Zij kunnen deze data via een link openstellen voor individuen, waaronder medewerkers van bepaalde instanties. Deze toegang kan op elk gewenst moment worden stopgezet. Omgekeerd kunnen instanties toestemming vragen om specifieke data in te zien. Hiervoor moeten zij een qr-code genereren en delen met de datakluisbeheerder, die op zijn beurt het verzoek tot inzage kan goedkeuren.

Schluss brengt eind dit jaar een betáversie van hun product op de markt. Voorlopig zijn er nog geen instanties die gebruikmaken van de Schluss-app.

Alles bij de bron; Computable