Om de ware impact van Snowden’s daden in te schatten, moeten we verder kijken dan wat de mainstream media ons vertellen. En ook verder dan de open brief die acht Amerikaanse technologiegiganten (waaronder Apple, Google, Microsoft en Facebook) aan Barack Obama richtten. Voor u en ik gaat het niet over afluisterpraktijken die “de vrijheid van het volk ondermijnen”, maar om hoe er in de toekomst met onze persoonlijke gegevens wordt omgegaan.

De toegevoegde waarde van het Snowden-verhaal voor mij, is dan ook dat dankzij dit schandaal het grote publiek zich stilaan bewust wordt van het reële gevaar van de huidige technologie: onze persoonlijke data is het nieuwe goud en de hacker de nieuwe inbreker. Het gevaar dat onze data in verkeerde handen komt blijft groeien. Exponentieel. Het grootste “gat” in dit systeem blijft de slordige en onbewuste consument. Maar een beetje hacker van formaat is niet meer geïnteresseerd in het individu. Waarom uren spenderen aan het hacken van individuele accounts, als je met dezelfde moeite bodemloze databanken kan kraken? En dat doen ze dan ook massaal…

...een internationaal kredietkaartbedrijf dat in mei 45 miljoen dollar verloor aan hackers, of van een reeks Amerikaanse banken die 160 miljoen bankkaartgegevens verkocht zagen worden voor een totaal van enkele honderden miljoenen dollars. 

Willen we vat krijgen op dit verborgen geweld, dan moeten we dringend samenwerken. Net zoals het voor de volksgezondheid cruciaal is dat lokale problemen tijdig worden gemeld om een pandemie te vermijden, zijn we ook allemaal gebaat bij het snel lokaliseren en centraliseren van computeraanvallen. Incidenten openbaar maken mag geen schande meer zijn, maar een plicht.

Onze Nederlandse bovenburen zitten op een zucht van de definitieve meldingsplicht voor cybercriminaliteit bij organisaties en bedrijven. Bij ons blijkt het hacken van de mails van de premier, het Belgacom schandaal en minstens 8 cyberaanvallen op de Vlaamse overheid dit jaar nog steeds niet voldoende om permanente maatregelen te nemen.

(De auteur is zaakvoerder van communicatiebureaus Out of the Crowd en Whizpr.)

Alles bij de bron; deRedactie