De Autoriteit Consument & Markt heeft KPN in 2013 een boete opgelegd van 364.000 euro voor het onvoldoende beveiligen van systemen met persoonsgegevens van klanten. De autoriteit maakt dit nu pas bekend, omdat de provider tegen de openbaarmaking verzet aantekende.
De ACM stelde in 2012 een onderzoek in naar de beveiliging van klantgegevens bij KPN. De autoriteit deed dit nadat een hacker in januari dat jaar bij wijze van kwajongensstreek inbrak in het netwerk van de provider. Uit het onderzoek kwam naar voren dat KPN de gegevens onvoldoende had beveiligd. De ACM legde het bedrijf dan ook een boete van in totaal 364.000 euro op.
KPN, dat eerder erkende dat het onderhoud van zijn systemen 'niet steeds optimaal' was, tekende verzet aan tegen de openbaarmaking van het boetebesluit. De voorzieningenrechters van de rechtbank Rotterdam en het College van Beroep voor het bedrijfsleven, ook wel bekend als de CBb, waren het echter niet met de provider eens. De rechters vonden dat ACM het boetebesluit bekend mag maken, wat de autoriteit dinsdag dus heeft gedaan.
Lees verder: Tweakers