Een nieuwe webcode, HTML5, dreigt privacy-activisten op stang te jagen omdat ze marketeers en adverteerders toelaat veel meer informatie over online webgebruikers te verzamelen dan ooit tevoren mogelijk is geweest.
...de nieuwe code zal nog meer informatie en data op de harde schijf verzamelen terwijl iemand op het net surft.
Dat betekent dat gespecialiseerde bedrijven weken of maandenlang informatie zullen kunnen traceren, van locatie tot blogteksten tot emails en shoppingkarretjes. Het World Wide Web Consortium, dat nieuwe codespecificaties van software-ontwikkelaars coördineert, houdt binnenkort een tweedaagse conferentie omtrent privacy.
Lees alles bij de bron; express.be
Aanvullende bron is; hetlaatstenieuws.be
Het is in deze materie bijzonder naïef te geloven dat bedrijven de mogelijkheden niet effectief zullen benutten. In de VS worden adverteerders als Fox, NBC en Walt Disney immers aangeklaagd omdat zij zonder verwittiging gegevens over internetters zouden hebben verzameld via cookies, zelfs wanneer de gebruiker maatregelen had getroffen om dit te voorkomen.
Nog meer nieuws op; webwereld.nl
'Gebruikers halen het paard van Troje binnen' Hoewel browsers als Firefox 3.7, Chrome en Internet Explorer 8 gebruik van HTML5 zonder morren toestaan, luiden critici de noodklok. Het probleem van browsers is dat ze allen verschillende privacyinstellingen hanteren, waarbij het onduidelijk is welke instelling je nodig hebt om dataopslag door HTML5 te blokkeren. Het is erg lastig om de data te verwijderen en vaak zijn er meerdere stappen voor nodig. Een browserleverancier als Opera doet hard zijn best om de gebruiker zoveel mogelijk controle te geven over cookies. Helaas kan dit ook te ver gaan, zoals een recent voorbeeld in Rusland zou aantonen. Daar klaagden gebruikers van Opera dat zij bepaalde sociale netwerksites niet meer konden gebruiken.