Door een lek bij de NMBS kwam eind december 2012 een bestand met de persoonsgegevens van honderdduizenden klanten online te staan. Hoe kan de klant zich verdedigen en welke lessen moeten bedrijven uit dat voorval trekken? Jonathan Guzy & Jan Dhont, advocaten bij Lorenz, geven antwoord.

Zo’n datalek brengt voor de klanten reële risico’s met zich: hun gegevens kunnen worden opgehaald door zoekmachines en worden gebruikt voor marketingdoeleinden, spam, identiteitsfraude en frauduleuze bankverrichtingen.

Bij de Privacycommissie (Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer) liep dan ook een recordaantal van meer dan 2000 klachten van NMBS-klanten binnen. Voor klanten die een schadevergoeding willen, zit er niets anders op dan voor de rechtbank een rechtsvordering tot vergoeding van de burgerlijke schade in te leiden. De klagers zullen dan wel moeten bewijzen dat er een oorzakelijk verband is tussen de fout van de NMBS en de schade die ze hebben geleden.

Alles bij de bron; Knacks